نجیب الکیلانی

نجیب الکیلانی

نجیب الکیلانی سال 1931م/1350ه.ق در روستای "شرشابه" در یک خانواده کشاورز مصری دیده به جهان گشود. سال 1949 در شهر "طنطا" دیپلم گرفت و سپس وارد دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره شد.در آخرین سال دانشگاه یعنی در سال 1955 به جرم گرایش به جماعت اخوان المسلمین دستگیر شد و به 10 سال زندان محکوم گردید.او در زندان های "حربی" ، "أسیوط" ، "قناطر" ،"مصر العمومی" ، "قاهره" ، "أبو زعبل" و "طره" شکنجه های متنوع و فراوانی متحمل شد. سال 1959 به علت ابتلا به بیماری اعصاب پا،از زندان آزاد گشت.
نمایش کالا های موجود
کالا های تخفیف دار
دسته بندی موضوعی
مرتب سازی
فیلتر
مرتب سازی براساس :
جدید ترین
پرفروش ترین
پربازدید ترین
گران ترین
ارزان ترین
محصول پیدا شد
























































































































نجیب الکیلانی
نجیب الکیلانی سال 1931م/1350ه.ق در روستای "شرشابه" در یک خانواده کشاورز مصری دیده به جهان گشود. سال 1949 در شهر "طنطا" دیپلم گرفت و سپس وارد دانشکده پزشکی دانشگاه قاهره شد.در آخرین سال دانشگاه یعنی در سال 1955 به جرم گرایش به جماعت اخوان المسلمین دستگیر شد و به 10 سال زندان محکوم گردید.او در زندان های "حربی" ، "أسیوط" ، "قناطر" ،"مصر العمومی" ، "قاهره" ، "أبو زعبل" و "طره" شکنجه های متنوع و فراوانی متحمل شد. سال 1959 به علت ابتلا به بیماری اعصاب پا،از زندان آزاد گشت. او پس از رهایی از زندان درس پزشکی را ادامه داد و در سال 1960 از دانشکده پزشکی فارغ التحصیل شد و به حرفه پزشکی و داستان نویسی روی آورد. سال 1965 در پی دستور جمال عبدالناصر مبنی بر دستگیری مجدد تمام کسانی از اخوان المسلمین که پیش تر دستگیر شده بودند ، دوباره به زندان افتاد و پس از دو سال و به دنبال شکست 1967 اعراب در برابر اسرائیل ، از زندان آزاد گردید.در سال 1971 برای مداوا در بیمارستان تخصصی ریاض ، دعوت به اقامت در عربستان سعودی شده است. پس از 24 سال به کشور خود بازگشته و روزهای پایانی عمرش را در مصر به سر برده است. وی در روز 6 مارس 1995 وفات کرده است و او را در وطنش به خاک سپرده اند.

سال های طولانی زندان باعث شده است که روحیه ظلم ستیزی و نوع دوستی در آثار نجیب الکیلانی کاملا پدیدار باشد.

الکیلانی را از جهت کثرت و تنوع آثار ، از پیشتازان ادبیات اسلامی معاصر به شمار آورده اند. او بیش از 70 کتاب در زمینه های رمان ، داستان ، شعر ، نقد ، اندیشه و پزشکی نوشته است.

الکیلانی را ادیبی خوش اخلاق ، متواضع ، گشاده رو ، آرام وبسیار منطقی توصیف کرده اند.

او در ابتدا غالبا شعرهای سیاسی و عاطفی می سروده و سپس به داستان نویسی روی آورده است. سال 1959 با رمان " الطریق الطویل " در مسابقه ای که از سوی وزارت آموزش و پرورش تدارک دیده شده بود ، شرکت کرد و جایزه آن را به خود اختصاص داد. او در این رمان ، دوره جنگ جهانی دوم و پیامدها و آثار آن بر جامعه مصر و به ویژه روستاها را به بحث کشیده است. این رمان به زبان روسی هم ترجمه شده است.

شعرهای علامه اقبال لاهوری بر دکتر نجیب الکیلانی تأثیر وافری نهاده اند و کتابی که او تحت عنوان " إقبال الشاعر التأثر " نوشته است ، نشان از تأثیرپذیری وی دارد.

لازم به ذکر است که برخی از کتاب های دکتر الکیلانی به سایر زبان ها مثل انگلیسی ، فرانسوی ، آلمانی ، اردو ، اندونزیایی و فارسی ترجمه شده اند.