loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نشست شعرا با رهبر انقلاب

نویسندگان مرتبط : ناصر فیض | مصطفی محدثی خراسانی | جواد محقق

سعید بیابانکی، جواد محقق، عباس براتی‌پور، محمود حبیبی و ناصر فیض در گفته‌هایی به دیدار چهارشبنه گذشته شاعران با مقام معظم رهبری اشاره کردند و به ارائه نظراتی در مثمر ثمر دانستن این دیدار تأکید کردند.

یکشنبه 7 شهریور 1389

جواد محقق: با بررسی‌های روشنگر مقام معظم رهبری، برای سال آینده‌ برنامه‌ می‌گیریم
جواد محقق پیرامون دیدار شعرا با مقام معظم رهبری گفت: جلسات دیدار شعرا با مقام معظم رهبری هر ساله برگزار می‌شود که این جلسات برای حاضران بسیار شیرین و ماندگار است و بنده نیز هیچ یک از لحظات حضورم خدمت ایشان را فراموش نمی‌کنم.
وی افزود: این جلسات فرصتی است برای شاعران مختلف که سراسر ایران زندگی می‌کنند تا گرد هم جمع شوند و علاوه بر بودن در محضر رهبر از فعالیت‌های یکدیگر نیز با خبر شوند و بتوانند با روشنگری‌های ایشان به ادامه فعالیت‌های خود شکل دهند.
این شاعر ادامه داد: ما شاعران و همچنین مدیران فرهنگی در این جلسات علاوه بر شعرخوانی برای یک سال آینده خود نیز راهکار سرایش شعر و برنامه‌ریزی می‌گیریم.
محقق افزود: ما شاعران به یمن وجود رهبر سالانه گردهم می‌آییم و دیداری تازه می‌کنیم که برکات معنوی‌اش راه را بر ما روشن می‌کند.
این شاعر در پایان گفت: با نقد و بررسی‌های روشنگر مقام معظم رهبری از جریان‌های روز برای یک سال آینده‌مان برنامه‌ای می‌گیریم تا ما شاعران پیشکسوت بیاموزیم چگونه و در چه مسیری شاعران جوان را هدایت کنیم.

سعید بیابانکی: مقام معظم رهبری خواهان توجه گسترده به مقوله شعر هستند
سعید بیابانکی شاعر و طنزپرداز درباره دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: این دیدار تفاوت عمده‌ای با دیدارهای سال‌های گذشته داشت چرا که رهبر به مباحث گسترده‌ای درباره شعر و جایگاه آن پرداختند و برتری و مزیت‌های شعر را نسبت به سایر هنرها بررسی کردند.
وی افزود: ایشان جایگاه شعر را در ایران مقوله‌ای دانستند که قابل توجه و تامل و سرمایه‌گذاری است و آن چنان که از سخنان ایشان برمی‌آید نهادهای فرهنگی کشور باید جدی‌تر از قبل به آن بپردازند.
شاعر مجموعه «نیمی از خورشید» اظهار کرد: آن گونه که من از صحبت‌های مقام معظم رهبری متوجه شدم، ایشان خواهان توجه گسترده و بیشتری به مقوله شعر هستند چرا که سازمان‌ها و نهادهای مرتبط فرهنگی، تمرکز خود را به شعر کمتر کرده‌اند در حالی که شعر یکی از ملزومات جامعه ماست و باید جدی گرفته شود.
بیابانکی اظهار امیدواری کرد با توجه به فرمایشات روشنگر مقام معظم رهبری سرمایه گذاری‌ها و توجهات بیشتری به سمت شعر جلب شود.

محمود حبیبی کسبی: دیدار شاعران با مقام معظم رهبری هیچ‌گاه سیاسی نبوده است
محمود حبیبی کسبی شاعر جوان پیرامون دیدار شعرا با مقام معظم رهبری گفت: به گمان بسیاری دیدار شعرا با مقام معظم رهبری پدیده‌ای سیاسی است اما من به عنوان کسی که در این جمع حاضر می‌شود معتقدم در این جلسه همه با وجهه شاعری خود حاضر می‌شوند.
وی افزود: مقام معظم رهبری با اینکه یک رهبر و شخصیت سیاسی هستند اما در این جلسه با وجهه شاعری و یا مخاطب شعر بودن حضور پیدا می‌کنند و فارغ از شخصیت سیاسی خود مخاطب اشعار ما شاعران می‌شوند.
حبیبی کسبی همچنین گفت: علت استمرار یافتن این جلسات را غیرسیاسی بودن آنها می‌دانم البته گاهی شاعران اشعار سیاسی قرائت کرده‌اند اما هیچ وقت کلیت این جلسات سیاسی نشده و همین مساله موجب استمرار این جلسات شده است.

عباس براتی‌پور: دیدار با رهبر معظم انقلاب، نقطه عطفی در روند شعر است
عباس‌ براتی‌پور شاعر پیشکسوت گفت: دیدار شاعران با مقام معظم رهبری که هر سال برگزار می‌شود هم برای شاعران پیشکسوت و هم برای شاعران جوان بسیار مفید و موثر است چرا که ایشان با نقد آثار رهنمودهای بسیار خوبی را به ما می‌دهند.
وی افزود: دیدار شاعران با رهبر قوت قلبی است برای ما که هر سال در انتظار آمدن ماه مبارک رمضان و دیدار با ایشان باشیم و این دیدار را نقطه عطفی در شعر و روند آن در جامعه بدانیم.
براتی پور در پایان گفت: امیدوارم بتوانم سال‌های آینده نیز در این جمع حضور پیدا کنم و از رهنمودهای روشنگرانه ایشان بهره ببرم.

محدثی خراسانی: صحبت‌های رهبر معظم انقلاب، حجت را بر متولیان فرهنگی تمام کرد 
مصطفی محدثی خراسانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه شعر بیان داشت: رهبر انقلاب در جلسه سال گذشته، شعر را ثروتی ملی دانستند و بر آن تاکید داشتند و در جلسه امسال نیز تاکید کردند که اگر بودجه اندکی در حوزه فرهنگی دارید و نمی‌دانید آن را در کجا خرج کنید، این بودجه را صرف «شعر» کنید.
محدثی خراسانی با تاکید بر صراحت رهبر انقلاب در شعر، اظهار داشت: مقام معظم رهبری به صراحت به مقوله شعر پرداختند، چراکه متوجه شده‌اند که در ارتباط با شعر غفلت صورت می‌گیرد. به نظر من صحبت‌های امسال ایشان در این جلسه، حجت را بر متولیان امور فرهنگی تمام کرد تا از اقدامات شعارگونه‌شان دست بر دارند و با تمام توان و در حد یک نهضت فرهنگی، وارد حوزه شعر شوند و تلاش کنند تا غفلت‌ها و کاستی‌های گذشته را در اسرع وقت جبران نمایند.

فیض: اشراف حضرت آقا به ریزه‌کاری‌های شعر و ادبیات مسرت‌بخش است
در همین رابطه "ناصر فیض" از شاعران حاضر در این نشست گفت: این دیدار بسیار خوب و مناسب انجام شد و همه شاعران آن را غنیمت شمردند و به خوبی از آن استفاده کردند. در عین حال برگزاری نشست ادبی سال‌های گذشته تجربه‌های مفیدی را موجب می‌شود که کاملا مشخص است که در این نشست از آن استفاده شده بود.

حضرت آقا نسبت به اشعار شاعران جوان توجه و رضایت داشتند
فیض همچنین دیدار شب گذشته را در مقایسه با سال گذشته دارای جمع‌بندی بهتری دانست و با اشاره به اینکه همه 30 شاعر حاضر توانستند در محضر رهبر معظم انقلاب، اشعار خود را بخوانند، افزود: قوت اشعار شاعران قابل تأمل بود. به خصوص این امر در مورد جوانان بیشتر مصداق داشت و شعرهای خوبی را خواندند چنانکه از رضایت‌ حضرت آقا مشخص بود که توجه ویژه‌ای به این آثار داشته‌اند.
این شاعر همچنین به تأکید رهبر معظم انقلاب در رابطه با برپایی انجمن‌های ادبی و شعر، نیز اشاره کرد و گفت: تأکید حضرت آقا این بود که یکی از علل وجود شاعران تراز اول در جامعه وجود انجمن‌های شعری بود که به صورت خودجوش شکل می‌گرفتند درحالی که این انجمن‌ها امروز یا کمتر وجود دارد و یا اینکه شکل دیگری پیدا کرده است.

ایشان تأکید داشتند که انجمن‌های شعر را به صورت خودجوش برپا کنید
او در همین رابطه افزود: آقا تأکید داشتند که باید این انجمن‌ها را گسترش داد و نباید منتظر بودجه‌ای ماند بلکه شاعران بهتر است که این را به صورت خودجوش پیگیری کنند؛ چرا که ایجاد چنین فضای صمیمی برای شاعران نیاز است که ایجاد شود و این امر به خوی خود نیز موجب بروز اتفاقات خوبی برای شاعران جوان و اشعار آنها می‌شود.
این شاعر طنزپرداز به دقت‌نظر رهبر معظم انقلاب در ارتباط با اشعار خوانده شده در این نشست اشاره کرد و با بیان اینکه شب گذشته فضایی کاملا ادبی و صمیمی شکل گرفته بود، گفت: حضرت آقا هر شعری که خوانده می‌شد کاملا به آن توجه می‌کردند و در عین حال اگر نقطه قوت و یا ضعفی هم داشت به آن اشاره می‌کردند. وقتی که ابیاتی دارای نقطه قوتی بود، یا خود آن را زمزمه می‌کردند یا اینکه تشویق می‌کردند که اشعار دوباره خوانده شود.

به گفته فیض، رهبر معظم انقلاب کاملا به مسائل مرتبط به شعر آگاه هستند و در این نشست آگاهی ایشان در عصه شعر و شاعری کاملا دیده می‌شد. همچنین ایشان از سروده‌‌های مختلفی که در قالب‌های متنوع شعری جریان داشت، استقبال کردند.

تسلط ایشان موجب ارزیابی موشکافانه از سروده‌های شاعران می‌شد
ناصر فیض همچنین در تأکید گفته خود گفت: رهبر معظم انقلاب نه‌تنها بر ادب و شعر فارسی به شدت احاطه دارند بلکه تسلط ایشان بر ادبیات عرب نیز به خوبی باعث شده که واژه‌ها، ترکیب کلمات و دیگر نکته‌هایی که شاعران در سروده‌هایشان به کار برده بودند به صورت موشکافانه مورد ارزیابی قرار گیرد و بر این اساس به ضعف و قوت اشعار اشاره می‌کردند.

شاعران باید بسیار خرسند باشند که چنین فرصتی برایشان فراهم آمد
ناصر فیض که در نشست شب گذشته شاعران با رهبر معظم انقلاب حضور داشت، در پایان تأکید بر آن داشت که دوستان شاعر باید بسیار خرسند باشند که چنین فرصتی برایشان فراهم آمده. همانگونه که آنان نیز به خوبی استقبال کردند و این فضا را مغتنم شمردند چرا که در محضر فردی بودند که خودش حتی به ریزکاری‌های شعر و زبان فارسی آشناست.

لازم به ذکر است که ناصر فیض در جلسه شاعران جوان و پیشکسوت با رهبر معظم انقلاب، شعر طنزی در وصف «علیرضا قزوه» مجری برنامه خواند که مورد توجه حضار قرار گرفت.

با سر آمد علیرضا قزوه
شد سر آمد علیرضا قزوه

همه باید به یک طرف بروند
تا شود رد علیرضا قزوه

شعرهایش در ابتدا بودند
یک مجلد علیرضا قزوه

چاپ آثار او پس از چندی
شد مجدد علیرضا قزوه

نیست جایی و نیست ارگانی
که نباشد علیرضا قزوه

شک ندارم که بیش تر از صد
شغل دارد علیرضا قزوه

بیت رهبر علیرضا قزوه
توی مرقد علیرضا قزوه

هر کجا می روی پی کاری
می رسد عد! علیرضا قزوه

کنگره نیست کنگره، وقتی
که ندارد علیرضا قزوه

هیچکس مصرعی نخواهد خواند
تا نیاید علیرضا قزوه

نمره ی دیگران اگر شد بیست
شد ولی صد علیرضا قزوه

به یقین رشد کرده از هر حیث
خاصه از قد علیرضا قزوه

شکر ایزد که زن گرفت و نماند
یک مجرد علیرضا قزوه

بوق تک تک تمام شاعر ها
بوق ممتد علیرضا قزوه

یک نفر گفت:مخلصیم آقا
گفت:باشد،علیرضا قزوه

وای بر حال تو اگر با تو
بشود بد علیرضا قزوه!

من که می ترسم از عواقب آن
به محمد، علیرضا قزوه!

قزوه یک شاعر است اما، کاش...!
هیس! آمد علیرضا قزوه

 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط