loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمود جوانبخت

جوانبخت متولد 1351 در تهران بدنیا آمد. وی دارای مدرک کارشناسی تاریخ است و فعالیت خود را در عرصه داستان نویسی از سال 1368 شروع کرده است. برخی از آثار او عبارت اند از: "جا مانده از کاروان"، "آبی قرمز"،"سهراب در آب" زندگینامه داستانی شهید رضا دشتی، و "زندگینامه داستانی شهید عبدالحسین برونسی"، "مهربان مثل مسیح"، "ماهیها در آب زنده اند"، "نبرد در الوک" و "حکایت آن مرد غریب".

نویسنده در کتاب "سهراب در آب" شامل زندگینامه داستانی شهید رضا دشتی، آورده است: در سی و چهار روز ابتدای جنگ، سه فرمانده مقابل عراقیها مقاومت کردند، که شهید رضا دشتی، یکی از این سه فرمانده بود. او اواخر آبان 1359 شهید شد. بعد از سقوط خرمشهر در سال 1359، شهید رضا دشتی بنیانگذار شناسایی این شهر بود. او اولین گروه شناسایی شهر را تشکیل داد و به همراه رزمنده های مدافع بیرون شهر، شبها برای شناسایی موقعیت دشمن، وارد خرمشهر می شد. وی در یکی از همین عملیاتهای شناسایی شهید شد.

در کتاب "زندگینامه داستانی شهید عبدالحسین برونسی"، آمده است، شهید عبدالحسین برونسی قبل از انقلاب از زندانیهای سیاسی بود، بعد از پیروزی انقلاب به عضویت سپاه پاسداران درآمد و به جنگ با دشمن پرداخت. وی که از بهترین فرماندهان تیپ امام جواد (ع) از لشکر امام رضا (ع) مشهد بود، در عملیات بدر مفقود و جاویدالاثر شده است.

نویسنده کتاب (دوست و همرزم شهید محمد جواد تندگویان ، وزیر سابق نفت )، در کتاب "حکایت آن مرد غریب"، مطالبی را به نقل از خانواده و آشنایان شهید بیان کرده است . این مطالب ، عبارتند از: دوران کودکی، شاگرد مؤدب و زرنگ دوران دبیرستان ، دوران دانشجویی در دانشکده نفت آبادان ، زندانی شدن در زمان حکومت رژیم پهلوی و آزادی، نحوه دستگیری و اسارت در اوایل جنگ ، سالهای اسارت در اردوگاههای عراق ، شکنجه های دوران اسارت ، مذاکرات مسؤولان کشور با مسؤولان پزشکی قانونی عراق جهت شناسایی جنازه و صدور گواهی فوت ، انتقال پیکر شهید به ایران و روبرو شدن با جنازه وی و تشییع پیکر شهید و دفن آن.

کتاب "نبرد در الوک"، خاطرات داستانی جعفر جهروتی زاده است که محمود جوان بخت آن را در 258 صفحه و چهارده فصل تهیه و تدوین نموده است. کتاب حاصل گفت وگوی حضوری با این رزمنده کهنه کار در شش جلسه است که در مجموع پانزده ساعت نوار کاست، مجموع این کتاب است. جعفر جهروتی با اینکه هنوز از مجروحیتهای سنگین آن دوران رنج می برد پا به پای متن کتاب آمده و آن را پس از اصلاح به صورت کتاب "نبرد در الوک" درآورده است. محتوای کتاب گفته های ناگفته بسیاری از وقایع جنگ است که گذر زمان آن را به دست فراموشی می سپارد. جهروتی زاده سالها فرمانده یکی از یگانهای پارتیزانی بود که چندین عملیات مهم و خطرناک را در پشت جبهه عراقیها فرماندهی کرد. نبردهای پارتیزانی در جنگ هشت ساله با عراق که بیشتر در کوهستانها و شهرهای مرزی عراق در شمال رخ می داد، کمتر در خاطرات رزمندگان آن دوران دیده می شود؛ به همین دلیل خاطرات جهروتی زاده از این حیث یک استثناست. گرچه رد پای او را در جنوب و عملیاتهای مختلف هم می شود دید. این کتاب روایتی داستانی از این عملیاتها و خاطره های به یادماندنی است. کتاب با تصاویری از روزهای جنگ، عکس با شهید رجایی و بهشتی، به پایان می رسد.
  • زادروز
    1351
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 9 آذر 1392
  • شناسه
    14786
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی