loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سخنان استاد میرباقری در مراسم آیت­الله بهجت(ره)

نویسندگان مرتبط : سید محمدمهدی میرباقری

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری (رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بهجت) در مراسم دومین سالگرد ارتحال آیت‌الله العظمی بهجت (ره)که از سوی جمعی از شاگردان آن عالم ربانی در مسجد فاطمیه قم برگزار شده بود به ایراد سخنرانی و توصیف سلوک عرفانی آن اسوه زهد و تقوی پرداخت؛ که اهم سخنان ایشان در ادامه می آید؛

* گمان من از عبادت ایشان این بود که ایشان دائم در محضر حضرت حق هستند.«اعبدالله کأنک تراه». از اوحدی افراد که ظاهراً و باطناً دائم الذکر بودند ایشان بود.

* من به طلابی که درخواست کلاس اخلاق داشتند توصیه می کردم که حداقل در یکی از نمازهای ایشان شرکت بکنند. نماز ایشان حقیقتاً بالاترین موعظ بود.

* مؤمن فقیه حسن اسلام است که شیطان را دور می­کند؛ راه رفتن ایشان، نفس کشیدن ایشان شیطان را دور می­کرد. امام صادق (علیه السلام) فرمودند خلائق از اکتناه به صفات الهی عاجز هستند. همینطور، از اکتناه به صفات رسول الله هم عاجز هستند. همینطور، از اکتناه به صفات امام هم عاجز هستند. تا اینجای حدیث راحت است اما حدیث نکته­ای هم دارد، امام می فرمایند همان طور که اکتناه به صفات امام ممکن نیست اکتناه به صفات مؤمن هم ممکن نیست. سر این امر آن است که مؤمن جلوه ای از جلوات امام است. اتصال مؤمن به روح امام از اتصال شعاع خورشید به خورشید بیشتر است. لذا صحبت بخصوص در مورد آقای بهجت که حقیقتاً جامع کمالات هستند دشوار است.

* از سه زاویه می توان در باب شناخت شخصیت ایشان وارد شد.
1 ـ مقامات توحیدی
2 ـ مکتب عرفانی
3 ـ آثار وجودی

* باب اول مخصوص کسانی است که مقامات توحیدی و علائم آنها را بشناسند و از علائم به مقامات آن فرد برسند. من به ذکر کلیاتی اکتفا می کنم.

1 ـ مراتب توحید با نبی اکرم آغاز شده و با ایشان هم ختم می شود. سیر در مقامات توحید سیر در مقامات وجودی نبی اکرم است.

2 ـ آنچه حضرت برای سیر ما آورده اند قرآن و اهل بیت است که هر کدام ظاهر و باطنی دارند. ظاهر قرآن همین حلال و حرام است و باطن آن ولایت شریعت الهی (عمل، اعتقاد و اخلاق) هم ظاهر ولایت معصوم است. تربیت، مناسک سیر و طریق جریان ولایت است که همه در همه مراحل توحید به آن نیازمند هستند. همان طور که منحصر کردن دین در اعتصام به مناسک تحریف است، منحصر کردن دین در اعتصام باطنی به ولایت و جدایی از مناسک هم تحریف است.

این مرجع بزرگوار به دلیل جمع کردن فقاهت همه جانبه و عامل بودن جزو اوحدی بلکه جزو اوحدی از اوحدی بودند.

* در باب مکتب عرفانی و تربیتی ایشان ـ که می تواند برای ما بسیار درس آموز باشند ـ چند نکته مشهود است.

1 ـ توسل دائمی ایشان چه با مشرف شدن­های طولانی و با ادب کامل به حرم حضرت معصومه(س) یا امام رضا(ع) چه با زیارت عاشوراهای کامل ایشان.

2 ـ مسلک تربیتی ایشان به شدن بر اساس و دستورات شرع بود. دستور به تقوی (ترک حرام­های اعتقادی و عملی) و دستور به احتیاط در شبهات. تا تقوی ملکه نشود سخن از باقی مراتب توحید بی معنا است. البته ما اصل و فرع را جابجا نمی کنیم اصل و حقیقت تقوی در خشوع و تسلیم نسبت به ولی خدا است ولی تقوی مراتب دارد و عقل ولایت به عقل مناسک که دستورات ولی خداست هم ختم می شود.

3 ـ ذکر و انس دائمی ایشان با حضرت حق. «اذکر الله ذکراً کثیراً». یکی از مهمترین اذکار، نماز است. حقیقتاً نماز ایشان نماز استثنائی بود.

* اما در باب آثار وجودی ایشان، بعضی این آثار را منحصر در کرامات آن هم ظاهری می کنند که این می تواند لغزش گاه واقع شود. کرامات تابع مقامات توحیدی هستند و ممکن است انسان با کسی که وادی اول را طی کرده و آثاری دارد بخواهد تا آخر سیر برود و این در سیر و سلوک اشتباه است. علاوه بر این بعضی از آثار ظاهری مثل پیشگوئی­ها و ... ممکن است با قدرت­های شیطانی و باطل به دست آمده باشند و تشخیص این امور برای عموم دشوار است. اگر باب این کرامات باز بشود مدعیان در این وادی زیادند. از این بحث بگذریم، معجزه حضرت زهرا (س) عمر کم و ماندگاری در طول تاریخ با برکات فراوان است. معجزه امام حسین(ع) روز عاشوراست که حرکتی از باطن عالم بر ضد بدی است.

* در مورد آقای بهجت هم باید بگوییم که چه کرامتی بالاتر از اینکه حتی نحوه آمد و شد یک شخص هم، انسان­ را به یاد خدا بیندازد کرامتی بالاتر از اینکه انسانی نود و اندی سال عمر بکند و کسی لغزش از او سراغ نداشته باشد. قلوبی که هنوز متوجه ایشان هستند و با توجه به ایشان به یاد خدا می افتند هنوز فراوانند. مدعیان، اگر می توانند از این کرامات داشته باشند.

* تشییع جنازه مبارک ایشان حقیقتاً جزو تشییع­های کم نظیر در طول تاریخ شیعه است.

منبع: سایت دفتر فرهنگستان علوم اسلامی

گفتنی است کتاب ارزشمند «در محضر آیت الله بهجت» در 3 جلد و بقیه آثار منتشر شده درباره این عالم عارف در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 4 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط