loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ضرورت تدریس «معالم‌المدرستین» علامه عسگری

نویسندگان مرتبط : سید مرتضی عسکری

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس گفت: آثار علامه عسگری(ره) به ویژه کتاب «معالم‌المدرستین» باید به عنوان کتاب درسی در حوزه و دانشگاه مطرح شود، چرا که میان منابع علمی و حدیثی، هیچ کتابی همانند آن نوشته نشده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه فارس، آیت‌الله محسن اراکی در همایش گرامی‌داشت علامه عسگری ابراز داشت: علامه عسگری، شخصیت تأثیرگذار تاریخ معاصر و تاریخ تشیّع است که بررسی هر بُعدی از شخصیت این عالم بزرگوار نیازمند برگزاری همایش‌های بسیاری است.

وی با بیان اینکه علامه عسگری در عرصه نقد منابع حدیثی و تاریخی، بنیانگذار شیوه جدیدی است که باید پس از شناسایی و معرفی در اختیار محققان و اندیشمندان این رشته قرار گیرد، تصریح کرد: ضرورت آسیب شناسی منابع تاریخ اهل سنت، بخشی از بررسی‌های گسترده‌ علامه به شمار می‌رود.

این استاد حوزه در ادامه با اشاره به عواملی که آسیب شناسی منابع حدیثی و تاریخی را ضروری می‌کند، خاطرنشان کرد: براساس دیدگاه علامه عسگری، جریان منع کتابت در صدر اسلام بالاخص پس از رحلت حضرت رسول(ص) جریان بسیار مهمی است که علامه تحلیل خاصی از را بیان می‌کند.

وی اظهار داشت: این جریان با سنت رسول خدا (ص) کاملاً در تناقض است چرا که سنت حضرت رسول (ص) بر کتابت و علم علم آموزی تأکید بسیاری دارد به طوری که شاید هیچ دینی همچون اسلام این چنین بر طلب، تدوین و کتابت علم تأکید نداشته باشد و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه وآله وسلّم نخستین رهبر صدر اسلام است که اُسرای خود را در ازای آموختن خواندن و نوشتن، آزاد می‌کرد.

حجت‌الاسلام اراکی افزود: حال چه طور می‌شود که پس از رحلت پیامبر اسلام با فاجعه عمیق ممانعت از کتابت مواجه می‌شویم؟! این شیوه‌ای بود که خلیفه دوم برای خود برگزیده بود.

وی عنوان کرد: آنچه که علامه عسگری در کتب خود آن را مورد تحلیل قرار داده و در بررسی منابع حدیثی و تاریخی نقل می‌کند آن است که منع از کتابت موجب شد تا تفسیر قرآن و بیان اخبار آینده و آنچه که در ارتباط با امیرالمؤمنین (ع) و ولایت ایشان است را محو کنند.

* ۱۵۰ نفر از راویان در منابع اهل سنت وجود خارجی ندارند

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس در خصوص یکی از شبهات تاریخ اسلام مبنی بر این که برخی معتقدند قرآن در زمان عثمان جمع‌ آوری شده است نه در عصر حضرت رسول(ص) ابراز داشت: در پاسخ به افرادی که معتقدند قرآن کریم در زمان خلیفه جمع‌آوری شده است باید گفت به استناد بسیاری از منابع معتبر، قرآن کریم با همین ترتیب و سیاق موجود در زمان حضرت رسول(ص) تنظیم شده است.

وی ادامه داد: اصحاب، روایاتی را که از رسول اکرم(ص) در زمینه تفسیر آیات قرآن وارد می‌شد و روایات مرتبط با مرجعیت و جایگاه سیاسی ائمه (ع) را همراه با آیات قرآن که به صورت وحی بیانی تبیین می‌شد را بیان می‌کردند اما در زمان عثمان تلاش شد تا این موارد از قرآن حذف شود و کتاب خدا چیزی جز آیات قرآن نباشد.

اراکی تأکید کرد: زمان خلیفه سوم، تمام مصحف‌هایی که حاوی سخنان حضرت رسول (ص) بود جمع‌آوری شد، تفسیر قرآن ممنوع شد و کسی حق نداشت سراغ تفسیر قرآن رود.

وی تصریح کرد: آنچنان که مرحوم علامه عسگری توانست وضعیت منابع تاریخ و حدیث را روشن کند تا کنون فرد دیگری مانند او نبوده است علامه معتقد بود که چرا ما باید به تاریخ طبری استناد کنیم چراکه 150 نفر به عنوان صحابه رسول خدا(ص) در این منابع نقل شده که از پیامبر اکرم(ص) به نقل حدیث پرداخته‌اند در حالی که اصلا وجود خارجی نداشته‌اند و این نتیجه تلاش علامه عسگری بود.

مؤسس مرکز اسلامی انگلیس گفت: آثار علامه عسگری به ویژه کتاب «معالم المدرستین» باید به عنوان کتاب درسی در حوزه و دانشگاه مطرح شود، زیرا میان منابع علمی و حدیثی هیچ کتابی همانند «معالم المدرستین» نوشته نشده است و لازم است دانشگاه «اصول‌الدین» برنامه‌ریزی خاصی را در جهت تدریس این کتاب انجام دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: علامه عسگری مؤید «من عندالله» بود و با وجود سن بالا وی در تولید علم متوقف نشد و فکر علامه همانند دوران جوانی‌‌اش فعال بود.

گفتنی است غالب آثار علامه عسکری از جمله «معالم امدرستین» و «150 صحابی ساختگی» در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

سه‌شنبه 19 مهر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط