loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه

نویسندگان مرتبط : محمد فنایی اشکوری

کتاب برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه نوشته محمد فنائی اشکوری به همت مجمع عالی حکمت اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، نگاهی گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر است.

آشنایی با حیات فکری و فلسفی معاصر ایران، گامی است سودمند در استمرار این سنت قویم و غنی، و قدمی است ضروری در بهره گیری نسل جدید از این میراث گرانسنگ. نوشتار حاضر نگاهی است گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر.
عمده بخش های این نوشتار برگرفته اند از کتاب مقدمه ای بر فلسفه اسلامی معاصر است که در حال انتشار است.

حضرات آیات «امام خمینی»، «علامه طباطبایی»، «سید جلال الدین آشتیانی»، «سید رضا صدر»، «محمد تقی مصباح یزدی» و «جوادی آملی» برخی از بزرگانی هستند که در این کتاب به حیات علمی ایشان پرداخته شده است و در پایان اشاراتی کوتاه به دیگر فلاسفه معاصر ایران شده است.

در بخشی از مطلب امام خمینی(ره) می‌خوانید: «امام از حدود 1305 شمسی تدریس حکمت و عرفان را آغاز کرد و دست کم تا حدود سه دهه در این حوزه ها اشتغال داشتند. بسیاری از این درس ها خصوصی و گاه پنهانی بود. فضای غالب بر حوزه های علمیه آن زمان، ضد فلسفه و عرفان بود. در چنین فضایی امام با تدریس فلسفه و تربیت شاگردانی برجسته در این زمینه، نهال تفکر فلسفی را در قم آبیاری کرد. او با موقعیتی که از حیث فقاهت و مرجعیت (و بعدها رهبری سیاسی) داشت، توانست در مقابل این نگرش ضد فلسفی مقاومت کند و زمینه را برای توسعه فضای مناسب فلسفی فراهم سازد. اگر نقش بی رقیب امام در این زمینه نبود، تأثیر علامه طباطبایی و شاگردان او از افق محدودی فراتر نمی رفت.»

کتاب برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه نوشته دکتر محمد فنائی اشکوری در سال 1389 با شمارگان 3000 نسخه در 74 صفحه از سوی مجمع عالی حکمت اسلامی به انتشار رسیده است.

چهارشنبه 20 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط