loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تجدیدچاپ سیمای آرمانی طلبه در نگاه رهبر انقلاب

نویسندگان مرتبط : محمد عالم زاده نوری

کتاب «سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)» نوشته محمد عالم‌زاده نوری از سوی موسسه بوستان کتاب تجدید چاپ شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب در جست‌و‌جوی «سیمای آرمانی طلبه» و «نظام‌واره طلبه مطلوب» از بیان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) جمع‌آوری شده است و به بررسی الگوی جامع شخصیت طلبه در ابعاد اخلاقی، علمی و اجتماعی می‌پردازد.

به عقیده نویسنده، حوزه‌های علمیه برای ایفای رسالت تاریخی خود در عصر امام‌ خمینی(ره) در نخستین گام، ناگزیر باید به ترسیم مطلوب‌ها و ایده‌ها بپردازد و نمونه اعلای طلبه را در ابعاد آموزشی و پرورشی تصویر کند. لازم است نقش طلبه در اجتماع و سهم او در جامعه‌سازی و تاریخ‌سازی، بازتعریف شده، الگوی ناکارآمد گذشته ترمیم یا تکمیل شود. در واقع، طلبه امروز باید متناسب با نیازهای متغیر این زمان و تحولات شتابنده تاریخی تربیت شود.

این نوشتار بر آن است که با استفاده از ارشادات رهبر فرزانه انقلاب، سیمای مطلوب طلبه را ترسیم و افق دوردستی را که طلبه با تلاش و تکاپو باید در جان خود محقق سازد معلوم کند، یعنی روشن سازد «طلبه مطلوب» چه ویژگی‌ها، برخورداری‌ها و دارایی‌هایی دارد.

این اثر، عمده نگاه خود را به حیات خود طلبه، فارغ از تشکیلات و سازمان روحانیت معطوف ساخته و مخاطب خود را تنها آحاد طلاب ـ‌نه مدیران و برنامه‌ریزان و کارگزاران و مسوولان حوزه‌ـ قرار داده است، گرچه بی‌تردید همه مدیران و سیاست‌گذاران حوزه به این نگاه نیاز دارند. بنابراین، رسالت این دفتر، اعطای خودشناسی و خودآگاهی صنفی به شخص طلبه است، نه مهندسی ساختار حوزه و بنا دارد طلبه را در طرح کلان خودسازی صنفی یاری رساند.

حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی
امروزه پس از انقلاب اسلامی و ورود روحانیت به عرصه مدیریت اجتماعی، موقعیت جدیدی برای حوزه‌های شیعی پدید آمده و آفاق جدیدی پیش روی جامعه اسلامی گشوده شده و طلبه از کنج روابط مومنانه فردی، به صحنه وسیع روابط اجتماعی برون رفته است. حوزه امروز از حوزه گذشته، بسیار متفاوت شده و رسالت آن از پاسخ دادن به چند استفتا در احکام عبادی و سامان دادن به وجوهات شرعی و نهایتا دسته‌ای تبلیغات دینی بسیار فراتر آمده است.

مقام معظم رهبری در چهارم فروردین 1369 در دیدار با فضلا و طلاب و روحانیون مشهد فرمودند: «هیچ وقت جامعه علمی شیعه در طول تاریخ، به قدر امروز، از لحاظ کمیت بزرگ نبوده است. هیچ وقت از لحاظ قدرت، به قدر امروز، کارآمد و صاحب قدرت سیاسی و اجتماعی نبوده است. هیچ وقت به قدر امروز، تمکن مالی و سایر امکانات مرغوب جامعه ـ‌مثل رسانه‌ها و منبرها و مطبوعات و امثال این‌ها‌ـ نداشته است. هیچ وقت به قدر امروز، در دنیا معروف نبوده است. هیچ وقت به قدر امروز، مورد احترام و تجلیل آحاد انسان‌ها ـ‌اعم از مسلمان و غیر مسلمان‌ـ و مسلمین ـ‌شیعه و غیر شیعه‌ـ نبوده است. هیچ وقت به قدر امروز، دشمن نداشته است؛ چه کمیت دشمنان، چه کیفیت و قدرت و مکانت سیاسی و اجتماعی و نظامی قدرت‌ها. و بالاخره هیچ وقت به قدر امروز، مسوولیت بر دوش خود نداشته است.
اگر امروز قدرت و معروفیت‌مان از همیشه بیشتر است، رسانه و وسیله گفت‌وگوی با مخاطبان و مستمعان، بیشتر در اختیارمان است، دوستان بیشتری داریم، پول و قدرت مالی بیشتری داریم و بقیه اموری که امروز بیشتر داریم ـ‌مثل جمعیت‌مان، آحاد روحانیون از بزرگ و کوچک و از این قبیل‌ـ به همین نسبت، مسوولیت‌مان هم بیشتر است».

حوزه علمیه شیعه در مقابل یک آزمایش عظیم تاریخی، بی‌نظیر و غیر قابل تکرار قرار دارد. در طول تاریخ هزار و چهارصد ساله اسلام برای علما چنین فرصتی پیدا نشده بود. این نعمتی است که مصداق آیه شریفه است: «و اذ تاذن ربکم لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید؛ و پروردگارتان اعلام کرد که اگر مرا سپاس گویید ، بر نعمت شما می‌افزایم ، و اگر کفران کنید ، بدانید که عذاب من سخت است(ابراهیم، آیه 7)».

کتاب حاضر در پنج فصل سامان یافته است. «جامعیت اخلاقی، علمی و اجتماعی»، «بایسته‌های اخلاقی، معنوی و شخصیتی»، «بایسته‌های علمی»، «بایسته‌های اجتماعی» و «بایسته‌های اقشار خاص حوزوی» عناوین فصول پنجگانه این اثرند.

چاپ دوم کتاب «سیمای آرمانی طلبه در نگاه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی)» با شمارگان 2000 نسخه، 196 صفحه و بهای 25000 ریال راهی بازار نشر شده است.

این کتاب و دیگر آثار استاد عالم زاده نوری در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 2 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط