loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

معرفی کتاب «رد پای دنیا در فاجعه 61»

کتاب «رد پای دنیا در فاجعه 61» نوشته دکتر حشمت‌اله قنبری همدانی تجدیدچاپ شد. این کتاب در 2 بخش با عناوین «مبانی نظری انحراف تا فاجعه 61» و «سیر انحرافات تا فاجعه 61» و 12 فصل به بررسی علل و اسباب پیدایی قیام عاشورا می‌پردازد.

ناشر این کتاب شرکت چاپ و نشر بین‌الملل است که در سال 1386 برای بار چهار تجدید چاپ شد.

در فصل اول کتاب با درنظر گرفتن این پیش‌فرض اصلی که 1400 سال از حادثه بزرگ عاشورا سپری شده است، با طرح سوالاتی از جمله اینکه چرا کار امام حسین (ع) به اینجا رسید؟ چه تغییری در فرهنگ دینی و ارزشی جامعه اسلامی به وجود آمد که ریختن خون حسین‌بن‌علی(ع)، با تحمیل آن شرایط عجیب به آل عصمت، هرگز به چشم مردمان آن روزگار نیامد و زندگی عادی خود را ادامه دادند؟ به موضوعاتی همچون ما و کربلا، قرآن نسخه جامع الهی، دیدار و گفت و گوی امام با مروان و وداع با رسول خدا پرداخته می شود.

در فصل دوم کتاب اولین فاجعه و نخستین حماسه و فدک مصادره حاکمیت علوی و شهادت سفیر امام تحت عنوان «استراتژی مصادره قدرت» مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فصل سوم کتاب به موضوع سیاست منع و جعل حدیث می پردازد. سیاستی که از سوی دشمنان رسول خدا در پیش گرفته شده بود تا فهم مردم دچار تغییرات اساسی شود و دامنه آن هرروز گسترده‌تر از گذشته می شد. نویسنده در این بخش به این مساله اشاره می کند که می‌بایست ما خط تحریف را بشناسیم تا نسبت به حقایق اسلام، تاریخ و سرنوشت جامعه اسلامی، بیان صحیح و حرکت و موضع‌گیری روشن داشته باشیم.

در فصول چهارم و پنج از بخش اول کتاب نویسنده با عناوینی همچون « علم مغلوب» و « انسان مسئول، انسان تراز اسلام » به بحث غفلت مردم از دریافت حقیقت روشن و واماندگی آنها می‌پردازد و اینکه با وجود همه کژی‌ها و ناراستی‌ها، مردم با تمسک به کتاب خدا و رهنمودهای الهی می توانستند در مقابل کژی‌های خواص بایستند و راه درست را از نادرست تشخیص بدهند.

در فصول ششم و هفتم کتاب ردپای دنیا در فاجعه 61 با عناوین «خشت بنای جور» و «فاجعه دوری گزیدن از اهل بیت» به مباحث مهمی همچون نیرنگ و خدعه معاویه و عمروعاص و همچنین دوری گزیدن مردم از تمسک به اهل بیت پیامبر(ص) اشاره می شود و اینکه چگونه نادیده گرفتن واقعیت می تواند مردم را از درک شرایط موجود و تشخیص حق از باطل دور کند.

تعصب، حجاب هدایت، ابلیس و تعصب، تعصب و معاویه، تملق، عجب بستر تملق، حق معیار معرفت، مرز تواضع و تملق ویژگی‌های اهل نفاق، از جمله مباحث فصل هشتم کتاب حاضر است.

فصل نهم: طلوع خلافت ناب اسلامی از تاریکی‌های دنیا

در فصل دهم و یازدهم کتاب با عناوین «صلح صالح» و «قرآن ناطق» به زمامداری عوام فریبانه و سراسر نیرنگ و خدعه معاویه بعد از شهادت علی‌ابن‌ابیطالب(ع) پرداخته می‌شود.

در فصل دوازدهم کتاب با عنوان «نهضت اصلاحی» نویسنده به این مطلب اشاره می‌کند که وصیت‌نامه امام حسین(ع) دوره جامع و کاملی از معارف آسمانی می‌باشد که حسین‌بن‌علی(ع) هنرمندانه عمیق‌ترین مفاهیم عرشی را درظریف‌ترین الفاظ و کوتاهترین عبارات جای داده است. وصیت‌نامه ارزشمندی که مباحثی همچون اصلاحات دینی و صداقت و صراحت، خط قرمز اصلاح گری توحیدی، مکانیزم اصلاح‌طلبی دینی و بسیاری از معانی ژرف و انسان‌ساز را درآن می‌توان یافت.

ردپای دنیا در فاجعه 61، حاصل 12 جلسه از 24 جلسه گفتگوهایی است که حشمت‌اله قنبری همدانی با تعدادی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های تهران درآن به بررسی علل و اسباب پیدایی نهضت عاشورا پرداخته‌اند.

چهارشنبه 16 آذر 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط