loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محورهای همایش «اعتزال نو»

گروه منطق فهم دینِ، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، طی فراخوانی محورها و موضوعات همایش نقد وبررسی جریان فکری«اعتزال نو» را اعلام کرد.

به گزارش مر کز خبر حوزه، گروه منطق فهم دین، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای جریان شناسی و نقد اندیشه های «اعتزال نو» و تدوین مجموعه مقالات و برگزاری همایشی با این موضوع با اعلام فراخوانی، از همه اندیشمندان و فرهیختگان در خصوص بررسی و نقد افکار این جریان دعوت به عمل آورده است.

جریان‌شناسی فکری، معرفتی و اجتماعی اعتزال نو، خاستگاه و پیشینه آن، تفاوت‌ها و اشتراکات با معتزله قدیم و...، بررسی و نقد آراء مشترک نو‌اعتزالیان و بررسی و نقد آراء اختصاصی هر یک از چهره های شاخص و آثار و مکتوبات برجسته این جریان از جمله محورهای این فراخوان مقاله عنوان شده است.

تعریف دستگاه فکری و مکتبی نواعتزال، جریان شناسی معرفتی و اجتماعی اعتزال نو و نقد آن، میزان تأثیرپذیری نومعتزله از مسیحیت معاصر، الفت اعتزال نو و اعتزال تاریخی، معرفت‌شناسی نو معتزلیان(دستگاه معرفتی)، هستی شناسی در نومعتزله، اعتزال نو و تاریخی نگری، هرمنوتیک ازمنظر نومعتزلیان، عقل در نگاه نومعتزلیان و مغالطات نو معتزلیان از جمله موضوعات پیشنهادی این فراخوان به شمار می‌رود.

فلسفه دین در اعتزال نو، زبان دین ازمنظر نومعتزلیان، علم دینی از نگاه نو معتزله، علم ودین درنگاه نو اعتزال، ذاتی وعرضی دین از منظر نواعتزالیان نگرش حقوقی نو معتزلیان، فلسفه اخلاق ازمنظر نومعتزلیان، اخلاق از منظر نو اعتزالیان، کلام نو معتزلیان، فقه در اعتزال نو، روش اجتهاد و فهم دین از نگاه نومعتزله، نص دینی (کتاب و سنت) در نگاه نو معتزلیان، وحی وتجربه دینی ازنگاه نو اعتزالیان از دیگر موضوعات پیشنهادی می باشد.

بررسی تطبیقی اندیشه های نومعتزلیان و استاد مطهری(ره)، بررسی تطبیقی اندیشه های وحی شناختی نومعتزلیان و علامه طباطبایی(ره)، بررسی تطبیقی نواعتزالیان واندیشه‌های مقام معظم رهبری دام ظله، بررسی تطبیقی نومعتزلیان عرب و روشنفکران ایرانی(موارد و میزان أثرپذیری) و اعتزال نو و سکولاریسم، اعتزال نو و خلافت دینی، علل انحطاط مسلمین و راه چاره‌ها از نگاه نو معتزلیان، نسبت سنت و مدرنیته و اسلام و دنیای معاصر از نگاه نو معتزلیان بخش دیگری از موضوعات پیشنهادی این فراخوان محسوب می‌شود.

نقد آرای اختصاصی و آثار برجسته هریک از چهره های شاخص متقدم نظیرسید جمال الدین اسدآبادی، اقبال لاهوری، محمد عبده، سیدعبدالرحمن کواکبی، رشیدرضا و چهره های متأخر نظیر علی عبدالرزاق، طه حسین، طیب تیزینی، امین الخولی،محمدعابدالجابری، محمدارکون، نصرحامدابوزید، محمد احمدخلف الله، ‌فضل الرحمن، سید محمد قطب، ‌محمد غزالی، ‌محمود شلتوت، ابن عاشور، حسن حنفی، عبدالکریم سروش، محمدمجتهد شبستری، مصطفی ملکیان و... از دیگر موضوعات پیشنهادی اعلام شده است.

دعوت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از محققین حوزوی

پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در راستای اجرای طرح های پژوهشی در سال 91-90 از میان محققین و پژوهشگران حوزوی علاقه مند در زمینه ایجاد حلقه تاریخ اسلام ثبت نام به عمل می آورد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، گروه تاریخ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از میان محققین، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی حوزوی و دانش آموختگان تاریخ در محورهای پژوهشی تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ ائمه اطهار (ع) و نقد مستشرقان دعوت به همکاری می نماید.

واجدین شرایط که علاقه مند به انجام تحقیق در این محور ها می باشند، می توانند با ارائه رزومه علمی خود، حداکثر تا پایان وقت اداری 30 آبان ماه، روزهای یکشنبه تا چهارشنبه به آدرس، قم، بلوار 15 خرداد، کوچه شهید میثمی، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 75-7603571 داخلی50 تماس حاصل نمایند.

محققان و پژوهشگران و فضلای حوزه می‌توانند آثار خود را تا پایان دی‌ماه به آدرس: قم، بلوار پانزده خرداد، کوی 10، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، گروه منطق فهم دین یا آدرس الکترونیکیgroupmantegh@gmail.com ارسال نموده و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن02517736289 داخلی 50 تماس حاصل نمایند.

سه‌شنبه 24 آبان 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط