loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ «دورهها و پیشگامان بیداری اسلامی»

«دوره‏ها و پیشگامان بیداری اسلامی» نوشته آیت‏الله محسن اراکی با ترجمه محمد مقدس تجدیدچاپ می شود.

چهارشنبه 14 مهر 1389

امت اسلامی در قرون گذشته دچار وقفه‏های ممتد بوده و از قافله پیشرفت عقب مانده است. در این قرون جنبش‏های بیداری اسلامی در مناطق و جای جای عالم اسلامی پدید آمد اما هر یک دچار کاستی هایی بودند و نتوانستند به اهداف خود دست پیدا کنند. سرانجام، بیداری اسلامی بر نظریه های متفاوتی که در جوامع اسلامی شایع بود غلبه یافت و امت اسلامی را به باور کردن خویش، رهایی و تحقق آرمان ها امیدوار و نزدیک کرد. تحولات تکان دهنده‏ای که جهان اسلام در قرون اخیر شاهد آنها بوده به بروز اعتماد به نفس و دفاع قاطع مسلمین از هستی خویش منجر شده است. بیداری اسلامی و خیزش نوین این امت، همچون موجودی زنده و پویا به بالندگی خود ادامه داده و همچنان مراحل و دورانهای رشد و تکامل خود را سپری می کند.
استاد اراکی، استاد سطوح عالی حوزه و رئیس سابق مرکز اسلامی انگلیس، این مراحل را در کتاب حاضر بررسی و نقاط عطف این تحول بنیادین را تحلیل کرده است. مؤلف، برای خیزش معاصر جهانی اسلامی سه مرحله عمده قایل است: نخستین مرحله این خیزش که از آن با تعبیر «مرحله بیداری» یاد شده است به همت و کوشش‏های سید جمال‏الدین اسدآبادی (معروف به افغانی) و فعالیت‏های آگاهی‏بخش و بیدارگرانه وی آغاز شده است.
مرحله دوم، یعنی فرآیند پایه‏گذاری اصول فکری و شیوه تفکر و روش‏های شناخت بر اساس اصالت اسلامی و اصولگرایی مکتبی، سازندگی فکری امت نام گرفته و نویسنده کتاب، آیت‏الله شهید سید محمدباقر صدر(ره) را به عنوان جلودار این مرحله، معرفی کرده است؛ در عین حال که از تلاش های موثر و اصولی که در نقاط مختلف جهان اسلام به دست علمای اسلام تحقق پیدا کرده، قدرشناسی کرده است. پس از آن، مرحله سوم فرا می رسد که مرحله انقلاب و تشکیل دولت اسلامی و ارتقای امت به مرحله ی اقدام عملی در تمامی رویارویی هاست. از نظر مؤلف، جلوداری این مرحله با امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی در دوران معاصر بوده است.
در دو مرحله آخر، مؤلف جزییات دقیق و نکات ظریفی را مطرح ساخته که از معاصر بودن وی با این دو رهبر بزرگ و شاگردی در محضر آنان و تماس نزدیک با ایشان، نشأت گرفته است. بدون شک، پژوهش متضمن اسناد و اطلاعاتی است که تنها جستجویی همه جانبه، امکان گرد آمدن آنها را فراهم می کند.
این پژوهش منحصر به فرد و نو که تصویر دقیقی از خیزش اسلامی در اذهان مخاطبان فراهم می‏کند، در سه بخش «آغاز بیداری اسلامی»، «مرحله سازندگی فکری» و «انقلاب و تأسیس حکومت» تدوین و نگارش شده است که زندگی و برنامه های انقلابی و دستاوردهای سید جمال الدین اسدآبادی، زندگی و اندیشه و دستاوردهای علامه شهید صدر(ره)، زندگی و اندیشه امام خمینی(ره)، قیام پانزده خرداد، پیروزی انقلاب اسلامی و برنامه ها و دستاوردهای امام خمینی(ره) برخی از مهمترین عناوین بخش های مختلف این کتاب تاریخی ـ تحلیلی هستند.
 گفتنی است کتاب «دوره‏ها و پیشگامان بیداری اسلامی» نخستین بار از سوی موسسه فرهنگی و انتشاراتی فراکتاب در سال 1379 و در 227 صفحه منتشر شد و در آینده‏ای نزدیک، با صفحه‏آرایی و ناشری جدید تجدید چاپ می شود.
استاد، محسن اراکى در سال ۱۳۳۴ش در خانواده علم و فضیلت در نجف اشرف چشم به جهان گشود که در سال ۱۳۷۳ش به دستور مقام ‏معظّم‏ رهبری جهت تأسیس مرکز بزرگ اسلامی انگلیس و راه‏‏اندازی نمایندگی مقام‏ معظّم‏ رهبری در انگلیس به این کشور اعزام گردید. در مدت تصدّی این مسئولیت، ضمن ایجاد تحرک بی‏سابقه‏ای در فعّالیت‏های اسلامی انگلیس و اروپا، به تأسیس ده‏ها مؤسسه فرهنگی و دینی در انگلستان پرداخت. تأسیس مرکز بزرگ اسلامی انگلیس در لندن، مرکز بزرگ اسلامی Sakina Trust، مساجد امام حسین(ع) و کرولی لندن، راه‏اندازی مراکز اسلامی در منچستر، بیرمنگهام، نیوکاسل، کاردیف و گلاسکو، مجتمع آموزشی و فرهنگی ایرانیان در لندن و... بخشی از فعّالیت‏های بنیادین ایشان در مدّت مأموریت در انگلستان بود. سرانجام در سال ۱۳۸۴ش پس از ۱۰سال فعّالیت به وطن بازگشت و فعّالیت‏های گذشتة علمی و فرهنگی خود را در داخل کشور ادامه داد و با حکم مقام‏ معظّم ‏رهبری به عضویت شورای ‏عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نیز شورای ‏مرکزی مجمع جهانی اهل بیت(ع) منصوب شد. آیت‏الله اراکی هم‏اکنون در کنار فعّالیت در شورای‏عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و ریاست مجمع اندیشه اسلامی قم، به تدریس دروس خارج فقه و اصول و تفسیر در حوزه علمیه قم اشتغال دارد.
«نقد ایدئولوژى سازمان مجاهدین خلق»، «مبانى جهان‏بینى اسلامى»، «نگاهى به رسالت و امامت»، «درآمدى بر عرفان اسلامى»، «کاوشهایى در مبانى نظرى حکومت دینى» و «فلسفه آزادى» از جمله آثار فارسی منتشر شده این استاد برجسته حوزه هستند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط