loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مفاتیحالحیات جلد دوم مفاتیح‌الجنان منتشرمیشود

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

دیر گروه فقه پژوهشگاه معارج از انتشار مفاتیح الحیات که جلد دوم کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی محسوب می شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم،حجت الاسلام مقدسی، مدیر گروه فقه پژوهشگاه معارج در نخستین نشست از سلسله نشست های علمی بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با عنوان مفاتیح الحیات که در حاشیه نمایشگاه قرآن برگزار شد، گفت: مفاتیح الحیات به نوعی جلد دوم کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی است که تدوین آن همواره مورد تاکید آیت الله جوادی آملی قرار گرفته بود.

وی ابرازداشت: مفاتیح الحیات کتاب زندگی بشر در این عالم است و همانطور که خداوند در قرآن دستور فرمود که سخنان پیامبر(ص)را گوش فرادهید و دعوت آنان را اجابت کنید تا به شما حیات بخشیده شود کتاب مفاتیح الحیات، حیات را آن زندگی می داند که انسان را به محضر الهی متصل کند.

وی اظهار داشت: آن چه که به انسان زندگی می بخشد دستورالعمل های الهی است و در مفاتیح الحیات به دنبال راهکارهایی از قرآن و روایات هستیم که به انسان زندگی ببخشد.

وی افزود: شیخ عباس قمی مفاتیح الجنان را کلیدهایی می دانست که انسان از راه آن ها به بهشت دست می یابد و مفاتیح الحیات به این دلیل تدوین شده است که کلیدهای زندگی را در مسیر جنان قرار دهد.

حجت الاسلام مقدسی افزود: برخی آیات قرآن مربوط به چگونگی رفتار دنیوی ماست که جنبه مادی دارد، پاداش اخروی دارد اما جنبه های دعایی و زیارتی را ندارد.

وی ادامه داد: در تدوین مفاتیح الجنان این دستورالعمل ها را مورد توجه قرار دادیم تا افراد بدانند زندگی ما تنها عبادات مربوط به زندگی اخروی مانند زیارت، دعا و نماز نیست و اگر دستورالعمل های مفاتیح الجنان را انجام دهیم همان نتیجه ای را می گیریم که در دعاها یا زیارت ها بوده است.

وی اظهار داشت: کتاب مفاتیح الحیات به سفارش آیت الله جوادی آملی متونی است که در اختیار همگان قرار می گیرد تا آنان جهان را بر مبنای جهان بینی آرایه کنند.

وی گفت: در تدوین مفاتیح الحیات بیش از 100 عنوان کتاب حدیثی مورد استفاده قرار گرفته و در همین راستا 6 هزار حدیث آماده شده است.

مدیرگروه فقه پژوهشگاه معارج ابرازداشت:برای تدوین مفاتیح الحیات 14 هزار عنوان آماده شده است تا از این احادیث مطالب مورد نیاز را استخراج کنیم.

وی افزود: کتاب مفاتیح الحیات طوری تدوین می شود که استفاده عموم مردم از آن ممکن باشد.

وی ارائه طرح کاری، نگارش آزمایشی، نگارش نهایی و بازنگری را از مراحل تدوین مفاتیح الحیات ذکر کرد و افزود: هم اکنون نگارش نهایی مفاتیح الحیات به پایان رسیده است و پس از ارزیابی و بازنگری امیدواریم کار جهت چاپ و نشر در شهریور آینده آماده شود.

حجت الاسلام مقدسی افزود: امیدواریم عناوین در نظر گرفته شده در مفاتیح الحیات اهداف اجتماعی ما را تامین کرده و برخی از مشکلات اجتماعی جامعه را مرتفع کند.

وی افزود: نحوه معاشرت با دوستان و همسایگان، برخورد با فقیران، نحوه برخورد با آسیب دیدگان حوادث، نحوه برخورد با کسانی که مشکل مالی دارند و نحوه برخورد با در راه ماندگان از جمله موضوعات کار شده در مفاتیح الحیات است.

وی خاطر نشان کرد: به احتمال فراوان کتاب مفاتیح الحیات در 700 صفحه تدوین می شود و نزدیک به 20 پژوهشگر، ارزیاب و برنامه نویس نرم افزاری در کنار همه مدیران بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در تدوین آن همکاری داشته اند.

وی در مورد مراحل کاری تدوین کتاب مفاتیح الحیات نیز گفت: طرح کار و مدخل یابی آن از انتهای سال 88 آغاز شده و مطالعات آن از فروردین 89 آغاز شده است و امیدواریم تا شهریور 90 کار چاپ آن به پایان برسد.

حجت الاسلام مقدسی خاطر نشان کرد: این کتاب در یک مجلد قطور به چاپ می رسد.

یکشنبه 23 مرداد 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط