loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پرویز ضیاءشهابی

پرویز ضیاء شهابی متولد ۱۳۲۲ در تهران است. تحصیلات متوسطه را در همین شهر به پایان برده و پس از آن در رشته علوم تربیتی دانشگاه تهران پذیرفته شده است.شهابی مدرک کارشناسی اش را در رشته فلسفه و علوم تربیتی در سال ۱۳۴۴ از دانشگاه تهران گرفته وپس از وقفه ای چندساله کارشناسی ارشد را نیز در رشته فلسفه دنبال می کند. شهابی مدرک کارشناسی ارشد خود را درسال ۱۳۵۰ در رشته فلسفه از دانشگاه تهران گرفته است.او همچنین در۲ رشته اصلی و فرعی یکی فلسفه در رشته اصلی و تاریخ ادیان و اسلام شناسی دررشته فرعی دکترا گرفته است.شهابی در خلال این سال ها تدریس را نیز به جد دنبال کرده و از سال ۱۳۵۲به عضویت هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد در آمده است.
گروه : علوم انسانی
رشته : فلسفه
تحصیلات رسمی و حرفه ای :
ـ پایان تحصیلات متوسطه در تهران ـ دریافت مدرک کارشناسی در رشته فلسفه و علوم تربیتی از دانشگاه تهران سال ۱۳۴۴
ـ دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه از دانشگاه تهران سال ۱۳۵۰
ـ دریافت مدرک دکترای فلسفه در رشته اصلی و تاریخ ادیان و اسلام شناسی دررشته فرعی
استادان و مربیان : پرویز ضیاء شهابی از شاگردان احمد فردید بوده و از محضر این استاد بهره های فراوان برده است.
فعالیتهای آموزشی : پرویز ضیاء شهابی عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از مرداد۱۳۵۲ تا اول مهر ۱۳۸۲ و استادیار واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی از اول مهر ۱۳۸۲ نیز بوده است.
چگونگی عرضه آثار : پرویز ضیا شهابی مؤلف و مترجمی بسیار آگاه به فلسفه و مسلط بر زبان های فارسی و آلمانی است. ویژگی هایی که در کمتر اهل این حوزه یکجا گرد آمده است.بی شک پرویز ضیاء شهابی در افق پیش رو توانایی تألیف و ترجمه آثاری مهم تر و اثرگذاری جدی تر در فلسفه ایران امروز را دارد.
برخی از مقاله های او در حوزه فلسفه عبارتند از : ـ تهیه مقدمات آشنایی با منطق جدید، مجله دانشکده الهیات مشهد ۱۳۷۶ ـ تالس تولد فلسفه، مجله دانشکده الهیات مشهد ۱۳۷۸ ـ پا به پای ارسطو به جست وجوی دانش برین، مجله برهان و عرفان پیش شماره نخست ـ هست شناسی ،دانشی که باید جست،مجله برهان و عرفان شماره دوم زمستان ۱۳۸۳

آثار :
1 درآمدی پدیدار شناسانه به فلسفه دکارت
ویژگی اثر : به وسیله نشر هرمس به چاپ رسید. درآمدی پدیدار شناسانه به فلسفه دکارت عنوان مهم ترین اثر پرویز شهابی در حوزه اندیشه است.تسلط او به زبان آلمانی و در نتیجه در اختیار داشتن منابع دست اولی برای تحقیق در کنار دقت نظر و نگاه ایتومولوژیک به متن،اثر شهابی را ممتاز و بسیار قابل توجه کرده است.این نگاه ظریف را می توان از جای جای متن کتاب دریافت کرد و بر دقت نظر شهابی در تألیف ،صحه گذاشت. به طور نمونه در مقدمه کتاب دغدغه دقت به خوبی نمایان است:«صفت رئال از اسم res به معنی چیز، جوهر، ماهیت ساخته شده است و آن را باید به جوهری یا ماهوی ترجمه کرد. اگر رئال را از روی معنای جدیدش به واقعی یا حقیقی ترجمه کنیم - که مترجمان می کنند- در فهم مقصود امثال دکارت و بخصوص کانت (به طور مثال آن جا که گفته است وجود محمولی رئال نیست) [که منظور او همین جاست] با اشکال های حل نشدنی مواجه می شویم. » شهابی اینجا نیز نقبی به هایدگر می زند و می گوید: هایدگر مهم ترین جمله بخش نخست کتاب« سنجش خرد ناب» را جمله نخستین آن می داند که در آن کانت بر داده بودگی خود اشیا انگشت گذاشته است.
2 راه هایی به تفکر فلسفی
ویژگی اثر : ترجمه، نوشته یوزف ماری بوخنسکی ، انتشارات پرسش در اصفهان ، 1381
3 راه هایی به تفکر فلسفی درآمدی به مفاهیم بنیادین
ویژگی اثر : این کتاب حاصل گفت وگوها و گفتارهایی است درباره «چیستی فلسفه» که بوخنسکی در یک سری برنامه ها و مصاحبه های رادیویی عنوان کرده بود و به دلیل اهمیت مباحث مطرح شده دراین برنامه ها، این مباحث به صورت کتاب درآمد و بنابر موضوع گفتار با عنوان های قانون، فلسفه، شناخت، حقیقت، تفکر، ارزش، انسان، وجود، جامعه و مطلق تنظیم شد. بسیاری از کتاب های قطور فلسفی هستند که انبوهی از اطلاعات فلسفی را در خود گنجانده اند، اما خواننده پس از مطالعه آنها کمتر قادر است تا خود فلسفی بیندیشد و فلسفه ورزی کند، زیرا فلسفه آموختن و فلسفه آموزاندن به غیر از فلسفه ورزی و فلسفی اندیشی است. می توان انبوهی از اطلاعات فلسفی را در ذهن انبار کرد، اما در مواجهه با مسائل گوناگون، فلسفی نیندیشید. مترجم فاضل کتاب، ضیاء شهابی به درستی به این موضوع اشاره دارد: «درمیان آوردن این پرسش که «فلسفه چیست؟»، ... درآمد فلسفه ورزی است که آن را با فلسفه آموزی (در ? معنای تعلّم فلسفه و تعلیم آن) نباید یکی گرفت. بایسته فلسفه ورزی پُرسندگی است. فلسفه آموزی فراگیری پاسخ هایی است به پرسش هایی بی آن که حال پرسندگی، مقام فراگیرنده گردد.» کتاب راه هایی به تفکر فلسفی به جای آن که خواننده تازه کار را با انبوهی از نام ها و فلسفه ها گیج کند، می کوشد تا در موضوعات و صفحاتی محدود و با زبانی ساده و منطقی خواننده را درگیر پرسش های بنیادین فلسفی کند و دلایلی بر رد و اثبات برخی نظرگاه های فلسفی بیاورد. بوخنسکی ?? موضوع زیر را برای منظور خود برگزیده است: ?ـ قانون، ?- فلسفه، ?- شناخت، ?- حقیقت، ?- تفکر، ?- ارزش، ?- انسان، ? ـ وجود، ?- جامعه و ??-مطلق. یکی از مهم ترین فصل های کتاب، فصل فلسفه است. نویسنده در ابتدای این فصل ادعایی می کند که شاید برای افراد ناآشنا به فلسفه غریب بنماید. او می گوید که فلسفه از اموری نیست که تنها به اهل فن، یعنی فیلسوفان و فلسفه دوستان، اختصاص داشته باشد. کم و بیش هر کس در زندگی خود بارها پرسش هایی فلسفی از خود کرده است. از همین روست که پرسش «فلسفه چیست؟»، پرسشی است که به همه ما مربوط می شود. با این حال این پرسش، یکی از دشوارترین پرسش های فلسفی است. کمتر کلمه ای وجود دارد که مانند فلسفه بر این همه معناهای گوناگون دلالت کند. فلسفه به نظر راسل مفهومی است جمعی که دلالت دارد بر هر آن چه که نتوان آن را به شیوه علمی بررسی کرد. راسل و دیگر پوزیتیویست ها معتقدند که در نزد ارسطو فلسفه هم معنای علم بود. پس از ارسطو، علوم خاص مانند پزشکی و فیزیک (طبیعیات)، روانشناسی و منطقِ صوری از آن جدا شدند. بنابراین فلسفه در حال حاضر به نظر اینان شامل اموری می شود که نمی توان به طور علمی در باره آنها سخن گفت. مؤلف کتاب می کوشد تا نظر راسل را از نزدیک بنگرد و شک هایی در درستی آن بیندازد.
4 سرآغاز کار هنری
ویژگی اثر : ترجمه، نوشته مارتین هایدگر ، نشر هرمس به چاپ دوم رسید
5 فلسفه هنر به نزد هایدگر
ویژگی اثر : ترجمه ، نوشته فن هرمن، فرید ریش
6 فلسفه و بحران غرب
ویژگی اثر : ضیاء شهابی از جمله مترجمان کتاب «فلسفه و بحران غرب» نیز هست که ? سال پیش به وسیله نشر هرمس و با همکاری جمعی از مترجمان فلسفه منتشر شد. علاوه بر انتشار این آثار،شهابی مقاله های ارزشمندی نیز در دهه گذشته به نگارش درآورده که در نشریات دانشگاهی به چاپ رسیده و مورد توجه دانشجویان و علاقه مندان و جویندگان مباحث نظری فلسفه در ایران نیز قرار گرفته است.از آن جمله است مقاله مقدمات آشنایی با منطق جدید، تالس تولد فلسفه، پا به پای ارسطو به جست وجوی دانش برین، هست شناسی دانشی که باید جست و ... که بیشتر آنها در دوران حضور او در دانشگاه فردوسی مشهد در نشریه دانشکده ادبیات به چاپ رسیده است...
  • زادروز
    1322
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 27 مرداد 1392
  • شناسه
    13903
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط