loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «اهل بیت(ع) در مصر» استاد خسروشاهی

نویسندگان مرتبط : سید هادی خسروشاهی

کتاب «اهل بیت(ع) در مصر» به اهتمام و کوشش علمی ـ تحقیقی استاد سیدهادی خسرو شاهی گردآوری شده، با ترجمه محمد مقدسی از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شد.
این کتاب جامع‏ترین مطالب تاریخی را درباره مراقد اهل بیت(ع) در مصر در خود جای داده است که مجموعه از مقالات و رساله های شخصیت‏های برجسته علمی و مذهبی مصر در این باره است که به همت استاد خسروشاهی در این کتاب جمع و منتشر شده است. متن عربی این کتاب در دوران اقامت استاد در قاهره به عنوان رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در مصر ـ با استفاده از منابع متعدد و معتبر اهل سنت ـ گردآوری و تنظیم شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و هم اینک مجمع تقریب مذاهب اسلامی ترجمه فارسی آن را در اختیار علاقمندان و پژوهشگران تاریخ اسلام قرار داده است که مطالعه آن برای همگان سودمند و جالب توجه است.
این کتاب از سه مقدمه، 13 بخش و دو پیوست تشکیل شده است. در ابتدا مقدمه مرکز تحقیقات مجمع تقریب مذاهب اسلامی، به قلم استاد شوقی محمد می‏آید. شوقی محمد در مقدمه این کتاب می‏نویسد: «این کتاب از جمله کوشش‏های قابل ستایش به شمار می‏رود؛ زیرا علاوه بر اینکه اقدام هدف‏مندی به قصد معرفی اقامت‏گاههای فرزندان علی(ع) در سرزمین باستانی است، خود بیانگر طرحی برای اعتلای آگاهی‏های فرهنگی ـ تقریبی در میان مسلمانان و پیشبرد و تکامل این راه به شمار می‏رود. همین طور چیزی بیشتر شبیه به تأسیس باشگاهی فرهنگی و تاریخی در جغرافیای عربی ـ اسلامی است و استاد حجت‏الاسلام سید هادی خسروشاهی طی این اثر، شخصیت‏هایی از خاندان علی(ع) را که در سرزمین باستانی مصر رحل اقامت افکنده، در میان مردم آن زیسته‏اند معرفی می‏کند و به بیان منزلت وجایگاه آنان می‏پردازد.»
وی در بخش دیگری از این مقدمه می‏نویسد: «این سید جلیل‏القدر [استاد خسروشاهی] به کار بزرگی در بعد فرهنگی دست یازید که هدف از آن ریشه‏دار ساختن آگاهی‏های تاریخی وتقریبی امت و به ویژه در میان عاشقان و شیفتگان خاندان پیامبر اکرم(ص) و عطف توجه آنان به آرامگاهها و مقامات شریف این بزرگواران و به دوش کشیدن مسئولیت پاسداری از میراث نبوی و توجه و مراقبت از آن است.»
در بخش اول این کتاب، جایگاه و منزلت اهل بیت(ع) به قلم النبوی جبر سراج، اهل بیت(ع) در مصر، نوشته الشیع عبدالحفیط فرغلی و احمد ابوکف و ساداتی که در مصر به خاک سپرده شده اند، نوشته حنفی المحلاوی و مرقد حسینی نوشته دکتر سعاد ماهر و امام حسین(ع) نوشته مأمون غریب می‎آید.
بخش دوم به مقالاتی درباره بانو زینب (ام‏الشهداء) اختصاص دارد که: چهار مقاله از علی احمد شلبی، صافیناز کاظم، حنفی المحلاوی و دکتر سعاد ماهر را در بردارد.
بخش سوم به بانو نفیسه اختصاص دارد که: توفیق ابوعلم، حنفی المحلاوی و دکتر سعاد ماهر در سه مقاله مجزا، به زندگی و فعالیت‏های این بانوی خاندان اهل بیت(ع) می‏پردازند. در بخش سوم، نویسندگان در چهار مقاله مجزا زندگی بانو سکینه دختر امام حسین(ع) را تحلیل و تبیین می‏کنند. در بخش پنجم، مجدی فتحی السید و حنفی المحلاوی در دو مقاله به زندگی بانو فاطمه(س) دختر امام حسین(ع) می‏پردازند. بخش ششم به بانو رقیه، دختر امام علی(ع) اختصاص دارد و دکتر حمزه النشرتی و حنفی المحلاوی در دو مقاله این شخصیت خاندان اهل بیت(ع) را معرفی می‏کنند.
بخش هفتم و هشتم، هر کدام در یک مقاله، زندگانی ابراهیم فرزند امام حسن(ع) و امام حسن الانوار (نواده امام حسن(ع)) را بیان می‏کنند. حنفی المحلاوی در بخش نهم و دهم، به شخصیت و سیره زیدبن علی زین العابدین(ع) و محمد الجعفری، فرزند امام جعفر صادق(ع) می‏پردازد. بخش یازدهم دو مقاله از حنفی المحلاوی و دکتر سعاد ماهر درباره بانو عایشه، دختر امام جعفر صادق(ع) و سیره اوست. در بخش دوازدهم هم مقاله‏ای درباره بانو کلثوم، نواده امام جعفر صادق(ع) می‏آید. در بخش آخر هم النبوی جبر سراج در مقاله‏ای به زیارت قبور اهل بیت(ع) می‎پردازد.
پایان بخش کتاب هم سه پیوست درباره کتاب اخبار الزینبات (درباره زندگی حضرت زینب(س) و سند تاریخی درباره آرامگاه این بانو در مصر)، مالک اشتر و محمدبن ابوبکر می‏آید.
چاپ نخست عربی این کتاب در 200 صفحه از سوی دارالهدف در سال 1422 قمری و چاپ دوم آن نیز از سوی مکتبة الشروق الدولیه در سال 1425 ق / 1383 ش در بیش 330 صفحه در قاهره منتشر شد.
چاپ اول تکمیل شده این کتاب در سال 1390، در 536 صفحه، قطع وزیری، تیراژ 1000 نسخه و قیمت 9000 تومان از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به جامعه فرهنگی و مذهبی کشور عرضه شده است. این کتاب را در «قم» از کلبۀ شروق اول خیابان صفائیه تهیه نمایید.

چهارشنبه 4 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط