loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب وحدت حوزه و دانشگاه منتشر شد

کتاب وحدت حوزه و دانشگاه به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، کتاب وحدت حوزه و دانشگاه، سخنرانی ها و دیگر آثار حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه است که به همت علی بخشی تحقیق و نگارش یافته است.

حوزه و دانشگاه مهم ترین نهادهای اجتماعی هستند که هر یک از آن ها و نیز مناسبات آن دو نقش بی‌بدیل در شکل‌گیری و جهت‌دهی به وقایع و تحولات اجتماعی در همه ابعاد آن دارد. این شکل از ساختار این دو نهاد تنها به کشور ما اختصاص دارد.

انقلاب اسلامی در پی بازگشت به اصالت تمدن اسلامی با ملاحظه اقتضائات و شرایط جهان معاصر است و در این مسیر به مقوله (حوزه و دانشگاه) و مناسبات آنها به مثابه موضوعی مهم و راهبردی می‌اندیشد؛ از این رو، این مقوله طی دهه‌های اخیر، چه قبل از پیروزی انقلاب و چه پس از آن، از سوی صاحب نظران مورد نازک اندیشی‌ها و دقت‌ورزی‌های فراوان قرار گرفته و نظریات و ادبیات گسترده‌ای در این زمینه تولید شده و در عمل نیز در راهبرد وحدت و همگرایی توفیقات ارزنده‌ای به دست آمده است.

این نوشتار برگرفته از چند سخنرانی و مقاله ارائه شده در این مقوله راهبردی و ناظر به شناخت حوزه و دانشگاه و مناسبات آنهاست که در طول سال های متمادی پدید آمده است.

مباحث کتاب در چهار بخش تنظیم شده است. بخش اول با عنوان حوزه شامل «تاریخ تطور حوزه های علمیه»، «ویژگی های تاریخی حوزه های شیعه»، «قوت و فرصت های حوزه در دوره معاصر» و «کاستی ها و چالش های حوزه در روزگار معاصر» می‌شود.

«پیشینه، تعریف و عناصر دانشگاه»، «مزیتهای نظام آموزشی و پژوهشی دانشگاه»، «رسالت و وظایف دانشگاه ها در ایران» و «اسلامی کردن دانشگاه ها» را در بخش دوم با عنوان دانشگاه می‌خوانید.

مواجهه حوزه و دانشگاه عنوان بخش سوم این کتاب است که به مسائلی چون «تبار شناسی مواجهه»، «علوم انسانی محور مواجهه»، «امکان سنجی ارتباط بین علوم انسانی و معرفت دینی»، «تعاملات علوم انسانی و دین»، «رویکردها به علوم انسانی دینی یا علم دینی» و «مکانیزم سازگار سازی علوم انسانی با آموزه های اسلامی» می‌پردازد.

در بخش چهارم با عنوان وحدت یا جدایی این مطالب را می خوانید: «تعریف، ضرورت و اهداف وحدت حوزه و دانشگاه»، «آسیب شناسی وحدت»، «راهبرد ها و راهکارهای وحدت»، «قلمروهای وحدت حوزه و دانشگاه»، «رویکردهای وحدت حوزه و دانشگاه»، «کامیابی و ناکامی های وحدت» و «منشور ارتباطی و تعاملی حوزه و دانشگاه».

در بخشی از این کتاب آمده است: «حوزه و دانشگاه، عشرتکده و فراموش خانه نیست؛ برج بلند دیدبانی و حفاظت از جان، مال، اندیشه، ایمان و فرهنگ مردم است. دانشجو و طلبه ای که این رسالت بزرگ را فراموش کند، وبرای رفاه خویش، علم را در خدمت (ظالمان) قرار دهد، وظیفه بزرگ خویش را وا نهاده است. آنچه به حوزه و دانشگاه وحدت، قدرت و اعتبار اجتماعی می بخشد،آزادگی، فداکاری، آگاهی، همدردی با مردم و خدمت به بندگان خدا برای جلب رضای او است. حوزه و دانشگاه دو سکوی پرواز جامعه، دو یار دیرین، دو پایگاه مردمی، دو کانون آگاهی، دو نیاز بنیادین و دو رکن استقلال و آزادی ملت است.

این وحدت و تعامل یا همگرایی و پیوند، پیش از اینکه وظیفه برای نخبگان دو نهاد باشد، حقی برای کل جامعه است. به بیان دیگر جامعه حق دارد از نخبگانش همگرایی و وحدت را بخواهد؛ زیرا تأثیری که این پیوست یا گسست به لحاظ سلامت و ناهنجاری اجتماعی و رشد و انحطاط دارد، به طور مستقیم متوجه عموم افراد جامعه خواهد بود.»

کتاب وحدت حوزه و دانشگاه تألیف علیرضا اعرافی با تحقیق و نگارش علی بخشی در سال1390 با شمارگان 2000 نسخه در 295 صفحه با قیمت 4000 تومان به همت مؤسسه فرهنگی هنری اشراق و عرفان منتشر شده است.

جمعه 16 دی 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط