loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه

نویسندگان مرتبط : سید هادی خسروشاهی | مرکز اسناد انقلاب اسلامی

جلد دوّم حرکت‏های اسلامی معاصر با عنوان «فدائیان اسلام، تاریخ، عملکرد، اندیشه» نوشته شهید سید مجتبی نواب صفوی به کوشش سیدهادی خسروشاهی منتشر شده است.

چهارشنبه 24 شهریور 1389

به گزارش روابط عمومی مرکز بررسی های اسلامی قم، این کتاب از دو مقدمه و دو بخش «خاطرات یا تاریخ پیدایش فدائیان اسلام» و «جامعه و حکومت اسلامی» تشکیل شده است. پس از مقدمه خسروشاهی، محمدمهدی عبدخدایی، تنها بازمانده هسته مرکزی فدائیان اسلام، نامه‏ای درباره چگونگی تحریر و چاپ تاریخ و فدائیان اسلام و خاطرات شهید نواب صفوی نوشته است.
پس از این مقدمه‏ها، «تاریخ پیدایش [و فعالیت های] فدائیان اسلام»، «مسأله فلسطین، تشکیل مجمع مسلمانان مجاهد و مسأله انتخابات و هژیر»، «رزم‏آرا، جبهه ملی و فدائیان اسلام» و «حکومت نظامی، قتل دکتر زنگنه، ملی شدن صنعت نفت» و «توضیحات و اسناد» محتوای بخش اول کتاب هستند که به قلم شهید نواب صفوی و تقریر شهید سید محمد واحدی منتشر شدند.
استاد خسروشاهی در پایان این بخش، توضیحاتی برای تبیین بهتر وقایع تاریخی نوشته است و اسنادی از ساواک و همچنین اسناد تاریخی درباره فدائیان اسلام و شهید نواب صفوی را به این بخش افزوده است.
بخش دوم کتاب هم دیدگاه شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام درباره جامعه و حکومت اسلامی است که به قلم شهید نواب صفوی نگاشته است. این بخش از کتاب، پیش از این، تحت عنوان "اعلامیه فدائیان اسلام" در تاریخ 1329 و سپس 1332 از طرف فدائیان اسلام چاپ و منتشر شد.
خسروشاهی در مقدمه این کتاب ارزشمند، ماجرای نگارش بخش اول این کتاب و سلسله مقالات را از سوی شهید نواب صفوی بدین صورت تعریف می‏کند که شخصی به نام حائری نیا در مجله «خواندنی‌ها»، سلسله مقالاتی را با انگیزه‎های سیاسی خاص، با عنوان «کودتایی که رهبر آن کشته شد!» در آن مجله منتشر کرد که علاوه بر محتوای کاملاً ساختگی و دور از حقیقت، هدف از نشر آنها هم متهم ساختن «فدائیان اسلام» و ایجاد تردید در اصالت اسلامی این حرکت بود و لذا شهید نواب صفوی، همان وقت توضیحاتی درباره این حرکت، نوشت و منتشر ساخت و به تکذیب اباطیل این نویسنده پرداخت.
این کتاب در 331 صفحه از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شده است. این کتاب در فروشگاههی دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجو دو قابل تهیه است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط