loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نادر ابراهیمی و «سه دیدار» او در وصف امام‌(ره)

نویسندگان مرتبط : نادر ابراهیمی

جلد سوم «سه دیدار» به انتشارات سوره مهر نرسیده است و حتی همسر مرحوم ابراهیمی هم خبری از آن ندارد.

«سه دیدار»(با مردی از فراسوی باور ما می‌آمد)، نوشته نادر ابراهیمی، تنها کتابی است که در قالب ادبیات داستانی برای گروه سنی بزرگسال، به شخصیت امام(ره) پرداخته است. این مجموعه شرح حال داستانی زندگی حضرت امام(ره) از زمان کودکی تا پیروزی انقلاب است که برای نمایشگاه امسال کتاب به چاپ سوم رسید.
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب سه جلدی در سال 75 نوشته شده است و در سال 77 از سوی انتشارات حوزه هنری به چاپ رسید.

«تصویر مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، در سال 88 و بعد از درگذشت نادر ابراهیمی به چاپ دوم رسید و امسال(90) نیز در نوبت چاپ سوم منتشر و در بیست‌و‌چهارمین نمایشگاه کتاب تهران ارایه شد.

به گفته فرزانه منصوری (ابراهیمی)، ‌همسر نادر ابراهیمی، زنده‌یاد ابراهیمی از همان سال 1342 امام‌خمینی(ره) را به عنوان مبارزی واقعی و آشتی‌ناپذیر می‌دانست و از همان سال‌ها پیگیر مبارزات، منش و روش رهبر کبیر انقلاب بود.

زنده‌یاد ابراهیمی در مقدمه چاپ نخست این مجموعه آورده است:
«من داستان می‌نویسم، تاریخ نمی‌نویسم. تاریخ‌های بسیاری قبل از من نوشته شده است و هم زمان با من و بعد از من نیز نوشته می‌شود و خواهد شد؛ اما داستان، فقط یک بار نوشته می‌شود؛ فقط یک بار. آن‌ها که واقعیت را می‌خواهند نه حقیقت را، و طالب واقعیات تاریخی هستند، نه حقایق انسانی، می‌توانند بی‌دغدغه خاطر، به بهترین تاریخ ها مراجعه کنند ...

این نویسنده همچنین در بخش دیگری از مقدمه کتاب که به بانو قدس ایران ثقفی، همسر امام خمینی(س) و تمامی یاران و همراهان ایشان تقدیم شده، نوشته است:

«در اینجا، در پیشگاه شما مردان و زنان با ایمان ایرانی که ایران را عاشقانه و پرشور می‌خواهید و آرزومند وطنی سربلند و قدرتمند هستید، به جمیع معتبرات خویش سوگند می‌خورم که آنچه در این داستان گفته‌ام، به اعتقاد و باور خودم، عین حقیقت است و جز حقیقت، هیچ نیست و بخشی از حقیقت که بتواند بخش‌های دیگر حقیقت را نفی و انکار کند، نیز نیست.»

حیدر ایمنی، مدیر روابط عمومی انتشارات سوره مهر در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری حوزه هنری،در این باره این کتاب گفت: «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد»، جزو معدود کتاب­هایی است که به صورت خودجوش تالیف شده است و نویسنده آن از سوی هیچ نهاد یا ارگان دولتی سفارش و حمایتی در مرحله نوشتن دریافت نکرده است.

وی افزود: نکته قابل توجه دیگر این ­که نادر ابراهیمی بارها در مصاحبه‌هایش و حتی در مقدمه کتاب یادآور شده است که این رمان را با تمام باور و اعتقادم نوشته‌ام.

ایمنی با بیان این که زنده‌یاد ابراهیمی هیچ­گاه دیداری با امام خمینی(ره) نداشته‌ است، گفت: از نام کتاب چنین بر‌می‌آید که ابراهیمی با امام دیدارهای متعددی داشته است در حالی که او تمام این رمان را بر اساس تحقیقات و احساس درونی‌اش به امام نوشته است. وی برای نوشتن این کتاب، سراغ منابع کتابخانه­ای بسیاری رفت و همچنین مصاحبه­هایی که با یاران امام در دوران مبارزه و گفت‌و‌گوهایی که با اعضای خانواده و نزدیکان ایشان داشت، خمیرمایه داستانی این رمان تاریخی را شکل داد.

مدیر روابط عمومی انتشارات سوره مهر، در پاسخ به این سوال که «چرا جلد سوم این کتاب همچنان مفقود است؟»گفت: هیچ وقت جلد سوم کتاب به دست انتشارات سوره مهر نرسیده است و حتی فرزانه منصوری، همسر مرحوم ابراهیمی هم خبری از جلد سوم ندارد.

وی یادآور شد: این کتاب در سال 89 کتاب با تغییرات گرافیکی، البته بدون تغییرات محتوایی برای دومین بار چاپ و در سال 90 چاپ سوم آن از سوی انتشارات سوره مهر وارد بازار نشر شد.

نویسنده در جلد اول به کودکی و نوجوانی امام می­پردازد و در کتاب دوم گوشه‌هایی از زندگانی،مبارزات و ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) را با استفاده از تکنیک­های داستانی بازگو و حوادث دهه 30و 40هجری شمسی و مبارزات روحانیونی چون آیت‌الله کاشانی و بروجردی با محمدرضاپهلوی را روایت می­کند.

در این رمان به شخصیت­هایی چون صاحبه بانو عمه امام و حاج آقا مرتضی برادر امام و دیگر نزدیکان و تاثیرگذاران بر امام‌خمینی(ره) پرداخته می­شود.

این کتاب و آثار مهم نادر ابراهیمی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

زنده‌یاد نادر ابراهیمی علاوه بر کسب جوایز گوناگون، آثار متعددی همچون «خانه‌ای برای شب»، «هزارپای سیاه و قصه‌های صحرا»، «در سرزمین کوچک من» (منتخب آثار)، «تضادهای درونی»، «انسان، جنایت، احتمال»، «مکان‌های عمومی»، «ابوالمشاغل»، «فردا مشکل امروز نیست»، «یک عاشقانه آرام» و... را روانه بازار کتاب کرده است.

نادر ابراهیمی نویسنده معاصر پس از طی یک دوره بیماری در 16 خرداد 1378 در تهران درگذشت.آثار مکتوب زیر از این نویسنده در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
ابن مشغله
ابوالمشاغل
با سرود خوان جنگ در خطه نام و ننگ
بار دیگر شهری که دوست می داشتم
بر جاده های آبی سرخ
بر جاده های آبی سرخ (کتاب پنجم)
بر جاده های آبی سرخ (کتاب چهارم)
رونوشت، بدون اصل
چهل نامه ی کوتاه به همسرم

سه‌شنبه 17 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط