loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پارسینژاد: باید مسائل پیرامون کتاب آسیب‌شناسی شود

نویسندگان مرتبط : کامران پارسی نژاد

کامران پارسی‌نژاد گفت: در ایران این رسم وجود دارد که وقتی متولیان فرهنگی تغییر می‌کنند، برنامه‌های مدیر قبلی نادیده گرفته می‌شود؛ این نوع نگرش ضربه‌ی مهلکی به فرهنگ زده و سبب شده همه‌ی برنامه‌ها نیمه‌کاره بماند.

این نویسنده و منتقد ادبی در پی بیانات مقام معظم رهبری درباره‌ی وضعیت نشر کتاب و کتاب‌خوانی در دیدار با کتابداران و اعضای نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، به خبرنگار بخش کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: ‌من بر این باورم که با وجود این‌که از میان کتاب‌های چاپ‌شده، ‌تولید آثار ادبی بیش‌ترین آمار را دارد؛ ‌اما ما شاهد تحول عظیمی در جامعه و جامعه‌ی ادبی کشور نیستیم. مشخصه‌ی این عدم تحول این است که مخاطبان کتاب کم‌تر شده‌اند و دیگر غالب افراد تمایلی به کتاب و کتاب‌خوانی نشان نمی‌دهند.

او در ادامه افزود: ‌حل این مشکل مستلزم برنامه‌ریزی است و باید مسائل پیرامون کتاب آسیب‌شناسی شود. هر وقت ماجرای کتاب و کتاب‌خوانی مطرح می‌شود، مسؤولیت‌های وزارت ارشاد در نظر می‌آید و از این وزارت‌خانه توقع می‌رود که بر اساس آمار دقیق به راهکارهای علمی دست پیدا کند؛ اما اگر مخاطب‌شناسی صورت نگرفته باشد، ‌ما نمی‌توانیم به نظری کارشناسی برسیم.

پارسی‌نژاد با اشاره به پایین بودن تیراژ کتاب گفت: ‌برخی سیاست‌هایی که اعمال می‌شود، بر روند کارها تأثیر مخرب دارد. توجه کردن به این‌که چه تعداد اثر چاپ شده، ‌کافی نیست. اثری که چاپ می‌شود، باید بتواند جامعه را متحول کند. همین پایین بودن تیراژ کتاب‌ها نتیجه‌ی سیاست‌گذاری‌های غلط است و سبب می‌شود کتاب‌های کمی به دست مردم برسد. از سوی دیگر، به مؤلف هم آسیب می‌رساند. مؤلف باید سال‌ها کار کند؛ اما کار او عایدی برایش ندارد.

او در ادامه با اشاره به فراموشی سپرده شدن کتاب، عنوان کرد: در جامعه‌ی امروز ما با روندهای مختلفی روبه‌رو هستیم که سبب شده افراد به دنیای تصویر و تلویزیون و فیلم بیش‌تر توجه کنند که این‌ها از دیرباز با کتاب‌خوانی مقابله کرده و تأثیر خودشان را گذاشته‌اند. در این شرایط کتاب باید بتواند هویت خودش را به دست بیاورد، ‌مخاطب را جذب کند و این وادی فراموش‌شده ‌زنده شود.

این نویسنده همچنین خاطرنشان کرد: در دوره‌ی گذشته، سیاست، حمایت از ناشران خصوصی بود و تنها فایده‌ای که داشت، این بود که ناشرانی که قدرت نداشتند، به غول‌هایی تبدیل شدند. این سیاست، ‌سیاست اشتباهی بود که عده‌ای ناشر کوچک که نگاه‌شان با برداشت‌های سیاسی همراه بود، به ناشران بزرگ تبدیل شدند که البته آن‌ها هم کار قابل تأملی انجام ندادند.

او در ادامه با اشاره به نادیده گرفتن برنامه‌های یک مدیر توسط مدیر بعدی، خاطرنشان کرد:‌ در دوره‌ی کنونی در برنامه‌های معاونت فرهنگی ایراد بزرگی دیده می‌شود و آن این‌که تمام برنامه‌ریزی‌های معاونت قبلی را نادیده گرفتند و سعی شده نگاه جدیدی اتخاذ شود. معمولا در ایران این رسم وجود دارد که متولیان امور فرهنگی وقتی تغییر می‌کنند، برنامه‌های پیشین را نادیده می‌گیرند و گمان می‌کنند باید خودشان نگاه جدیدی را پی‌گیری کنند، حتا اگر برنامه‌های قبلی عمیق و خوب بوده باشد. این نوع نگرش از دیرباز ضربه‌ی مهلکی را به فرهنگ زده و سبب شده همه‌ی برنامه‌ها نیمه‌تمام بماند.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و منتقد ادبی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
•خورشید می ماند: روایتی داستانی از زندگی شیخ بهایی
•هویت شناسی ادبیات و نحله های ادبی معاصر

چهارشنبه 5 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط