loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

احمد ناطقی

احمد ناطقی (زاده ۱۳۳۷ تهران) از عکاسان بنام ایران است. در سال ۱۳۳۷ در جنوب تهران متولد شد. وی فارغ التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته کارگردانی است .او عکاسی را از دهه ۵۰ در دوره نوجوانی آغاز و در سالهای ۱۳۵۷ تا۱۳۶۱دردوران انقلاب اسلامی ایران و جنگ ایران و عراق به صورت آماتور از تظاهرات و وقایع آن دوران عکاسی کرد.

وی از سال ۱۳۶۲ به عنوان رئیس اداره عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی، عکاسی حرفه ای را آغاز کرد و در طول دوران جنگ ۸ ساله ایران وعراق به عنوان یکی از عکاسان مشهور جنگ، آثار زیادی را به ثبت رساند. عکسهای منحصر به فرد او از بمباران شیمیایی حلبچه او را به شهرت رساند. تندیس یادمان حلبچه از عمر خاور بر اساس عکسی از او ساخته شده است.

احمد ناطقی در نمایشگاهای داخلی و بین المللی شرکت کرده و دارای جوائز متعدد از آنها می باشد؛ وی در سال ۱۳۶۹ وارد حوزه هنری شد و جشنواره بین المللی عکس کودک و نوجوان را پایه گذاری کردو تا هفت سال دبیر این جشنواره بود. او طراح اصلی، بنیانگذار خانه عکاسان ایران و انجمن عکاسان فردا می باشد. و تا پائیز ۱۳۸۴ مدیریت خانه عکاسان ایران را عهده دار بود.

احمد ناطقی در سال ۱۳۷۹ اولین نمایشگاه انفرادی خود را با موضوع مستند اجتماعی و عنوان تولد در زندان بر پا کرد وکتاب آن با همین عنوان توسط خانه عکاسان ایران، چاپ ومنتشر شد. وی پس از آن یکی از مجموعه ای تصویری فاخر ونفیس از مراسم حج در عربستان را در به نام مشق عشق منتشر کرد این مجموعه به زعم بسیاری از کارشنان فرهنگی هنری به عنوان اثری بی نظیر در عکاسی حج به شمار می آید. اثری فاخر دیگری از وی که تصاویر سوئیت سمفونی و نمایش اجرا شده در تالار وحدت است؛ باعنوان رسول عشق و امید چاپ گردید.

آخرین نمایشگاه وی به صورت خیابانی، بدیع و شگفت انگیز ۲۱ سال پس از فاجعه حلبچه در سال ۲۰۰۹ میلادی در همان محل های وقوع حادثه برگزار گردید که با استقبال وشگفتی اهالی حلبچه مواجه گردید.

احمد ناطقی پس از برگزاری نمایشگا در حلبچه به مدت دوسال در جستجوی افراد زنده ی تصاویرش بودو افراد زنده ی دو نفر را در مشهورنرین عکسهایش را یافت و پس گفتگو با آنان عکسهائی از از آنان تهیه کرد و مجموعه ی عکسهای فاجعه به همراه نمایشگاه خیابانی و عکسهای مقایسه ای را در مجموعه ای باعنوان صدای سکوت با سه زبان کردی فارسی و انگلیسی به چاپ رساند. وی معتقد است عکاسی مستند اجتماعی از مهمترین شاخه های عکاسی است که نقش به سزائی در تحولات اجتماعی دارد
  • زادروز
    1337
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 13 بهمن 1390
  • شناسه
    10172
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی