loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحلیل ابراهیم فیاض از اوضاع مصر و تونس

نویسندگان مرتبط : ابراهیم فیاض

ابراهیم فیاض گفت: تصور اینکه شرایط مصر و تونس به نفع جامعه اسلامی تمام شده است ساده انگاری است بلکه در این شرایط باید زمینه ای فراهم کرد که تئوری اقتصادی فرهنگی را در این کشورها اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، دکتر ابراهیم فیاض، عضو هئیت علمی دانشگاه تهران، در همایش پایان سکوت (از سقوط دیکتاتورها تا ظهور امت واحده) که به همت اتحادیه بین المللی امت واحده برگزار شد با اشاره به اهمیت موقعیت استراتژیک دریای مدیترانه و کشورهای اطراف آن گفت: شمال آفریقا در حقیقت پادگان نظامی و خط مقدم غرب است و اگر مدیترانه آرام نباشد و کنترل نشود نمی تواند منافع غرب را تامین کند از این رو اسرائیل به عنوان دژبان کشورهای غربی در این منطقه قرار گرفته تا از موقعیت مهم آن دفاع کند.

وی با اشاره به ملزومات دمکراسی اروپای گفت: تسلط غرب به چهار طرف دریای مدیترانه از ملزومات دمکراسی اروپای است. دمکراسی که بر اساس امنیت ایجاد می شود و موجب شکل گیری اقتصاد آزاد به نفع غرب خواهد شد.

این فعال سیاسی با اشاره به دامن گیر شدن غرب در یک بحران همه جانبه گفت: ساختار غرب دچار دگرگونی و ریزش شده بطوری که ما شاهدیم در مرکز کاتولیک جهان برلوسکونی که دارای فسادهای مختلف اجتماعی است در راس کار قرار دارد و در کشوری مثل فرانسه سارکوزی رئیس جمهور است این یعنی متن غرب دچار بحران شده و در اثر آن حاشیه که همان شمال آفریقا و کشورهای اطراف مدیترانه است رها شده اند.

فیاض گفت: غرب تلاش می کند خاورمیانه را از یک نظام استبدادی به یک دمکراسی هدایت شده تبدیل کند که انقلاب های رنگین و جنگهای نرم مبین این امر است.

وی با اشاره به اینکه کشورهای مانند تونس، ‌مصر و اسرائیل کشورهای سوسیالیستی هستند گفت: تمام کشورهای که امروز دچار بحران شده اند سوسیالیستی و فرانسوی ماب هستند که در راس آنها آمریکا قرار دارد.

وی با بیان اینکه برای تعریف تازه ای از سوی مسلمانان این کشورها در عرصه بین الملل مطرح شود گفت: ما و تمام کشورهای منطقه باید یک تعریف تازه و کلان در عرصه بین الملل از خود ارائه دهیم نه اینکه اسلام ساده که باز تولید آمریکا شده و در کشورهای مانند عربستان و دبی عرضه می شود را تبلیغ کنیم.

این فعال سیاسی با بیان اینکه هر حرکت اجتماعی بدون اقتصاد و فرهنگ مناسب زمین می خورد ما اگر نتوانیم نقش اقتصادی خودمان را همراه با فرهنگ بومی درمنطقه تعریف کنیم نمی توانیم حرکتها اجتماعی به نفع خودمان در عرصه بین الملل داشته باشیم.

وی تصریح کرد:‌ اگر آمریک از فرمول اقتصادی و فرهنگ بومی خود استفاده کند در نتیجه می تواند حرکت اجتماعی به نفع خود در منطقه شکل دهد و کم کم به سراغ لبنان، سوریه ، عربستان و ... برود.

فیاض بااشاره به اینکه در شرایط فعلی وضعیت شمال آفریقا بسیار پیچیده است گفت: اگر تصور شود که شرایط مصر و تونس به نفع جامعه اسلامی تمام شده است یک ساده انگاری خواهد بود چرا که در چنین شرایطی باید گروه های همجون حذب الله و حماس و ngo های از این دست به جامعه مصر وتونس وارد شده و تئوری اقتصادی فرهنگی را در آنها پیاده کنند.

این فعال مطبوعاتی در ادامه خاطرنشان کرد: باید کاری کرد که آمریکا در خاورمیانه زائد شود چرا که اگر در منطقه خاورمیانه جابگیرد می تواند در منطقه پیروز شود.

فیاض در پایان بابیان اینکه باید ایرانی فکر کرد و جهانی عمل کرد تصریح کرد:‌ در آموزه های غرب توسعه یعنی نظام سرمایه داری غرب را بپذیر و با یک تعدیل در ایران اجرا کن، یعنی تمدن غرب را بپذیر و با کمی تغییر آن را وارد ایران کن اما در حقیقت باید ایرانی فکر کرد و جهانی عمل کرد .

*****
دکتر ابراهیم فیاض، استادیار گروه مردم شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است. وی علاوه بر دروس حوزوی، مدرک کارشناسی را در رشته پژوهشگری از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد را در رشته مردم شناسی از دانشگاه تهران و دکتری را در رشته فرهنگ و ارتباطات از دانشگاه امام صادق تهران اخذ نموده است.

موارد تدریس وی «انسان‏شناسی جهانی شدن»‏، «انسان‏شناسی فلسفی»‏، «مردم‏شناسی اعتقادات دینی»‏ و «مبانی فلسفه»(در مقطع کارشناسی) و «روش‏شناسی (فلسفه)» و «انسان‏شناسی دینی ایران» (در مقطع کارشناسی ارشد) است. دکتر فیاض به صراحت لهجه و تحلیل های ساختارشکن مشهور است. وی غالب سرمقاله های مجله پگاه حوزه را نوشته است و اخیرا کتاب ایران آینده وی از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است.

همه آثار دکتر فیاض در فروشگاههای دفتر نشر معارف و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 20 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط