loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«تفسیر قرآن» قرائتی؛ مصداق کلمه طیبه در قرآن

نویسندگان مرتبط : محسن قرائتی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم رونمایی از دوره کامل تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام محسن قرائتی در قالب نرم‌افزار بیان کرد: این تفسیر را می‌توان مصداق کلمه شجره طیبه در قرآن دانست که همواره ثمره می‌دهد و همگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سیدمحمد حسینی در این مراسم که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: دوره کامل تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام محسن قرائتی در قالب نرم‌افزار، حاصل تلاش مستمر یک سال و نیم ایشان است. حجت‌الاسلام قرائتی در اوقات فراغت خویش در منزل استودیویی را طراحی کرده بودند و توانستند تفسیر قرآن را در قالب 75 «دی وی دی» با 3هزار برنامه هفت دقیقه‌ای ارایه کنند.

وی ادامه داد: همه تعابیری را که قرآن کریم در وصف خودش بیان کرده است، می‌توان در تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی مشاهده کرد. همچنین این تفسیر پیام‌هایی را که به ازای هر آیه از قرآن کریم استنباط می‌شود دربردارد؛ به گونه‌ای که همه مردم در سطوح مختلف فرهنگی و مذهبی می‌توانند از آنها استفاده کنند.

حسینی تصریح کرد: حجت‌الاسلام قرائتی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری یک نمونه بسیار مناسب درس‌آموز است تا دیگران بدانند یک فرد چگونه می‌تواند از تمام لحظات زندگی خویش به گونه‌ای مفید و ارزشمند استفاده کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: همه ما باید با توجه به فرمایشات حجت‌الاسلام قرائتی که همواره به مدیران و مسوولان کشور در نشر معارف اسلامی در تمامی حوزه‌ها تاکید دارند، از فرصت‌های زندگی خویش در اشاعه فرهنگ قرآنی و معارف گهربار آن نهایت تلاش خود را به‌کار ببریم.

آیت الله هاشمی شاهرودی، عضو فقهای شورای نگهبان قانون اساسی، سخنران بعدی این مراسم بود که با تشکر از حجت‌الاسلام قرائتی به دلیل احیای آموزش قرآن و ارایه تفسیر ساده قرآن به لایه‌های مختلف جامعه، بیان کرد: تلاش و اخلاص حجت‌الاسلام قرائتی درباره زنده کردن و تفسیر مسایل ضروری و مورد نیاز جامعه بر اساس آیات الهی برای همگان مشهود است. ایشان به عنوان نخستین فرد، برای تبلیغ دین از روش‌هایی استفاده کرده‌اند که با وجود جدید بودن، بسیار ساده و قابل فهم برای عموم مردم‌اند.

وی افزود: حجت‌الاسلام قرائتی تنها به تبیین معارف قرآن در صدا و سیما یا تدوین، چاپ و نشر تفسیر کامل یا موضوعی قرآن کریم نمی‌پردازد، بلکه وی همواره نسبت به احیای قرآن و معارف قرآنی در حوزه، دانشگاه و لایه‌های مختلف جامعه تاکید مکرر دارند.

هاشمی شاهرودی بیان کرد: قرآن و تفسیر قرآن در جامعه علمی و حوزوی ما هنوز از جایگاه مناسب برخوردار نشده است. بنابراین، لازم است تا در این حوزه کارهای زیادی انجام شود، زیرا یادگیری قرآن، تدبر در قرآن و ذکر مکرر آن، نقش مهمی در ساخت انسان و جامعه اسلامی ایفا می کنند.

وی در پایان از کارشناسان، پژوهشگران قرآنی و علاقه‌مندان عرصه تفسیر قرآن خواست تا بر اساس تسلسل نزول آیات قرآن کریم، در حوزه‌های روابط حقوقی با دشمنان اسلام، روابط حقوقی با اهل کتاب و ادیان دیگر، مسایل مربوط به اداره حکومت، موضع‌گیری پیامبر(ص) بعد از نزول آیات، اثری که آیه مربوطه پس از نزولش در جامعه زمان خویش داشته است، مناسبات نزول آیه، موضوع نزول آیه و روایاتی که درباره آیه مورد نظر بیان شده اند، به تفسیر قرآن کریم بپردازند.

حجت ‌الاسلام محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز نیز در بخش پایانی این مراسم، دوره کامل تفسیر قرآن کریم در قالب نرم‌افزار را آغاز حرکتی برای دیگران دانست و گفت: این تفسیر مقدمه‌ای است برای ارایه تفسیرهای کامل‌تر و بهتر از سوی برادران طلبه و تمامی دانشجویان کشور تا برای ترویج آموزه‌های قرآنی به زبانی ساده و قابل فهم گام های موثری بردارند.

وی با بیان این که باید برای هر قشری از افراد جامعه، یک تفسیر قرآن ارایه شود، عنوان کرد: وظیفه ما این است که با قرآن آشنا شویم و آن را به دیگران بشناسانیم. در کشور ما باید برای کودکان، کارمندان دولت، دانشکده‌های مختلف مانند روان‌شناسی، نظامی، مدیریت، حقوق و حتی برای خانم خانه‌دار نیز یک تفسیر قرآن وجود داشته باشد، زیرا قرآن فقط برای خواص نیست، بلکه برای عموم مردم ارایه شده است. بنابراین، باید به زبان‌های مختلف و رایج یک جامعه نیز بیان شود تا برای همگان قابل فهم باشد.

مراسم رونمایی از دوره کامل تفسیر قرآن کریم حجت‌الاسلام محسن قرائتی در قالب نرم‌افزار در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. این نمایشگاه تا چهارم شهریورماه برپاست.

جمعه 21 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط