loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابراهیم حاتمی کیا

نویسنده و کارگردان

ابراهیم حاتَمی کیا (زاده ۱ مهر ۱۳۴۰، تهران) کارگردان، فیلمنامه نویس، تدوینگر و بازیگر توانای سینمای ایران است. وی دانش آموختهٔ رشته فیلمنامه نویسی از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر است. وی فعالیت های سینمایی خود را با ساخت فیلمهای کوتاه و مستند در رابطه با سینمای جنگ آغاز کرد. و با ساخت فیلم هایی در حوزه دفاع مقدس ادامه داد.

او برای ساخت فیلم آژانس شیشه ای جایزه بهترین فیلم نامه و کارگردانی را از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. او تا کنون موفق شده برای فیلم های دیده بان، مهاجر، آژانس شیشه ای، از کرخه تا راین، به نام پدر، به رنگ ارغوان و چ برندهٔ جایزه از جشنواره فیلم فجر گردد.

ابراهیم حاتمی کیا در سال ۱۳۴۰ در یک خانواده مذهبی با اصالت آذربایجانی، در تهران متولد شد. آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد. او فعالیت های سینمایی اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلمنامه و کارگردانی فیلم های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد. حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد. پس از ساخت این فیلم خسرو دهقان منتقد سینما استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت:فیلمساز خوش قریحه ای دارد وارد سینما می شود..وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیده بان را ساخت. اغلب منتقدان، از کرخه تا راین را بهترین فیلم حاتمی کیا می دانند.
بیشتر آثار حاتمی کیا رابطه کم رنگ یا پر رنگی با جنگ ایران و عراق دارد. آثار وی دارای نماد ها و استعاره های گوناگون. در بیشتر آثار حاتمی کیا عنصر پلاک به عنوان نماد هویت حضور دارد.
  • زادروز
    1340
  • محل تولد
    تهران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 19 خرداد 1393
  • شناسه
    16774
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط