loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ده کتابی که باید برای فهم عاشورا خواند

تاب‌هایی که درباره قیام امام نوشته شده‌اند، اشاره دارد و می‌گوید: «امروزه بیشتر از تحلیل حوادث و علل و نتایج آن سخن می‌رود، حال آنکه درگذشته بیشتر به توصیف حوادث پرداخته می‌شد.
کتاب‌هایی که شامل تحلیل تاریخی حوادث کربلاست، نسبت به کتاب‌هایی که متن حوادث را نگهداری کرده، بسیار کم اند. در عین حال اهمیت کتاب‌هایی که متن حوادث را نگه داشته‌اند در نزد ما محفوظ است.»

9. حسین بن علی(ع) حماسه تاریخ

مطالب این اثر در سه بخش تنظیم شده‌اند. بخش نخست به تکوین شخصیت، ارگانیزم روحی، افکار، ایده‌ها، زندگی خصوصی و موقعیت اجتماعی امام حسین(ع) می‌پردازد. در بخش دوم، عوامل اساسی انحرافات جامعه اسلامی طی چند دوره از مرگ پیامبر(ص) تا زمامداری علی(ع) و از شهادت علی(ع) تا مرگ معاویه بررسی می‌شوند. بخش سوم کتاب محمدجواد حجتی کرمانی، به تبیین استراتژی انقلاب امام حسین(ع) و تأثیرات و پیامدهای آن اختصاص دارد.

۱0. عرفان و حماسه

تبیین جایگاه عرفان و حماسه، جهاد در راه خدا و هماهنگی و ارتباط اساسی این دو نسبت به یکدیگر، محور موضوعات اثر حاضرند. به نظر مؤلف، جهاد حقیقی بدون عرفان، ناب نخواهد بود و عرفان خالص نیز بدون ایثار مال و جاه و نثار جان حاصل نخواهد شد. از موضوعات کتاب آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، می‌توان هماهنگی آیین اسلام با فطرت و نکاتی درباره آیه میثاق، (آیه ۱۷۲ سوره اعراف)، معنا و فضیلت حماسه و عرفان، ویژگی‌های عارفان، علی(ع) امیر عارفان و سرآمد حماسه سازان، حسین(ع) سید مظلومان و پیشاهنگ شهیدان، مراتب عرفان در کلمات امام حسین(ع) خصایص کربلا، مظاهر عرفان در حادثه عاشورا، جلوه‌های حماسی عاشورا را نام برد.

غالب کتابهای مذکور در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

یکشنبه 13 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط