loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحول در علوم انسانی در گفتگو با دکتر موسی نجفی

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری | موسی نجفی | فرهنگستان علوم اسلامی قم

در ادامه سلسله مصاحبه های علمی ویژه همایش «تحول در علوم انسانی»، پایگاه اطلاع رسانی این همایش، گفت و گویی با دکتر موسی نجفی انجام داد. دکتر موسی نجفی؛ مدیر گروه و عضو هیأت علمی اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است. ایشان همچنین از اعضای هیئت علمی همایش تحول در علوم انسانی است.
در این گفت و گو دکتر نجفی با اشاره به تعبیر استاد مطهری از آگوست کنت؛ علوم انسانی را علومی دانستند که نقش انسان و حضور انسان به عنوان موضوع در آنها پررنگ است.
ایشان با اشاره به ناتوانی علوم اجتماعی موجود در پیش بینی بحران ها و انقلاب های معاصر به بیان نظراتی پرداختند که در علم بودن این علوم تشکیک می کنند. امابه دلیل وجود نوعی قاعده­مندی می توان از آنها به عنوان علم یاد کرد.
ایشان ساحت معنوی انسان را در علم غربی مغفول دانسته و آنها را ساحت فرعی در انسان شناسی علم مدرن دانستند.
این عضو هیئت علمی همایش تحول در علوم انسانی با تأکید ویژه بر مفهوم تمدن تلاش می نمودند تحلیل های خود را با این رویکرد ارائه نمایند و تمدن را ارتقاء مقیاس از فرد به جامعه و از جامعه به تاریخ دانستند.
دکتر نجفی دو رویکرد را برای ایجاد تحول علوم انسانی قائل بودند که رویکرد اول از شروع علم موجود مدرن و شکستن ساختارهای آن ادامه می یابد و رویکرد دوم با تمرکز بر استخراج الگوی حاکم بر تفکر اسلامی و ادامه مسیر تا علوم و گزاره­های علمی استمرار می­یابد، که اولی حرکتی از پایین به بالا و دومی از بالا به پایین است.
در پایان ایشان ضمن انتقاد از رویکردهای بخشنامه­ای به تحول در علوم انسانی به تشریح طرح اثباتی خود در موضوع فلسفه سیاست پرداختند و این که چگونه با رویکرد استقرائی به یک نظریه حاکم در بحث فلسفه سیاست رسیده­اند.
درباره همایش
فرهنگستان علوم اسلامی قم همزمان با دهمین سالگرد ارتحال استاد فقید سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) (بنیانگذار فرهنگستان علوم اسلامی قم) با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران و جمعی از اندیشمندان و صاحب نظران ایران اسلامی با هدف بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تحول در علوم انسانی اقدام به برگزاری همایشی با همین عنوان نموده است. این همایش در اردیبهشت ماه 1390 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد گردید.
«بررسی ضرورت های تحول در علوم انسانی»، «بررسی تعاریف گوناگون از تحول در علوم انسانی»، «بررسی راهکارها و راهبردهای تحول در علوم انسانی»، «بررسی دیدگاه‌های اندیشمندان تحول‌خواه در عرصه علوم انسانی با رویکرد جریان‌شناسانه» و «بازخوانی علمی اندیشه‌های سید منیرالدین حسینی(ره) و فرهنگستان علوم اسلامی قم در موضوع تحول» از جمله اهداف این همایش ذکر گردیده است.
این همایش در سه محور برگزار می‌گردد. محورهای این همایش عبارتند از: «محتوای تحول در علوم انسانی»، «برنامه تحول در علوم انسانی» و «سازمان و مدیریت تحول در علوم انسانی».

منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم

یکشنبه 28 فروردین 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط