loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آموزش فلسفه مشائی و اشراقی از غلامرضا رحمانی

کتاب آموزش فلسفه مشائی و اشراقی به قلم غلامرضا رحمانی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب آموزش فلسفه مشائی و اشراقی، در دو مرحله و هر مرحله شامل چندین فصل، فلسفه مشائی و اشراقی را تبیین می کند.

ارسطو در جهت مخالف فلسفه افلاطونی، فلسفه مشائی را بنیان نهاد. وی بر متفکران بعد ازخود تأثیر عمیقی نهاد به طوری که بسیاری از فیلسوفان و اندیشوران در شرق اسلامی و غرب مسیحیت، پیرو سنت فلسفه مشائی هستند. سنت مشائی در جهان اسلام را ابن سینا تأسیس کرد، اما سرانجام سهروردی آن را مورد نقد قرار داد و سنت اشراقی را در برابر سنت مشائی ابداع نمود. حکمت مشائی بر عقل و منطق تأکید می کند، اما حکمت اشراقی علاوه بر عقل، بر تهذیب نفس نیز پای می فشرد.

عناوین این کتاب شامل یک مقدمه و دو مرحله است که مرحله اول با عنوان فلسفه مشائی در دوازده فصل «چیستی فلسفه اولی»، «احکام وجود»، «احکام عدم»، «عوارض موجود مطلق»، «مواد ثلاث»، «جوهر و عرض»، «وحدت و کثرت»، «تقدم، تأخر و معیت»، «قوه و فعل»، «کلی و جزیی» ،«علت و معلوم» و «واجب الوجود بالذات» تدوین شده است.

مرحله دوم این کتاب نیز فلسفه اشراقی را در شش فصل «ابطال نظریات مشائیان»، «نور و ظلمت»، «ذات نورالانوار»، «فعل نور الانوار»، «تبیین برازخ» و «انوار اسفهبدیه» تبیین می‌کند.

در بخشی از این کتاب می‌خوانید: «حکمای مشاء معتقدند که ظلمت عبارت است از عدم نور از چیزی که شأنیت نورانیت را دارد. در تعریف مزبور امکان منور شدن شرط شده است؛ یعنی ظلمت، مطلق عدم نور نیست بلکه عدم نور به شرط امکان استناره و اما حکمای اقدمین معتقدند که ظلمت عبارت است از عدم نور مطلقا بدون اشتراط امکان منور شدن.

دیدگاه شیخ اشراق
شیخ اشراق نظریه مشائیان را مردود دانسته و به پیروی از حکمای اقدمین معتقد است که ظلمت صرفا عدم نور است، زیرا عدمی که در تعریف ظلمت مأخوذ است از جمله اعدامی نیست که در آن ها امکان استناره شرط است بلکه عدم نور به معنای عدم امکان نور در جوهر غاسق است و نقص ظلمت با عدم امکان نور لازمه جوهر غاسق است پس هر چیزی که نور یا نورانی نیست یعنی جواهر غاسقه مظلم می باشند. در مظلم بودن نیازی به غیر خود ندارند بلکه هرگاه نور از آن ها منتقی شد مظلم می شوند و هرگاه نور عارض آن ها شد منور می گردند. پس برازخ جسمانیه فی ذاته مظلم و فی غیره منور می باشند.»

کتاب آموزش فلسفه مشائی و اشراقی به قلم غلامرضا رحمانی در سال1390 با شمارگان 1000 نسخه در 466 صفحه و با قیمت 12000 تومان به همت مؤسسه بوستان کتاب منتشر شده است

جمعه 27 خرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط