loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جواد محقق: مردم را به نخواندن کتاب متهم نکنیم!

نویسندگان مرتبط : جواد محقق

مردم ما انصافا نسبت به مردم سایر کشور‌ها خوب کتاب می‌خوانند و متهم کردن آن‌ها به نخوانندن کتاب حرف درستی نیست.

جواد محقق نویسنده و شاعر در گفتگو با شبکه ایران درپاسخ به این سوال که چرا ناشران کودک و نوجوان بیشر به سوی نشر کتابهای ترجمه می‌روند گفت: چون کتابهای کودک و نوجوان تصویر سازی دارد و کار تالیفی نیازمند هزینه است وهمچنین با توجه به نبودن قانون کپی رایت و نپرداختن حق و حقوق نویسنده و تصویرگرخارجی تولید کتاب‌های کودک و نوجوان برای ناشران ارزان تمام می‌شود به همین علت ناشران به سمت و سوی کتاب‌های ترجمه گرایش پیدا می‌کنند.

وی در واکنش به اظهار نظر برخی نویسندگان مبنی برکمرنگ شدن کتاب در جریان زندگی مردم افزود: اینکه مردم سراغ کتاب نمی‌روند حرف درستی نیست. چرا که مردم ما انصافا نسبت به مردم کشورهای دیگر خوب کتاب می‌خوانند و این همه تو سر مردم زدن و آ ن‌ها را به کتاب نخوانندن متهم کردن اتهام بیجایی است.

وی با اشاره به آمارعنوان کتابهای منتشر شده در سالهای پیش از انقلاب اظهار داشت: کل عناوین کتاب‌های منتشر شده ما درسال ۵۵ با احتساب کتابهای کمک آموزشی وحل المسائل و... روی هم ۲۵۰۰ عنوان در طول سال بود و این آمارطبق آمار منتشر شده در مطبوعات‌‌ همان سالهاست.

محقق ادامه داد: در حال حاضر جمعیت کشورما ۲ برابر شده و این به این معنی است که باید عناوین کتابهای ما ۵ هزار عنوان در سال باشد در حالی که در سال گذشته ۶۵ هزارعنوان کتاب منتشر شده است. پس برخی به جای اینکه مردم را به نخواندن کتاب متهم کنند بیایند حرف‌های عدد و رقمی بزنند و آمار‌ها را مقایسه کنند.

این نویسنده و شاعر گفت: مطالعه امروز فقط مطالعه اثر مکتوب نیست بلکه همانطور که در خیابان‌ها مشاهده می‌شود برخی کتابهای صوتی می‌خوانند و همچنین اینترنت سایت‌ها و وبلاگ‌ها جزئی از مطالعات مردم است که باید مورد توجه باشد.

وی اظهارداشت: من اصلا معتقد نیستم که مردم ما کم کتاب می‌خوانند اگر چه نرم مطالعه در کشور می‌توانند بالا‌تر باشد اما با متهم کردن مردم به نخوانندن کتاب نمی‌شود آمار مطالعه را بالا برد بهتر است دوستان به جای این حرف‌ها بیایند وراه حل ارائه دهند.

محقق درپایان افزود: ما اثر خوب و فاخر کم نداریم من به عنوان کسی که بیشترین وقتش را صرف مطالعه می‌کنند عرض می‌کنم که در حوزه‌های مختلف آثار برجسته‌ای وجود دارد که گاهی حسرت می‌خورم که شاید وقت نشود آن‌ها را بتوانم بخوانم.

یکشنبه 9 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط