loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زرشناس و راه‌های عبور از مدرنیته در ایران

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

شهریار زرشناس از چاپ کتاب «اشارات و تنبیهات» که جستاری بر مباحث اقتصاد، سیاست و حکمت معاصر ایران دارد، خبر داد و گفت: این کتاب در کنار جستار‌ها، پیشنهاد‌هایی بر اساس نظام‌‌های سرمایه‌داری کوچک مطرح می‌کند که برای گذرا از دوران مدرنیته در ایران کاربردی‌اند.

زرشناس در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در این باره اظهار داشت: کتاب «اشارات و تنبیهات» با بحث حکمت از منظر تاریخ آغاز می‌شود و در آن حکمت تاریخی، نگاهی مبتنی بر فلسفه تاریخ از عصر روشنگری که بر پایه آن شکل گرفته است، دارد و بعد از آن به بررسی مباحث اقتصادی و سیاسی می‌پردازد.

زرشناس افزود: در بررسی مباحث حکمت از منظر تاریخ؛ آنچه این کتاب را از دیگر آثار تالیفی در این حوزه متمایز می‌کند، توجه به معانی شیعه در حکمت تاریخ است که از دیدگاهی متفاوت به بررسی این موضوع می‌پردازد و در ادامه آن، هویت ایرانی را به صورت اجمال شرح می‌دهد.

زرشناس با اشاره به جستار‌های مطرح شده در کتاب تصریح کرد: این کتاب در حدود یازده جستار که همگی مشروع خوانده می‌شوند، مباحث فلسفه و حکمت، اقتصاد و سیاست را بررسی می‌کند و در جستار‌های آخر، الگوهای پیشنهادی برای توسعه ایران، در کنار نقش صنایع کوچک در دوره‌گذار مدرنیته که نوعی نظام کوچک سرمایگذاری‌اند را مطرح و بیان می‌کند که چگونه می‌توان با کاربرد‌های فراوان خود زمینه گذار مدرنیته در ایران را فراهم کند.

مولف اثر افزود: بخش دیگر این کتاب به وقایع و تحولات سیاسی اقتصادی و نیز طبقه متوسط مدرن و سکولار اشاره دارد، زیرا ایران در شرایط خاصی قرار دارد و به دوره سرنوشت‌ساز تاریخی خود رسیده است که اگر بتوان در آن به تحلیل و خود آگاهی دست یافت، افراد می‌توانند برای عبور از این گذاره تاریخی مسیر‌ها را درست انتخاب کنند و از سوی دیگر، با افق‌ها و خطراتی که پیش رو دارند، به خوبی آشنا شوند.

مولف اثر ادامه داد: مباحث دیگر کتاب به تشریح این موضوع می‌پردازد که آیا ایران ساختی مدرنیته دارد و فعلیت مدرنیته را یافته است یا مدرنیته در آن به عنوان یک امکان مطرح نیست و باید از آن عبور کرد.

وی افزود: این عبور نیازمند خودآگاهی است که آگاهی یا نبود آگاهی از آن به نتایج زندگی روزمره باز می‌گردد و به صورت پدیده جنگ نرم در جامعه ظاهر می‌شود و در‌ آن طبقه متوسط مدرن و سکولار تحت تاثیر امپریالسم قرار می‌گیرند و به جریان‌های کُند تاریخی عبور از مدرنیته تبدیل می‌شوند.

زرشناس در پایان گفت: این کتاب تنها به صرف توصیف جستار‌ها نمی‌پردازد، بلکه دارای پیشنهاد‌های کاربردی است که می‌تواند علاوه بر آشنایی افراد با جستار‌ها، راه‌کار‌هایی برای عبور از مدرنیته را پیش روی مخاطب قرار دهد.

وی افزود‌: این کتاب مراحل پایانی انتشار را سپری می‌کند و با همکاری نشر «پس فردا» تا اوایل سال 90 13منتشر و روانه بازار نشر می‌شود.

شهریار زرشناس (متولد 1344) از نویسندگان ماهنامة سوره در دوران سردبیری شهید آوینی بوده است. او مدتی نیز ماهنامه‌ای فکری تحت عنوان "مشرق" را منتشر می‌کرد. در تاریخ فلسفه و روانشناسی در خارج از کشور تحصیل کرده و تاکنون بیش از بیست اثر مکتوب از او به چاپ رسیده‌است. همچنین نویسندة کتاب‌هایی چون "اشاراتی دربارة لیبرالیسم در ایران"، "توسعه"، "جامعة مدنی"، "سرمایه‌سالاری"، "نیمة پنهان آمریکا"، "مبانی نظری غرب مدرن"، "واژه‌نامة فرهنگی، سیاسی"، "نگاهی کوتاه به تاریخچة روشنفکری در ایران (دو مجلد)" و "نیهیلیسم" است.

وی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است و از سال 71 در دانشگاه‌های مختلف مشغول به تدریس است. وی تاکنون 22 عنوان کتاب و بیش از 100 عنوان مقاله در موضوعات مختلف فلسفی، تاریخی، سیاسی، ادبیات و روانشناسی تالیف کرده است. وی تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته فلسفه به پایان رسانده است. او مقطع دکترا را در رشته روانشناسی در کشور کرواسی ادامه داد، اما به دلیل عدم پذیرش موضوع پیشنهادی پایان‌نامه از پایان تحصیل بازمانده است.

زرشناس در حوزة ادبیات نیز ورودهایی داشته است که نمونة آن جستارهایی در ادبیات داستانی و مکاتب ادبی و برگزاری سلسله‌نشست‌هایی با موضوع نقد ادبی بوده است. در این حوزه‌ نیز مانند دیگر حوزه‌ها رویکردی متفاوت و منحصر به خودش داشته است؛ یعنی با مبانی فلسفی و غرب‌شناختی خود به نقد و تحلیل مفاهیم موجود در ادبیات مدرن پرداخته است

از این نویسنده آثار زیر در فروشگاههای دفتر نشر معارف، فروشگاه پاتوق کتاب و دیگر مراکز نرتبط موجود و قابل تهیه است:
اشاراتی درباره لیبرالیسم در ایران
جامعه مدنی
سرمایه سالاری (کاپیتالیسم)
مبانی نظری غرب مدرن
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد اول
نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران جلد دوم
نیمه پنهان آمریکا
نیهیلیسم
واژه نامه فرهنگی سیاسی
چشم اندازی از ادبیات معاصر ایران

دوشنبه 25 بهمن 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط