loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مسعود ده نمکی

مسعود ده نمکی در سال 1348 در اهر، از توابع استان آذربایجان شرقی به دنیا آمد. او دارای تحصیلات علوم سیاسی از دانشگاه آزاد تهران است. ده نمکی در دهه 1370 از اعضای فعال انصار حزب الله بوده است. او حدود 10 سال، به عنوان مدیرمسئول و سردبیر نشریات "شلمچه"، "جبهه" و "صبح" فعالیت کرد. سپس در سال 1383 اولین فیلم مستند خود را با نام "فقر و فحشا" تولید نمود و با این مستند از دنیای مطبوعات به جرگه فیلمسازان پیوست؛ مستندی که صفحاتی از "نیویورک تایمز" تا "یومیوری ژاپن" و "شرق" را به خود اختصاص داد. مستند "فقر و فحشا" نه در سینما و نه در تلویزیون اکران عمومی نیافت. ده نمکی پس از آن در سال 1384 مستند "کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟" و بعد از آن، فیلم سینمایی "اخراجی ها" را به نمایش گذاشت.
ده نمکی چند سالی را در جبهه جنگ گذرانده و در عملیاتهایی چون "والفجر 8" و "کربلای 5" و ... شرکت کرده است. از سال 1369 فعالیت مطبوعاتی خود را با نوشتن در نشریات مختلف آغاز کرد و از سال 1375 تا سال 1385 مدیریت و سردبیری نشریات "شلمچه"، "جبهه" و "صبح" را به عهده گرفت. ده نمکی در نشریه شلمچه که در زمان ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی منتشر می شد، دولت را نقد میکرد. در دولت سید محمد خاتمی نیز او یکی از منتقدین بود. او در خاطره ای از چاپ یکی از سخنرانیهای اکبر گنجی در روزنامه خود گفت: «یادم می آید یک بار اکبر گنجی در یکی از این شهر ها سخنرانی کرده بود. نوار این سخنرانی را برای ما آوردند. در این صحبت ها اتهام فاشیستی به یکی از مقامات مهم نظام زده بود. ما سخنرانی را چاپ کردیم اما گنجی یک روز آشفته زنگ زد و گفت من این صحبت ها را نکرده ام. من گفتم آروزی من این است که شما این سخنرانی را نکرده باشید اما نوارش هست. گفتم اگر این صحبت ها را تکذیب کنی، چاپ می کنم. یک نامه خیلی توهین آمیز نوشت با این تیتر که "شما به درد کله پزی می خورید نه روزنامه نگاری". من زمان صفحه بندی گفتم با درشت ترین تیتر این مطلب را صفحه اول چاپ کنید.» ده نمکی در نشریه "صبح" دولت دکتر احمدی نژاد را نیز نقد می کرد.
ده نمکی از سال 1369 تحقیق و نگارش مجموعه چند جلدی فرهنگنامه "اسارت" را آغاز کرد. او در این باره گفت: «آشنایی من با مقوله اسارت به سال 1369 و بدو ورود آزادگان به ایران برمی گردد که در ستاد رسیدگی به امور آزادگان مشغول به کار بودم. در آن زمان، مجموعه ای 15 جلدی به نام: "خاکریز پنهان" که شامل خاطرات اسرا بود، منتشر شد. این خاطرات به صورت موضوعی تنظیم شده بود، مثل: "لبخند در اسارت"، "معنویت در اسارت"، "مقاومت در اسارت" و... این کتاب ها جزء تاریخ شفاهی جنگ 8 ساله اند. پس از آن، کتاب های کتاب شناسی اسارت (که شامل فهرست مقالات جراید بود)، فیلم نگار اسارت و اسارت و آزادگان به روایت تصویر را به چاپ رساندم، که این کتاب ها جزء کتب مرجع محسوب می شوند.»
پس از آن در 11 مهرماه 1392 مجموعه 80 جلدی "فرهنگنامه اسارت و آزادگان" با سرپرستی مسعود ده نمکی نویسنده این اثر در تالار وحدت رونمایی شد. او در آیین رونمایی از این مجموعه گفت: «باید دانست که کشور های دیگر به موضوع اسارت رزمندگان ما بی توجه نیستند و در حال حاضر پیشنهاد هایی برای ترجمه این مجموعه از سوی دیگر کشور ها ارائه شده است.»
این اثر پیش از آن در 8 مهرماه در کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران معرفی شد. او در این مراسم گفت:«اگر بر تاریخ ذره بین بگذاریم، متوجه می شویم که یکی پُرافتخارترین دوره های نظام جمهوری اسلامی ایران در اردوگاه هایی که ایرانیان در آن ها اسیر بودند، رقم خورده است. بارها رژیم بعث عراق اذعان کرده که ما در این اردوگاه ها شاهد انقلاب عظیم از سوی اسیران بودیم تا جایی که معلوم نبود آن ها اسیر ما هستند یا ما اسیر آن ها.»
آثار:
-"اخراجیها 1" محصول اسل 1385
-"اخراجیها 2" محصول سال 1387
-"اخراجیها 3" محصول سال 1389
-سریال "دارا و ندار" محصول سال 1389
-"رسوایی" محصول سال 1391
-"معراجی ها" محصول سال 1392
  • زادروز
    1348
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 مرداد 1393
  • شناسه
    17674
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی