loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نگاهی به کتاب «کاوشی در عقاید و آرای معاویه»

چاپ نخست کتاب «کاوشی در عقاید و آرای معاویه» نوشته حسن ترکاشوند از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. این کتاب به معرفی تاریخچه زندگانی معاویه در پیش از اسلام و بعد از آن می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، به بررسی آرا و عقاید معاویه می‌پردازد و با بهره‌گیری از قرآن، سنت و اقوال بزرگان اسلامی و بر اساس منابع اهل سنت، ضمن ارزیابی شخصیت او، سعی در معرفی چهره حقیقی معاویه دارد.

در این نوشتار نیز از منظری دیگر، زندگی معاویه بررسی می‌شود تا مشخص شود که او به راستی بر چه دین و آیینی بوده است و آیا می‌توان او را مسلمانی معتقد و دارای فضیلت دانست یا نه.

این تحقیق پاسخ به این پرسش اساسی را پی‌می‌گیرد که باور و اعتقاد معاویه به اصول مهم و اساسی اسلامی چگونه بوده و آیا اعتقادی راستین و پایدار بوده یا تنها تظاهر به این امر می‌کرده است.

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در میان آثار و پژوهش‌های ارایه شده در مورد معاویه‌بن ابی‌سفیان، «عقاید و باورهای معاویه» به صورت مستقل، منسجم و جامع مورد بررسی و ارزیابی قرار نگرفته‌اند و تنها در مواردی به تناسب موضوعات دیگر، به صورت پراکنده مطالب مختصری در این باره ذکر شده است.

بسیاری از کتاب‌های تاریخی و روایی فریقین با بررسی زندگی معاویه و معرفی چهره واقعی او و با ذکر ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او، به بررسی عملکردش پرداخته‌اند.

با توجه به این که معاویه‌بن ابی‌سفیان یکی از افراد با نفوذ و تاثیرگذار در تاریخ اسلام بود و در تغییر مسیر جامعه اسلامی نقش به سزایی داشت و در طول تاریخ بخشی از دنیای اسلام شخصیت واقعی او را نشناخته‌اند و حتی او را یکی از رهبران بزرگ اسلامی و شخصیت‌های مورد احترام دنیای اسلام می‌دانند، ضروری به نظر می‌رسید که برای روشن شدن حقیقت و معرفی چهره واقعی او، کاری نو و مستقل صورت پذیرد. بر این اساس، در این پژوهش با نگاهی متفاوت توسط نویسنده این اثر، شخصیت او مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.

فرضیه‌ای که این تحقیق در پی اثبات آن بوده، این است که معاویه‌بن ابی‌سفیان با توجه به این که پیش از مسلمان شدن، در صف مخالفان اسلام قرار داشت و بر اساس اعتقادات و باورهای جاهلی و مشرکانه خود همانند دیگر مشرکان خواستار نابودی دین اسلام بود، بعد از پذیرش اسلام از روی کراهت نیز از اعتقادات جاهلانه و مشرکانه خود دست برنداشت و به اصول دین اسلام و آموزه‌های آن اعتقاد و باور یقینی نداشته است، بلکه اظهار دین‌داری و عمل به ظواهر اسلامی برای او، تنها وسیله‌ای برای رسیدن به آمال و اهداف مادی و شیطانی بود، به نحوی که با قرار گرفتن در پشت چهره نفاق توانست بر بخش‌های عظیمی از دنیای اسلام حکومت کند و به آمال و آرزوهای خود دست یابد.

راه دستیابی به باورها و اعتقادات واقعی او، مراجعه به فرمایش‌های پیامبر اکرم(ص) و بزرگان اسلام درباره اوست. بررسی عملکرد او نیز می‌تواند از دیگر راه‌های وصول به این مهم باشد. مشخص است که تنها اکتفا کردن به سخنان نقل شده از او کفایت نمی‌کند، زیرا درباره مسائل بسیار زیادی، سخنان او با عملکردش منافات دارد و با سخنانی که از بزرگان درباره او نقل شده است ـ‌‌و حتی با دیگر سخنان خود او‌ـ سازگار نیست.

کتاب حاضر در چهار بخش و 12 فصل، عقاید و آرای معاویه را بررسی کرده است. معاویه پیش از اسلام (مسلمان شدن)، معاویه پس از اسلام (مسلمان شدن)، دین‌داری و سیاست معاویه و معاویه از نگاه بزرگان، عناوین بخش‌های چهارگانه این اثرند.

در انتهای این اثر، نمایه‌ای از آیات، روایات و اعلام نیز درج شده است.

چاپ نخست کتاب «کاوشی در عقاید و آرای معاویه» با شمارگان 1000 نسخه، 232 صفحه و بهای 38000 ریال راهی بازار نشر شد.

سه‌شنبه 1 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط