loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«زمانه» جدید به پیشخوان آمد

نویسندگان مرتبط : کانون اندیشه جوان

شماره دهم و یازدهم ماهنامه زمانه با نگاهی به هویت‌یابی جریان اسلامی زنان و یادبودی از محمد مددپور از سوی کانون اندیشه جوان منتشر شد.

زمانه در این شماره به طرح مباحثی پیرامون مبارزات اسلامی زنان عصر مشروطه، نظر و آرا منتقدان پیرامون محمد مددپور، هنرمند اسلامی، ملی شدن صنعت نفت به عنوان نخستین مبارزات ملت ایران علیه استعمار انگلیس، نظر نوام چامسکی پیرامون اسرائیل و... می‌پردازد.

در نخستین صفحات این ماهنامه مطلبی با عنوان «اسلام علیه اسلام» است که در ان حجت‌الاسلام سید عباس نبوی به تبیین ارکان اسلام ناب و اسلام آمریکایی پرداخته و در ضمن این نوشتار، اسلام ناب محمدی را از دیگاه امام خمینی (ره) چنین تعریف می‌کند: «اگر دقت فرمایید امام اسلام را به عنوان اصیل بودن و ناب بودن به پیغمبر گرامی اسلام (ص) نسبت دادند و از آن با عنوان اسلام ناب محمدی یاد کردند و با اینکه به بقیه امامان نیز ارادت داشتند، حرفی از اسلام علوی، اسلام صادقی یا اسلام باقری یا رضوی نزدند چون بحث بر سر اسلام، بر کلیت و مفهوم عامیت آن تأکید می‌کند که همه مذاهب اسلامی را شامل شود. در جست‌وجوی اسلام ناب محمدی، ما به سمت دریافت مبانی و اصولی از قرآن و اسلام می‌رویم که این مبانی و اصول، همه مذاهب اسلامی را دربرمی‌گیرد.»

وی در ادامه این مطلب، به اسلام آمریکایی اشاره می‌کند و می‌گوید: « اسلام آمریکایی یا همان اسلام شیطانی (زیرا امام خمینی آمریکا را شیطان بزرگ می‌نامد) به منزله اسلامی وسوسه‌گرا و توجیه‌گر، با تکالیف و معارف اسلامی بازی می‌کند و می‌گوید ما معانی را قبول داریم اما... همین اما گفتن‌ها باعث می‌شود هدف، وسیله را توجیه کند و معنی متضادی با اسلام واقعی پیدا کند.»

یادبودی از محمد مددپور، هنرمند اسلامی، از دیگر بخش‌های این شماره از ماهنامه است که در آن ابتدا به ذکر آرا منتقدان در ارتباط با آرا مددپور و سپس به طرح نظر وی در رابطه با هنر اسلامی می‌پردازد.

«زمانه» در قسمت جامعه و علوم اجتماعی به موضوع زنان و فعالیت‌های آنان در دوران مشروطه و مبارزات آنان با اقدامات استعماری انگلستان و روسیه پرداخته است. در این نوشتار به طرح مباحثی پیرامون جنبش اعتراض‌آمیز زنان علیه امتیاز توتون و تنباکو، ماجرای گریبایدوف، مبارزه با استعمار و تحریم کالاهای بیگانهف چهره‌های شاخص جریان اسلامی، مناظره زنی محجبه درباره حجاب و... می‌پردازد.

علاوه بر این، در این مبحث، این ماهنامه به معرفی آثاری در رابطه با فمینیسم ایرانی و جنبش‌های زنان در ایران پرداخته که دو اثر «هدف‌ها و مبارزه زن ایرانی» و «جنبش حقوق زنان در ایران» از این جمله‌اند.

در بخش تاریخ معاصر، این ماهنامه موضوع ملی شدن صنعت نفت به عنوان نخستین گام‌های مبارزه علنی با استعمار انگلیس را مطرح می‌کند. بررسی ریشه‌های تاریخی نهضت نفت، گروههای دخیل در این حرکت، حاکمیت سیاست‌زدگی افراطی بر تاریخ‌نگاری نهضت ملی نفت و... از جمله مباحث طرح شده در این قسمت است.

از دیگر قسمت‌های این نشریه، به مقوله جهان اسلام اختصاص دارد که در این شماره از زمانه، تعدادی از آثار تألیف شده در رابطه با تقریب مذاهب ارائه شده است. یکی از تألیفات معرفی شده در این بخش، به اثری از محمدعلی آذرشب با عنوان «سیره التقریب» اختصاص دارد که رهبر معظم انقلاب در رابطه با این اثر فرمودند: «این کتاب بسیار مهم و مفید است. توصیه می‌کنم این کتاب به کتابخانه‌های دنیا ارسال و جهانی شده و در جهان اسلام مطرح شود.»

آذرشب در این اثر که در دو جلد و به زبان عربی به رشته تحریر درآمده، به پیشتازان تقریب مذاهب اسلامی و استاتژی‌های تقریب پرداخته است.

«وحدت اسلامی از دیدگاه قرآن و سنت»، «تعدد مذاهب از دیدگاه فقها و اندیشمندان»، «تقریب مذاهب؛ از نظر تا عمل» از دیگر آثار در این حوزه هستند که در انتهای ماهنامه معرفی شده‌اند.

شماره دهم و یازدهم ماهنامه زمانه با رویکرد به پرداختن مسائل حوزه اندیشه، فرهنگ و اندیشه از سوی کانون اندیشه جوان به قیمت 2000 تومان به چاپ رسیده است.

ماهنامه زمانه به همراه دیگر نشریات جبهه فرهنگی انقلاب (مانند راه، امتداد، مهر نو، پلاک هشت، خیمه، موعود و...) در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع می شود.

سه‌شنبه 6 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط