loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران

نویسندگان مرتبط : علی اکبر ولایتی

جلد اول کتاب"نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران" که به مدارس و حوزه‎های علمیه شیعه می‎پردازد نوشته دکتر علی اکبر ولایتی در 3000 نسخه و در 240 صفحه از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

جلد دوم مجموعه نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران با عنوان "دانشمندان علوم طبیعی و دقیقه" تألیف دکتر علی اکبر ولایتی از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر در 220 صفحه و سه هزار نسخه منتشر شده است .

تمرکز بسیار بالای قرآن بر علم و دانش و مرکزیت علمی و جنبه های پررنگ مساجد صدر اسلام و احادیث نبوی مورد اتفاق فریقین در تشویق مسلمانان به تعلیم و تعلم، ریشه های اصلی رشد علم در تاریخ و جغرافیای اسلامی بوده است.

چهارهزار شاگرد امام صادق(ع)، مجالس مناظره حضرت ثامن الحجج(ع)، بسته شدن باب اجتهاد بعد از ائمه اربعه اهل سنت و جماعت در میان برادران اهل تسنن و یکسره باز بودن آن تا عصر غیبت و از عصر غیبت تا زمان ما و از زمان ما تا هنگام ظهور و متقابلا رونق اشاعره از اواسط دوران خلافت بنی عباس به خصوص با ظهور شخصیت تأثیرگذاری چون امام محمد غزالی و مبارزه با عقلگرایی معتزله نزد اهل سنت از دلایل روشن تقویت و توسعه و استمرار علوم عقلی نزد شیعه و از دلایل کثرت دانشمندان شیعی در حوزه های علوم طبیعی و دقیقه بوده است.

در کتاب "دانشمندان علوم طبیعی و دقیقه" شرح حال و کارنامه برخی ریاضیدانها، پزشکان، منجمان و فیزیکدانهای شیعه آورده شده است.

*****
ادیبان
کتاب "ادیبان" از مجموعه نقش شیعه در فرهنگ و تمدن اسلام و ایران نوشته دکتر علی اکبر ولایتی از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر در سه هزار نسخه منتشر شده است.

زبان فارسی از مهمترین زبانهای تاریخ تمدن بشری است، سیر تحول طولانی را گذرانده و انواقع گوناگونی را در خود گنجانده است. ادبیات شیعی مجموعه ای گسترده از گونه های متنوع زبان فارسی است و از عزل و رباعی گرفته تا حماسه را در بر می گیرد و همواره در کنار دیگر موضوعات متنوع ادب فارسی حرکت کرده و تکامل یافته است.

ادبیات شیعی همگام با نوعی ایرانگرایی رشد یافت و در شاهنامه فردوسی اوج شعر ملی ایران نخستین حضور تاریخی خود را تثبیت کرد و با حماسه های ملی و دینی همچون علی نامه ربیع، به شکلی توأمان ملی و مذهبی نمود یافت.

بزرگان ادب فارسی همواره از سرچشمه های تعلیمات بزرگان مذهب تشیع الهام گرفته اند و پس از پیامبر اسلام(ص) از هیچکس به اندازه مولای متقیان، سالار شهیدان و امامان شیعه در شعر فارسی و سراسر ادب فارسی سخنی نرفته و هیچکس به اندازه ایشان مدح نشده است.

در این کتاب به بزرگان ادب فارسی که همگی شیعه بوده اند و یا به تشیع و نمادها و چهره های آن عشق ورزیده اند پرداخته شده است.

*****
مورخان
کتاب "مورخان" نوشته علی اکبر ولایتی در سه بخش از سوی شرکت سهامی کتابهای جیبی وابسته به مؤسسه انتشارات امیرکبیر منتشر شده است.

بخش بزرگی از آیات شریفه قرآن کریم به نقل سرگذشت انبیا و اقوام سلف اختصاص دارد که در جهت توضیح ، تفسیر و دلایل هدایت ضلالت و نتایج طی طریق در مسیر حق و عاقبت پیروان شیطان و بیان حقایق به زبان داستان است.

سهم شیعه در بین مورخان مسلمان بسیار چشمگیر است اولین کسی که در اسلام کتابی درباره تاریخ و رجال نوشته است عبیدالله بن ابی رافع از اصحاب شیعیان امیرالمؤمنین علی(ع)، مورخ دیگر شیعی سلیم بن قیس هلالی عامری است که بر اساس نوشته ابن ندیم او نیز از اصحاب امیرالمؤمنین بود و جابربن یزید جعفی و دهها تاریخ نگار دیگر، مورخان بزرگ تاریخ اسلام شیعه بوده اند و بسیار بیش از نسبت جمعیت شیعه در مقایسه با شمار مسلمانان در شکل گیری این بخش از فرهنگ و تمدن اسلامی سهم داشته اند .

مهمترین مایه ترغیب مسلمانان به تاریخ آموزی و تاریخ نگاری همانا آموزه های قرآنی و حدیثی بود و متأثر از آن مسلمانان در مطالعات تاریخی خود، نخست به موضوع سیره پیامبر(ص) توجه نشان دادند . نیاز مسلمانان به آگاهی و شناخت زندگی پیامبر و اصحاب او و چگونگی پیشرفت اسلام و نبردهای آنها با دشمنان اسلام همراه با فتوحات و افزایش قلمرو بلاد اسلامی و نیاز به شناخت اوضاع و احوال مردمان سرزمینهای تازه مسلمان، مزید بر علت شد و بر حجم مطالعات تاریخی و تنوع موضوعات آن افزود .

می توان شیعیان را پیشگامان تاریخ نویسی در اسلام دانست . نوشته های شیعیان در تاریخ را در یک تقسیم بندی کلی می توان هفت نوع دانست: سیره و مغازی پیامبر اکرم(ص)، سیره امام علی(ع) و زندگی سیاسی ایشان از دوران همراهی با پیامبر تا شهادت، تاریخ امامان اهل بیت، تاریخهای عمومی، تاریخهای محلی، نسب شناسی، کتب رجال و طبقات.

گفتنی است این کتابها به زودی از سوی سایت پاتوق کتاب برای علاقمندان تهیه خواهد شد.

پنجشنبه 5 اسفند 1389
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط