loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تدوین زندگی‌نامه نویسنده ضدصهیونیست

اکبر خوش‌زاد، زندگی‌نامه غلامرضا سعیدی، از نویسندگان مذهبی دهه‌های 30 و 40 را تدوین و آثار و نظرات وی را تحلیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بیش از 60 هزار پرونده از شخصیت‌های، ادبی، سیاسی، اجتماعی، مذهبی و ورزشی کشور در دفتر ادبیات انقلاب حوزه هنری وجود دارند که کارشناسان این دفتر در دوره‌های مختلف به این افراد پرداخته و زندگی‌نامه‌های آنان را تدوین کرده‌اند.

اکبر خوش‌زاد، یکی از پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز به تازگی در کاری تحقیقی و تحلیلی به زندگی و آثار غلامرضا سعیدی، یکی از نویسندگان مذهبی دهه‌های 30 و 40 پرداخته است.

سعیدی بیشترین فعالیت‌های مبارزاتی‌اش را توسط نگارش علیه صهیونیست‌ها صورت داد و آگاهی بخشی درباره فلسطین و اتحاد مسلمانان از مهم‌ترین فعالیت‌های وی محسوب می‌شوند که در بیش از 60 مجلد تالیفی و ترجمه‌شده بازتاب پیدا کرده‌اند.

خوش‌زاد نیز با استفاده از آثار غلامرضا سعیدی، کتابی را در دو بخش شامل «زندگی‌نامه» و «آراء و نظرات» وی تدوین کرد که هنوز عنوانی را برای آن انتخاب نکرده است.

این کتاب مرحله ویراستاری را می‌گذراند و در کنار آثاری درباره دیگر شخصیت‌های ادبی، سیاسی و اجتماعی در قالب یک مجموعه مکتوب در دفتر ادبیات انقلاب تولید و توسط انتشارات سوره مهر چاپ شد.

استاد سید غلامرضا سعیدی (۱۲۷۴ - ۱۳۶۷، در روستای نوزاد از توابع شهرستان درمیان در استان خراسان جنوبی زاده شد.این نویسنده و مترجم دینی معاصر ایران، پس از اتمام تحصیلات مقدماتی در زادگاه خویش، در نخستین دوره پذیرش دانش آموز مدرسه شوکتیه بیرجند شرکت جست و تحصیلاتش را در زمینه علوم قدیم و جدید و نیز زبان فرانسه به پایان رساند.

وی همچنین مدتی برای ادامه تحصیل به هندوستان سفر نمود. سعیدی پس از اتمام تحصیلات، مدت ۲ یا ۳ سال در بانک خدمت نمود. سپس به تدریس در مدرسه شوکتیه پرداخت. از جمله فعالیت‌های دیگر وی، همکاری با مطبوعات و نگارش مقالات متعدد بود.

در سال ۱۳۲۳ به عراق مسافرت و با آیه الله شیخ محمد حسین کاشف الغطا آشنا و از محضر وی کسب فیض نمود. همچنین در سفر پاکستان با سید ابوالاعلی مودودی آشنا و کسب دانش کرده است.

سعیدی در سال ۱۳۲۷ به انگلستان مسافرت و در کنگره اسلامی مسلمانان شرکت می نماید. وی از اولین نظریه پردازانی بود که پیشنهاد کرد شهر مکه و مدینه باید به صورت بین‌المللی اداره شود. وی تعدادی از آثار اقبال لاهوری را ترجمه کرد و در بسیاری از افکار خود تحت تأثیر وی قرار گرفته است و وی را یکی از اقبال شناسان ایرانی می‌دانند. وی شاگردان زیادی را تربیت نموده است که می‌توان از دکتر علی شریعتی و دکتر مصطفی چمران نام برد.

سیدغلامرضا سعیدی سرانجام در ۲۲ آذر ماه ۱۳۶۷ در بیرجند درگذشت. دکتر علامه سید جعفر شهیدی که از مورخان و ادبای مشهور و جزو مفاخر بزرگ ادبی معاصر به شمار می‌رود، داماد استاد سعیدی بود و در برخی موارد همکاری نزدیک این دو بر غنای بیشتر مقالات و پژوهشهای انجام شده می افزود.

پنجشنبه 9 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط