loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ایمان و تجدد» از نگاه سنت‌گرایان

مترجم و مولف کتاب «ایمان و تجدد» در انتخاب مقالات و نگارش این اثر رویکردی سنت‌گرایانه را دنبال می‌کند. به گقته سلیمانی، سنت‌گرایی از ابتدای تمدن بشر وجود داشته است، اما پیروان آن در مواجهه با چالش‌های معنوی عصر مدرن بر فعالیت‌هایشان افزودند.

مرضیه سلیمانی، مترجم و مولف این اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به ترجمه و تالیف چهل و پنج مقاله در این کتاب گفت: سیدحسن نصر، هیوستون اسمیت، محمد ارکون، نینیان اسمارت، وولفگانگ اشمیت، ویلیام چیتیک، گرشوم شولم، دیوید امانوئل سینگ، اوا اورثمان و کوجیرو ناکامورا، از جمله نویسندگان این مقالات‌اند.

به گفته وی، این اثر هشت فصل را دربر می‌گیرد که هریک به طور متناوب شش تا هشت مقاله را شامل می‌شوند. مطالعات دینی، عرفان و تصوف، حکمت، هنر دینی، پیام‌آوران معنا، علم و دین، معنویت و مسایل عصر مدرن عناوین برخی از این فصل‌هایند.

وی سنت‌گرایی را رویکرد غالب در مقالات تالیفی و ترجمه‌ای کتابش دانست و گفت: نویسندگان هر یک از مقالات، نمایندگان سنت‌گرایی در دین و آیین خود به شمار می‌آیند. یک فصل از این اثر به سنت، سنت‌گرایی و سنت‌گرایان می‌پردازد.

سلیمانی خود را یکی از علاقه‌مندان به سنت‌گرایی معرفی کرد و گفت: می‌توانم ادعا کنم که تا حدودی پایبند این مکتبم و به همین دلیل است که تالیفات ترجمه‌هایم به این موضوع معطوف شده‌اند.

وی سنت‌گرایی را اندیشه‌ای ریشه‌دار برشمرد که از ابتدای تاریخ بشریت جریان داشته است و گفت: برخی از مقالات تالیفی کتاب به غزالی، ابن‌سینا، تفسیر اسلامی و موسیقی مذهبی از دریچه سنت‌گرایی اختصاص دارند.

سلیمانی یادآور شد: سنت‌گرایان به وحدت جوهری ادیان معتقدند و بر این باورند که ذات وجود آنها یکی است. سنت‌گرایی واکنشی به چالش‌های معنوی عصر جدید نیست، اما به دلیل همین چالش‌ها، ‌در عصر جدید نمود بیشتری یافت.

این نویسنده و مترجم ادامه داد: طرفداران سنت‌گرایی در این عصر از فراموش شدن باورهایشان به هراس افتادند و بنابراین بر فعالیت‌هایشان افزودند. آنان اصطلاحات و عقایدی نظیر مدرنیزم و پست‌مدرنیزم را قبول ندارند و به مشعلی در حکمت خالده معتقدند که باید آن را روشن نگاه داشت و نسل به نسل منتقل کرد.

کتاب «ایمان و تجدد» در 760 صفحه به تازگی از سوی انتشارات علم منتشر شده است.

پنجشنبه 15 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط