loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«سیاست نظامی امام علی(ع)» قائدان بازچا‌پ شد

کتاب «سیاست نظامی امام علی(ع)» به کوشش اصغر قائدان پیرامون نظرات و سیره ایشان در جهاد و جنگ، از انتشارات فروزان بازچا‌پ شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، «سیاست نظامی امام علی (ع)» اثری است که در آن نگارنده، به بررسی و ارائه پیرامون بررسی آرا و سیره امیرالمومنین، امام علی (ع)، می‌پردازد.

مولف هدف از نگارش این اثر را ضرورت انعکاس اندیشه و اقدامات نظامی امام(ع) می‌داند و معتقد است ضرورت بررسی سیره نظامی علی(ع) از هجرت رسول اکرم به مدینه تا پایان خلافت 5 ساله آن امام همام برای عصر و نسل حاضر به ویژه نیروهای نظامی آشکار است.

قائدان تأسف خود را در پیشگفتار کتاب، در این باره که بسیاری از محققان ایرانی و اسلامی در قرون معاصر تلاش خود را به پردازش اندیشه‌های اندیشه‌پردازان نظامی غربی معطوف کرده‌اند و نسبت به اندیشه‌های نظامی‌ نظریه‌پردازان ایرانی و اسلامی غافل‌اند، اعلام می‌دارد.

او تأکید می‌کند که پرداختن به این امر می‌تواند این نکته را برای جهانیان آشکار کند که مسلمانان در این خصوص ‌پیشینه‌ای بسیار قوی و روشن دارند و قرن‌ها از اندیشمندان نظامی غربی چون کلاوزویتز، مایکل هاوارد و ... پیشگام‌ترند و در دل تاریخ اسلامی خود نظریه‌پردازان نظامی داشته و وامدار غرب و غربیان نیستند.

این کتاب شامل 4 فصل است که در فصل اول این اثر، ابتدا نقش و سیره نظامی امام علی (ع) در دوران حیات رسول خدا (ص) مورد بررسی قرار گرفته است. فصل دوم به مشاورت‌های امام (ع) در دوران خلیفه اول و دوم اختصاص داده شده و در فصل سوم اندیشه‌های نظامی و عملی علی (ع) از خلال نهج‌البلاغه تشریح می‌شود و در نهایت فصل چهارم سیره نظامی آن امام با بررسی‌ نبردهای سه‌گانه جمل، صفین و نهروان تشریح شده است.

به عنوان نمونه قائدان ‌پیرامون فن وهنر جنگ از دیدگاه امام (ع) در صفحه127 کتاب خویش آورده است: « آن حضرت شدیداً کسانی که او را متهم می‌ساختند علی(ع) افسری رشید و فداکار است ولی از هنر جنگ چیزی نمی‌داند، به شدت توبیخ می‌کند و مورد نکوهش قرار می‌دهد که:

«شما با نافرمانی و فروگذاری نظرم کار را به هم در آمیختید تا آن‌جا که قریش می‌گوید پسر ابوطالب دلیر است ولی علم و هنر جنگ نمی‌داند. خدا پدرانشان را خیر دهد. کدامیک از آنان پیشتر از من در میدان جنگ بوده‌ و بیشتر ازمن نبرد دلیران را آزموده؟ هنوز بیست سال نداشتم که پا در میدان جنگ گذاشتم و اکنون سن من از شصت سال گذشته است اما آن که فرمان او را نبرند و اطاعت او را نکنند هیچ‌کاری از او ساخته نیست.»

«سیاست نظامی امام علی (ع)» به قلم اصغر قائدان از سوی انتشارات فروزان بازچاپ شد.

دوشنبه 20 تیر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط