loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

نویسندگان مرتبط : علی اکبر ولایتی

کتاب "نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" تألیف دکتر علی اکبر ولایتی از سوی انتشارات امیرکبیر در 1107 صفحه منتشر شد.

تبیین علمی نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران به دو طریق صورت پذیرفته است، نخست شناساندن نقش تعیین کننده حوزه ها و مدارس علمی شیعه طی قرون متمادی در گسترش و تعمیق فرهنگ و تمدن اسلامی و دوم معرفی آثار و خدمات برجسته دانشمندان بنام و رجال شیعه در شاخه های گوناگون.

دانشمندان شیعه به پیروی از آموزه های قرآن و تعالیم روشنگرانه ائمه معصومین علیهم السلام در مسیر تعلیم و تعلم دانش از روش شناسی علمی توحیدی و آیین دانشوری برخوردار بودند آنان علوم طبیعی را در همبستگی با وحی و علوم دینی می دانستند بنابراین طبیعت را تمثیلی از عالم باطن یا ما بعدالطبیعه تلقی می کردند.

به عبارت دیگر، از نظرگاه آنان رسیدن به حقیقت با سیر از ظاهر به باطن میسر می شود. نمونه بارز این طرز تفکر در دیدگاه جابربن حیان شاگرد نامدار مکتب امام صادق(ع) نمودار است. ایشان دانش کیمیا را فلسفه کامل طبیعت دانسته و از راه رموز و تمثیلات عالم جماد به بیان حقایق عالم روح و رابطه طبیعت و معنی می پردازد.

دیگر دانشمندان برجسته شیعه چون کندی، فارابی، ابن سینا، خواجه نصیرالدین طوسی هریک به نوعی قائل به فلسفه تمثیلی طبیعت بوده اند. بر همین اساس شیوه رده بندی آنها از دانشهای زمانه خود منعکس کننده بینش توحیدی است که در آن اجزای هستی در منظومهای به هم پیوسته مشاهده می شود.

نگاهی به تاریخچه حوزه ها و مدارس علمی شیعه، روشها و مواد و منابع درسی حوزه های علمیه شیعه، علوم طبیعی و دقیقه، جغرافیا، تاریخ، ادبیات، هنر، عرفان، فلسفه و کلام، نمایه اشخاص و نمایه کتاب بخشهای مختلف کتاب "نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" هستند.

اهمیت و جایگاه ابن سینا در تاریخ فلسفه اسلامی، آیت الله شاه آبادی اصفهانی، سیاست، انواع دولت در اندیشه اخوان الصفا، میرفندرسکی، خواجه نصیرالدین طوسی، علم طبیعی، مابعدالاطبیعه فارابی، شروع فلسفه اسلامی و سیر تطور آن تا دوره معاصر و خاستگاه فلسفه نیز برخی مباحثی هستند که در کتاب مطرح شده اند.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و محقق در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

• بررسی ماهیت قدرت و سیاست خارجی آمریکا و موضوع برقراری رابطه
• مقدمه فکری نهضت مشروطیت
• پیشینه رابطه ایران و آمریکا
- پویایی فرهنگ و تمدن اسلامی

چهارشنبه 8 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط