loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

همایش تحول در علوم انسانی فردا برگزار می‌شود

همایش تحول در علوم انسانی 21 اردیبهشت ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران از سوی فرهنگستان علوم اسلامی برگزار می‌شود.


حجت‌الاسلام احمد رهدار، دبیر اجرایی همایش تحول در علوم انسانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: همایش تحول در علوم انسانی در تالار علامه امینی دانشگاه تهران از سوی فرهنگستان علوم اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: همزمانی با دهمین سالگرد ارتحال استاد فقید سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) این همایش با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی و با هدف بررسی چیستی، چرایی و چگونگی تحول در علوم انسانی و با حضور صاحب‌نظران و اندیشمندان حوزوی و دانشگاه در تالار علامه طباطبایی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام رهدار خاطر نشان کرد: 23 نفر از صاحب‌نظران و اندیشمندان با این همایش به عنوان هیأت علمی همکاری دارند که 12 نفر از آنان از اندیشمندان حوزوی و 11 نفر از آنان از استادان دانشگاهی هستند.

وی ادامه داد: تمامی کسانی که در تحول علوم انسانی و علوم دینی، تولیداتی یا مقالاتی داشته‌اند برای این همایش دعوت شده‌اند که تاکنون استقبال خوبی از این همایش صورت گرفته است.

دبیر اجرایی همایش تحول در علوم انسانی عنوان کرد: یکی از کاره‌های ویژه‌ای که در این همایش صورت خواهد گرفت،‌برگزاری 16 پیش نشست در طول یک هفته در دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار خواهد شد که این حرکت موجی در سراسر کشور ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: همچنین برگزاری پنج میزگرد را برای این همایش پیش بینی کرده‌ایم که از طریق شبکه چهار سیما برای علاقه‌مندان و پژوهشگران دینی ارائه خواهد شد که استادان و صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاه در این میزگردهای علمی حضور خواهند داشت.

حجت‌الاسلام رهدار گفت: مقالات کسانی که در این همایش تایید شود از وزارت علوم مجوز علمی و پژوهشی را دریافت خواهند کرد که این مجوز بالاترین مقایس علمی به شمار می‌آید.

وی با بیان این که سعی شده در این همایش از شخصیت‌های سیاسی استفاده نشود، اظهار کرد: رییس دانشگاه شیعه شناسی هند به عنوان مهمان خارجی این همایش دعوت شده که ایشان فرزند مرحوم آیت‌الله نقوی هستند.

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: مساله تحول در علوم انسانی و نقد علوم موجود پرشسی فراگیر شده و مطالبه جدی دانشگاه از حوزویان است که به همین مناسبت این همایش برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین دو جلد از مجموعه مقالات علمی ارسال شده به این همایش در آینده نزدیک منتشر و در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی قرار خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام رهدار، بررسی ضرورتهای تحول در علوم انسانی با رویکردهای متفاوت (تمدّن‌گرایی، آینده‌پژوهی انقلاب اسلامی، رابطه علم و دین، نقد ژرفاندیشانه غرب و...)، بررسی چیستی و موضوع تحول و تعاریف گوناگون از تحول در علوم انسانی، بررسی راهکارها و راهبردهای تحول در علوم انسانی، بررسی دیدگاههای اندیشمندان تحول خواه در عرصه علوم انسانی با رویکرد جریان‌شناسانه و‌ بازخوانی علمی اندیشههای سید منیرالدین حسینی(ره) و فرهنگستان علوم اسلامی قم در باب تحول در علوم انسانی را از اهداف این همایش برشمرد.

گفتنی است، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی، رضا داوری اردکانی، مسعود درخشان، حجت الاسلام حمید پارسانیا، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی، حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر رشاد، حجت الاسلام محمدتقی سبحانی، حسن رحیم‌پور ازغدی، سعید زیباکلام، حسین کچوئیان، سعید زاهد زاهدانی، ابراهیم فیاض، موسی نجفی، حسین نجابت، سید جعفر مرعشی، حجت الاسلام علی مصباح یزدی، حجت الاسلام علیرضا پیروزمند، حجت الاسلام عبدالعلی رضایی، حجت الاسلام سید مرتضی حسینی و حجت‌الاسلام سید محمدمهدی میرباقری اعضای هیئت علمی این همایش را تشکیل می دهند.

ریز برنامه های این همایش در سایت دفتر فرهنگستان علوم انسانی به ادرس زیر قابل دسترسی است:
http://www.foeac.ir/news/titr-1/530-barnamehsin.html

سه‌شنبه 20 اردیبهشت 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط