loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عثمان طه

کاتب سرشناس و پر آوازه قرآن

عثمان طه یا «أبو مروان عثمان بن عبده بن حسین بن طه الحلبی الکُردی» کاتب سرشناس و پر آوازه قرآن در جهان اسلام، وی کُرد و در کردستان سوریه زاده شد. اما بیش از ۳۰ سال است که در شهر مدینه اقامت دارد و به زبان فارسی نیز تاحدودی تسلط دارد.

او در سال ۱۹۳۴ میلادی در یکی از روستای عفرین در کردستان سوریه متولد شد. او دارای هفت فرزند است. پدرش شیخ «عبده حسین طه» امام جماعت مسجد روستایشان بود.

«عثمان طه» در مورد علت تسلطش بر زبان فارسی می گوید: من به خط نستعلیق فارسی علاقه زیادی دارم و هنگام تمرین بر نوشته های فارسی، لازم می شود که معنای کلمات را بفهمم و الاّ هیچ لذتی نمی برم از همین رو فارسی را به تنهایی یاد گرفتم. دیگر اینکه استاد «امیرخانی» از ایران، دوست بنده است و من از ایشان و بعضی از دوستان، ضرب المثل های فارسی زیادی را یاد گرفته ام.

«عثمان طه الحلبی» مدرک لیسانس رشته «شریعت اسلامی» را دارد و در زمینه زبان عربی، نقاشی و هنرهای اسلامی نیز دوره هایی را گذرانده و مطالعات زیادی نیز داشته است.

او اجازه خطاطی و به اصطلاح مدرک این کار را در سال ۱۹۷۳ میلادی از استاد کُرد تبار خویش «حامد الآمدی» اهل کردستان ترکیه دریافت کرد. وی نزد خطاطان سرشناسی همچون محمدعلی مولوی و ابراهیم رفاعی در حلب و محمد بدوی دیرانی در دمشق شاگردی کرد. او نخستین بار در سال ۱۹۷۰ میلادی قرآنی را به خط خودش برای وزارت اوقاف و شئونات اسلامی سوریه نوشت.

وی از سال ۱۹۸۸ میلادی که به عربستان سعودی مهاجرت کرد، در چاپخانه قرآن کریم ملک فهد، در مدینه مشغول به کار است. قرآن دست خط وی، به دلیل ویژگی های زیادی که دارد، در حال حاضر پرتیراژترین و سرشناس ترین قرآن موجود در سراسر جهان است.
  • زادروز
    1934م
  • محل تولد
    روستای عفرین در کردستان سوریه
  • نام کامل
    «أبو مروان عثمان بن عبده بن حسین بن طه الحلبی الکُردی»
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    چهارشنبه 7 اسفند 1392
  • شناسه
    15808
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی