loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «امام سجاد(ع)» برگرفته از آثار حکیمی

نویسندگان مرتبط : محمدرضا حکیمی

چاپ نخست کتاب «امام سجاد(ع)» برگرفته از آثار علامه محمدرضا حکیمی و تدوین شده توسط سید شرف‌الدین حیدری، از سوی انتشارات دلیل‌ما منتشر و روانه بازار نشر شد. در این کتاب، برخی روایاتی که از امام سجاد(ع) صادر شده‌اند، از جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اخلاقی عنوان و مورد توجه قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر علاوه بر اشاره به گوشه‌هایی از زندگینامه امام سجاد(ع) به نقش آن بزرگوار پس از واقعه عظیم و جانسوز کربلا پرداخته، دعای 27 صحیفه سجادیه را مطرح و اهداف امام(ع) را از تبیین دعاها بازگو می‌کند.

جریان اسلام‌زدایی اموی که با کمک عوامل نفوذی پیدا و پنهان مسیحیت و یهود می‌رفت تا همه موجودیت اسلام را به مخاطره اندازد و برای همیشه به بوته فراموشی سپارد، با قیام امام حسین(ع) و بیداری امت اسلامی، متحمل چنان شکستی شد که حکومت و دستگاه اموی را _با وجود همه حمایت‌هایی که می‌شد‌ـ چندان پایدار نگذاشت.

با اعتراضات و قیام‌های اجتماعی مانند قیام «توابین» در سال 65 قمری و قیام «مختار ثقفی» در سال 66 قمری و همچنین دعوت محمد‌بن علی‌بن عبدالله‌بن عباس در سال 100 قمری، این شجره خبیثه از ریشه برآمد و رو به اضمحلال گذاشت.

براساس مطالب کتاب، در این میان، نقش دو شخصیت در بیداری همگانی بعد از جریان عاشورا، از همه بارزتر و سرنوشت‌سازتر بود:
1ـ حضرت زینب(س) دختر علی (ع) (بانوی حماسه‌ها) که با سخنرانی‌های بیداری آفرین خود در جای جای مسیر حرکت کاروان عاشورا به دمشق و در مجلس یزید ـ‌‌‌با حضور مسیحیان و دشمنان اسلام‌ـ باعث روشن شدن هرچه بهتر ابعاد انقلاب حضرت سیدالشهدا(ع) و فضاحت موجود در دستگاه خلافت اموی شد.
2ـ حضرت علی‌بن الحسین امام سجاد‌(ع)، فرهنگ‌آفرین «صحیفه سجادیه» این امام بزرگوار در طول امامت 34 ساله خود، تحت مراقبت شدید و اسیر جو خفقان بی‌حد و حصر عمال بنی‌امیه بود. دستگاه اطلاعاتی اموی بعد از حادثه خونین عاشورا، پیوسته مراقب تحرکات علویان، به ویژه امام سجاد(ع) بود‌ و فرماندار مدینه در گزارش‌های خود به دمشق، وضعیت امام را چنین توصیف می‌کرد: «او با دیدن هرچیز و در همه مناسبت‌های روزمره خود می‌گرید و یاد عاشورا را زنده می‌کند، یا در مسجد پیامبر(ص) تنها به دعا و نماز مشغول است.»

شایان ذکر است که این اثر، به 22 حدیث از احادیث امام زین‌العابدین(ع) از منابع مختلف روایی اشاره و آنها را نقل کرده است.

چاپ نخست کتاب «امام سجاد(ع)» با شمارگان 3000 نسخه، 57 صفحه و به بهای 7500ریال راهی بازار نشر شده است.

گفتنی است غالب آثار استاد حکیمی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت چاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 5 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط