loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «مراقبه‌های عاشورایی»

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

کتاب "مراقبه‌های عاشورایی" گفتارهای عاشورایی از استاد فقید سید منیرالدین حسینی الهاشمی و حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری به گزینش و ویرایش حسین مهدی زاده از سوی انتشارات فرهنگستان علوم اسلامی قم در دو هزار نسخه منتشر شده است.

در پیشگفتار این اثر آمده است: همواره این پرسش در اندیشه محبان اهل بیت بوده که چگونه می توان از این منبع پرفیض بهره بیشتری برد. به همین دلیل علمای عرفان و اخلاق اسلامی در ضمن مباحث مربوط به توسل به ساحت مقدس معصومین و سلوک با ایام الله از عاشورا یاد کرده اند و برنامه سلوک را در ذیل آن مختصر و مفید بیان کرده اند.

هنوز اخلاق و عرفان اسلامی نیازمند بازکاوی عظمت این واقعه عظیم و ظرفیت عظیم آن برای هدایت فطرتهای پاک به سمت محیط امن ولایت الهی و گرفتار نشدن در ظلمات ولایت طاغوت است.

این مجموعه گفتارهایی از علامه فقید سید منیرالدین حسینی هاشمی و حجت الاسلام سید محمد مهدی میرباقری است که از سوی حسین مهدی زاده گردآوری و عنوان گذاری شده و می تواند در شکل گیری یک بحث بنیادین مفید مؤثر باشد.

پیشگفتار کتاب مراقبه های عاشورایی گذری به مبادی و مبانی عاشورا شناسی داشته و طی آن وضعیت کلی عاشورا پژوهی، پیشینه عاشورا پژوهی، آینده عاشورا پژوهی، سرفصلهای کلی تحلیل قیام عاشورا، گستره عاشورا، عاشورا و موضعگیری مخلوقات خداونت نسبت به آن را ارائه کرده است.

این کتاب از چند بخش تشکیل شده و هر بخش دارای چندین گفتار است. بخش اول این کتاب در شناخت عاشورا ارائه شده و شخصیت شناسی تاریخی و تحریفهای عاشورا بررسی کرده است.

بخش دوم کتاب مراقبه های عاشورایی است که گفتار اول آن جمال بلا، گفتار دوم آن میثاق توحید بلا؛ راه سلوک با عاشورا، گفتار سوم آن مراقبه های قبل و بعد از عاشورا و گفتار چهارم سلوک الی الله با یاد شیهد را مورد بررسی قرار داده است.

بخش سوم از کتاب مراقبه های عاشورایی به مراقبه های عاشورایی هنرمندان اختصاص یافته است. گفتارهای بخش سوم آئین شور و احساس در آستان عاشورا و جایگاه مداحان در آستان حسینی را مورد بررسی قرار داده است.

گفتنی است این کتاب و دیگر آثار دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم و آثار استاد سید محمدمهدی میرباقری در سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 13 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط