loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داستان زندگی پدر فیزیک ایران

نویسندگان مرتبط : ایرج حسابی

«مرد نخستین» داستان 64 سال زندگی پرفسور محمود حسابی در قالبی داستانی،نوشته محمود اکبرزاده توسط سوره مهر برای یازدهمین مرتبه منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری سوره مهر،‌ «مرد نخستین» که از مجموعه مفاخر ملی - مذهبی است از چهارم اسفند 1281 هجری – شمسی ، همزمان با تولد پرفسور حسابی آغاز می شود و و در همان اسفند ماه در سال 1345 هجری - شمسی،آنگاه که حسابی درگذشت ، به پایان می رسد.

این کتاب 64 سال فراز و نشیب را در زندگی علمی، سیاسی و فرهنگی پرفسور در قالبی داستانی برای خواننده ترسیم کرده است.

در قسمتی از کتاب آمده است:«محمود چهار ساله بود و محمد برادرش پنج ساله که پدربزرگ شان آقای علی حسابی ملقب به حاج یمین الملک یا معزالسلطان که مدتی کنسول ایران در روسیه و بعد در بغداد بود ماموریت جدید خود یعنی سرکنسولی ایران در شامات (سوریه ،لبنان و اردن ) را به پسرش معزالسلطنه سپرد بدین ترتیب معزالسلطنه سفیر کبیر ایران در دولت عثمانی شد و موظف شد به سرعت خودش را به بغداد برساند. سفر ناگهانی خانواده به بغداد ،همه برنامه های زندگیشان را تغییر داد.باید با اسب و قاطر و گاری سفر می کردند و به سختی خودشان را به پایتخت عثمانی می رساندند و چون هر روزه ده یازده کیلومتر بیش تر پیش نمی رفتند،سفر خسته کننده شان حدود یک سال طول کشید.خانواده حسابی یک سال هم در بغداد ماندند و بعد عازم شامات،محل اصلی ماموریت پدر محمود شدند و در بیروت سکونت گزیدند.سال اول ،سال خوبی بود و بچه ها در کنار پدر و مادر زندگی آرام و راحتی داشتند.اما به زودی پدر شروع به نامه نگاری کرد تا راهی پیدا کنند و به ایران بازگردد و پست و مقام مهم تری بگیرد.این تلاش ها به زودی نتیجه داد و معزالسلطنه به گوهر شاد خانم گفت :کارمان درست شد.باید برگردیم،ولی بهتر است بچه ها را همین جا به دایه بسپاریم.این جا ماندن برایشان بهتر است.»

پرفسور حسابی تحصیلات ابتدایی , متوسطه و دانشگاهی را در بیروت گذراند و در رشته‌های ادبیات و علوم و نیز راه و ساختمان فارغ‌التحصیل شد.مدتی نیز پزشکی خواند. ولی آن را رها کرد و به مطالعه نجوم، ریاضی و زیست‌شناسی پرداخت و در همه آن‌ها با موفقیت روبرو شد.سپس مهندسی برق، مهندسی معدن و دکترای فیزیک را در دانشگاه سوربن به پایان برد.

در سال ١٣٠٦ ، به تهران بازگشت و با توجه به فقر فرهنگی کشور ، در راه گسترش علوم و فنون جدید دست به تلاش خستگی‌ناپذیری زد. تأسیس دانشگاه تهران،دانشکده فنی و علوم،راه‌اندازی نخستین دستگاه رادیولوژی و ایجاد نخستین ایستگاه هواشناسی از کارهای اوست. دکتر حسابی پدر فیزیک ایران لقب دارد و یک بار نیز از سوی مجامع خارجی، به او عنوان مرد سال داده شده است.

گفتنی است داستان این کتاب از سوی « ایرج حسابی » فرزند پرفسور حسابی بازبینی شده است.

یازدهمین چاپ کتاب «مرد نخستین» تولید مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در 102 صفحه،قطع رقعی و در تیراژ 2 هزار و 500 نسخه و با قیمت یک هزار و 900 تومان منتشر شده است.

این کتاب در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 2 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط