loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح حال زندگی 450 عالم شیعی در 9 جلد

نویسندگان مرتبط : پژوهشکده علمی کاربردی باقرالعلوم (ع)

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم با اشاره به اینکه مجموعه گلشن ابرار تا 15 جلد منتشر می‌شود، از انتشار جلد نهم این مجموعه خبر داد و گفت: گلشن ابرار تا کنون شرح حال 450 عالم شیعی را با توجه به مؤلفه تأثیرگذاری در زندگی آنها در دسترس قرار داده است.

دکتر حسین قشقایی رئیس پژوهشکده باقرالعلوم در گفتگو با خبرنگار مهر در رابطه با انتشار مجموعه گلشن ابرار از سوی پژوهشکده باقرالعلوم که به تازگی جلد نهم آن منتشر شده گفت: افرادی برای معرفی و ارائه شرح حال در مجموعه گلشن انتخاب می شوند که از نظر دانش در سطح اجتهاد بوده و دارای تأثیرگذاری اجتماعی و آثار تألیفی، تربیت شاگرد و یا تأسیس مؤسسات و همچنین تأثیرگذاریهای اخلاقی تربیتی در جامعه باشند.

وی افزود: گلشن ابرار دارای سابقه دیرینه است، این اثر پیشتر به صورت تک نگاریهایی با عنوان "دیدار با ابرار" منتشر می شد که هر تک نگارش آن به یک عالم اختصاص داده می شد. بعدها تصمیم گرفته شد این مجموعه به صورت دانشنامه منتشر شود. مجموعه دیدار با ابرار در 110 جلد منتشر شده بود که این تعداد در جلد یک و دو گلشن ابرار جای گرفت.

قشقایی با اشاره به اینکه تا کنون 9 جلد از گلشن ابرار منتشر شده و هرجلد مشتمل بر زندگی 50 عالم شیعی است گفت: در این مجموعه تا کنون شرح حال زندگی 450 عالم شیعی در مجموعه گلشن ابرار گنجانده شده است، در جلدهای آخر این مجموعه توجه به شخصیتهای در قید حیات بیشتر بوده است.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم تصریح کرد: در رابطه با بحث شرح حال نگاری آثار دیگری در عالم تشیع و تسنن نگاشته شده است اما این اثر دارای ویژگیهای خاصی است که در آن میان می توان به نگارش مدخلهای مختلف آن اشاره کرد که حتی الامکان تلاش شده از نگارش توصیفی کمتر و از نگار علمی بیشتر استفاده شود که این امر در جلدهای 7، 8 و 9 به شدت لحاظ شده است. انتظار می رود جلدهای 10 و 11 تا پایان امسال منتشر شود و جلد نهم گلشن ابرار نیز به تازگی منتشر شده است.

دکتر حسین قشقایی در ادامه با اشاره به اینکه در نگارش این اثر اساتید به نامی چون حجت الاسلام طبسی، حجت الاسلام انصاری و حجت الاسلام مهدی پور و آقای باقری بیدهندی حضور مشارکت داشته اند، گفت: محدودیتی که برای معرفی این شخصیتها درنظر گرفته شده موجود بودن اطلاعات افراد برای معرفی است. درحال حاضر به مقطعی رسیده ایم که تعداد افرادی که معرفی می کنیم پس از جستجوهای بسیار انتخاب می شوند و شاید انتشار 13 و 14 زمان بیشتری نسبت به سایر جلدها نیاز داشته باشد.

وی گفت: انتظار می رود انتشار گلشن ابرار تا جلد پانزدهم ادامه یابد اما هرچه پیش می رود تعداد شخصیتهای علمی استانها را بیشتر در گلشن ابرار استفاده می کنیم. همچنین در این راستا اقدام به راه اندازی گلشن ابرار استانی برای دو استان آذربایجان شرقی و غربی کرده ایم که 300 نفر از علما را دربرگرفته اند .

قشقایی با یادآوری این مطلب که گلشن ابرار استانی عیارهای گلشن ابرار اصلی را ندارد گفت: ویژگی تأثیرگذاری در گلشن ابرار استانی به قوت خود باقی است. در نظر داریم گلشن ابرار استانی را برای سایر استانهای کشور نیز منتشر کنیم، اگر از ناحیه سازمان تبلیغات اسلامی استانی، ارشاد و یا فرمانداری هر استانی به پژوهشکده باقر العلوم اعلام آمادگی شود، ما از پژوهشگران و محققان توانمند برای تألیف و شرح حال نگاری عالمان و فضلای استان یاری خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: پژوهشکده باقرالعلوم همچنین پایگاه اینترنتی http://sharhehaal.ir را براساس گلشن ابرار راه اندازی کرده، به طوری که می توان گفت این پایگاه اینترنتی متن گلشن ابرار را با تقسیم بندیهایی جزئی تر دربرگرفته تا دسترسی کاربر را به شرح حال علمای شیعی از لحاظ مناطق جغرافیایی، تألیفات، اساتید و محدوده های زمانی تسهیل کند. این سایت درحال حاضر قابل استفاده است اما به زودی تکمیل تر خواهد شد.

رئیس پژوهشکده باقرالعلوم همچنین گفت: به عنوان یکی از برنامه های آینده پژوهشکده در نظر داریم عالمان جوامع شیعی دنیا را نیز مورد توجه قرار دهیم.

گفتنی است مجموعه گلشن ابرار در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 15 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط