loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«نظریه ابتناء» صادقی رشاد منتشر شد

نویسندگان مرتبط : علی اکبر رشاد

کتاب «نظریه ابتناء» به قلم حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به همت سازمان انتشارات این پژوهشگاه روانه بازار نشر شد.

این اثر به تبیین نظریه ابتناء پرداخته که توسط حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد مطرح شده است. این نظریه، چهار اصل کلی دارد: اول، فرآیندمندی تکوّن معرفت و برآیندوارگی معرفت دینی، دوم، دوگونگی سازکارهای دخیل در تکون معرفت دینی و بالتبع امکان سرگی و ناسرگی معرفت دینی، سوم، پیاموارگی دین و شمول آن بر اضلاع و مبادی خمسه دخیل در فهم دین به‌عنوان پیام الهی و چهارم، برساختگی کشف و کاربرد صائب و جامع دین بر کشف و کاربرد صائب و جامع مبادی به‌حق دخیل.

نگارنده به تبیین اصل نخست پرداخته و می‌گوید: معرفت آدمی، برآیندی است که در فرآیند تأثیر ـ تعامل عوامل معرفتی و غیرمعرفتی، فراخور و نافراخور، خودآگاه و ناخودآگاهِ بسیاری صورت می‌بندد و تفهم و تعرف، غیر از ترجمه و تلقی است. تکوّن معرفت دینی نیز که یک نوع معرفت است، از همین قاعده پیروی می‌کند. این اصل بلکه کلیت نظریه ابتناء به لحاظ معرفت‌شناختی، مبتنی بر انگاره معرفت‌شناختی است که از آن به «سازه سه ضلعی سازکار ساخت معرفت» تعبیر می‌کنیم.

وی با اشاره به اصل دوم نظریه، می‌نویسد: این اصل بیان می‌کند که عوامل دخیل بر تکوّن و تطور دینی دو گونه‌اند: اول، عوامل حقاً و به‌حق دخیل، مانند کارکردهای عقل در فهم دین و فعل دینی. دوم، عوامل حقاً و نابه‌حق دخیل؛ مانند دخالت خصوصیات روان‌شناختی مجتهد یا مجری دین در فهم دین و فعل دینی.

نویسنده، اصل سوم را مهم‌ترین رکن نظریه ابتناء برشمرده و معتقد است که چون دین، یک پیام است، دارای اضلاع پنج‌گانه‌ای است: پیام‌دهنده، محتوای پیام، پیام‌گیرنده، ابزارها یا راه‌های پیام‌رسانی، متعلَق و موضوع پیام. فهم پیام مستلزم تفطن و توجه به خصوصیات ارکان پیام است؛ از این‌رو به حکم پیام‌وارگی دین، مبادی مصدرشناختی، دین‌شناختی، قلمروشناختی، مخاطب‌شناختی و معرفت‌شناختی می‌تواند به‌مثابه عوامل حقاً و به‌حق دخیل در فرآیند اکتشاف دین و اعمال آموزه‌های دینی نقش‌آفرین باشد و لحاظ شود.

وی درباره اصل چهارم نظریه ابتناء می‌نویسد: «در صورت برخورداری از تلقی صائب و جامع از ماهیت و کارکردهای مبادی خمسه و عناصر تشکیل‌دهنده آن‌ها و نیز با استقراء و استقصاء و طبقه‌بندی و قاعده‌مندسازی تعامل و تأثیر مبادی در فرآیند فهم دین و فعل دینی و پیشگیری از تأثیر متغیرهای نابه‌حق دخیل می‌توان به کشف صائب و جامع گزاره‌ها و آموزه‌های دینی و نیز شیوه اجرای کارآمد و روزآمد آن دست یافت.

بنابر این گزارش، در این کتاب متن سخنان حجت‌الاسلام رشاد به‌عنوان نظریه‌پرداز و همچنین نظرات اساتید داور این نظریه آمده است.

یادآور می‌شود، کتاب «نظریه ابتناء» در 300 صفحه و به بهای 45000 ریال منتشر و روانه بازار نشر شده است.

چهارشنبه 22 دی 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط