loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «نظام اقتصادی اسلام» منتشر شد

کتاب «نظام اقتصادی اسلام: مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق» تألیف سیدحسین میرمعزی به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

هدف این کتاب، تبیین مبانی و اصول راهبردی و آموزه‌های اخلاقی نظام اقتصادی اسلام و اثبات هماهنگی این امور با یکدیگر در جهت هدف‌های نظام اقتصادی اسلام یعنی عدالت، امنیت و بارور کردن استعدادهای طبیعت است.

در این کتاب تلاش شده است تفاوت‌ها و مزیت‌های نظام اقتصادی اسلام نسبت به نظام اقتصاد سرمایه‌‌داری بیان شود. فصل مقدماتی شامل مفهوم‌ها و کلیات است. بخش اول این اثر با عنوان مبانی بینشی نظام اقتصادی شامل پنج فصل است که به ترتیب شامل معرفت‌شناسی، خداشناسی(رابطه خداوند با جهان، طبیعت و انسان)، جهان‌شناسی، انسان‌شناسی، جامعه‌شناسی در نگرش اسلامی است. همچنین این بخش دارای ضمیمه‌ای با عنوان مبانی معرفت‌شناختی از دیدگاه اسلامی است.

بخش دوم هم با عنوان هدف‌های کلان نظام اقتصادی اسلام در چهار فصل تنظیم شده است. فصل اول مفهوم سعادت و هدف غایی نظام اقتصادی اسلام نام دارد، فصل دوم هم هدف‌های میانی نظام اقتصادی اسلام و فصل سوم هم هدف‌های عملیاتی نظام اقتصادی اسلام و فصل چهارم هم ارتباط هدف‌ها و مقایسه آن با هدف‌های نظام سرمایه‌داری نام دارد.

عنوان بخش سوم این اثر اصول راهبردی است که در هفت فصل تنظیم یافته است؛ فصل اول حاکمیت مصالح فرد و جامعه در حوزه اقتصاد، فصل دوم آزادی‌ها و مسئولیت‌های اقتصادی مردم، فصل سوم دولت در نظام اقتصادی اسلام، فصل چهارم مالکیت مختلط، فصل پنجم توزیع ثروت‌ها و درآمدها در نظام اقتصادی اسلام، فصل ششم: تحریم ربا(بهره) و فصل هفتم رقابت و تعاون نام دارد.

بخش چهارم هم با عنوان اخلاق اقتصادی و کارکرد آن در نظام اقتصادی اسلام به سه فصل مفهوم‌ها و کلیات، اخلاق اقتصادی اسلام و کارکرد اخلاق اقتصادی در نظام اقتصادی اسلام تقسیم شده است. مقایسه نتیجه‌ها هم عنوان بخش پنجم است.

کتاب «نظام اقتصادی اسلام: مبانی، اهداف، اصول راهبردی و اخلاق» جدیدترین اثر سیدحسین میرمعزی در قطع رقعی، 608 صفحه، شمارگان 2500 نسخه و بهای 8000 تومان برای اولین بار به چاپ رسید.


شنبه 10 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط