loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتابی جدید درباره افغانستان و طالبان

چاپ نخست کتاب «افغانستان؛ از شهادت احمد شاه مسعود تا سقوط طالبان» به قلم محمد عارف سروری و به همت موسسه مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران منتشر خواهد شد. این اثر به قبل و بعد از دو حادثه مهم 9 و 11 سپتامبر 2001 پرداخته است.

بر اساس مطالب کتاب، تلاش‌های زیادی صورت گرفت که در کنار مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی و مداخلات پاکستان و بعضی کشورهای دیگر، همزمان توطئه‌گران خارجی و داخلی قضیه ترور احمد شاه مسعود آشکار و به محاکم بین‌المللی و ملل متحد کشانیده شوند. تا جایی ‌که ممکن بود، کارها پیش رفت، ولی انجام این ‌کار سال‌های زیادی را می‌خواهد.

جبهه متحد ملی افغانستان به ریاست احمد شاه ‌مسعود دارای نظام محکم سیاسی ـ مردمی بود که این امکان را به رهبری آن داده بود تا ظرف پنج سال مقاومت، از تمام حملات تروریسم بین‌المللی و عوامل داخلی آن جان به ‌سلامت ببرد. طرح توطئه علیه احمد شاه مسعود از وظایف اولیه چند سازمان تروریستی و بعضی کشورها بود که به همت یاران احمد شاه مسعود، تمام این توطئه‌ها خنثی شدند.

بر اساس مطالب کتاب، احمد شاه ‌مسعود و جبهه متحد تقریباً از اکثر نقشه‌های خصمانه و مخفی دشمنان افغانستان در داخل و خارج کشور آگاهی پیدا می‌کردند. این اطلاعات موثق سبب شده بود که تمام امید تروریسم و پاکستان و کشورهای هواخواهشان به تصرف نظامی افغانستان به یأس مبدل شود، ولی با مطالعه این گزارش‌ها مشخص می‌شود که مسعود احساس می‌کرد در نبردی بسیار بزرگ، بالاتر از توان افغانستان و جنگ اعلان ‌شده رسمی توسط خارجیان قرار گرفته است. مسعود نه‌ تنها در عرصه سیاسی ـ نظامی، بلکه در بخش اطلاعاتی نیز از قدرت رهبری ‌کننده‌ای برخوردار بود. علاقه‌مندی به حفظ اسرار منابع خاص و سرمایه‌گذاری معنوی و مادی در این عرصه، در چند ورق دست‌نویس خودش هویداست.

برای تکمیل این اثر با شاهدان دیگر حادثه مانند مسعود خلیلی، سفیر افغانستان در ترکیه، فهیم ‌دشتی، خبرنگار وزارت خارجه، مصاحبه شده است. به عقیده نویسنده، تلاش همه برای روشن ساختن صحنه آخر زند‌گی احمد شاه مسعود و شهادتش (وضعیت جبهه متحد ملی اسلامی) بود. البته خود توطئه کاملاً معلوم است که جنبه بین‌المللی دارد و ضمن دیدن اسناد به آن معتقد خواهیم شد.

مهمترین بخش روزهای آخر زند‌گی احمد شاه مسعود در اسناد مشاهده می‌شوند حجم وسیع نیروهای دشمن برای وارد ‌آوردن آخرین ضربات تباه‌ کننده علیه جبهه متحد و احمد شاه مسعود، نقش خارجیان و تروریست‌های بین‌المللی‌ پاکستانی یا عرب، ازبک یا چچن را نشان می‌دهد.

همکاری عملی ‌تعدادی از کشورها در تکمیل پرونده تحقیق شهادت احمد شاه ‌مسعود، مهمترین بخش این کتاب است که به‌صورت فشرده آورده شده است. طبق مطالب کتاب، تعداد زیادی از کشورهای منطقه که علیه تروریسم قرار داشتند، به‌صورت کتبی یا شفاهی، جبهه متحد را در جریان اطلاعات و معلومات‌ مفید قرار دادند.

این اثر در 10 فصل با عنوان‌های «شهادت احمدشاه مسعود»،‌ «اداره جبهه متحد پس از شهادت احمد شاه مسعود»،« واقعة ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱»،«جانشینی احمدشاه مسعود»،« حضور آمریکا در افغانستان»،«حضور انگلیس در افغانستان»، «سقوط طالبان و فتح کابل»،« کنفرانس بن»، «انتقال قدرت به آقای کرزی» و «اداره موقت افغانستان» تنظیم شده است.

چاپ نخست کتاب «افغانستان؛ از شهادت احمد شاه مسعود تا سقوط طالبان» با شمارگان 2000 نسخه و بهای 53000 ریال از سوی موسسه مطالعات و تحقیقات ابرار معاصر تهران روانه بازار کتاب خواهد شد.

یکشنبه 10 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط