loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عزالدین حسینی زنجانی

آیت الله سید محمد عزالدین حسینی زنجانی فرزند آیت الله میرزا محمود زنجانی در سال 1300 هجری شمسی مطابق با 1340 هجری قمری در شهر زنجان و در بیت علم و فقاهت دیده به جهان گشود و تحت تربیت پدر بزرگوارش مدارج علمی را طی کرد.

وی همزمان با تحصیلات کلاسیک به فراگیری زبان فرانسه نزد استاد میرزا مهدی خان وزیری پرداخت و قبل از تشکیل حوزه علمیه قم توسط مرحوم آیه الله العظمی حائری، از فعالان حوزه علمیه زنجــان بود.

وی دوران مقدمات، سطح و مقداری از دروس خارج فقه را در حوزه علمیه زنجان گذراند و سپس به حوزه علمیه قم عزیمت کرد و از محضر اساتید شاخص این حوزه از جمله امام خمینی(ره) و مرحوم آیت الله بروجردی استفاده کرد.

آیت الله زنجانی پس از سالها تحصیل و تدریس در حوزه علمیه قم به نجف اشرف عزیمت و ماه ها در دروس آیات عظام سید عبد الهادی شیرازی و سید ابوالقاسم خوئی و سید محسن حکیم شرکت کرد.

وی در سال 1335 به جهت اداره مسجد جامع زنجان که به مسجد و مدرسه سید معروف است در آن شهر مستقر شد و در آن مسجد به اقامه نماز جماعت و تدریس دروس حوزوی پرداخت.

آیت الله زنجانی در روز هفدهم خرداد سال 1342، در پی نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره) و به دنبال فعالیتهای مبارزاتی علیه رژیم منفور پهلوی دستگیر و به همراه علمـــــــای مبارز از جمله استاد شهید مطهری و شهید هاشمی نژاد و آیت الله مکارم شیرازی و مرحوم محمد تقی فلسفی به مدت 45 روز زندانی شد و پس از آزادی از زندان به ادامه فعالیتهای سیاسی و اجتماعی پرداخت.

وی در سال 1350 در پی سخنرانی شدید الحن علیه رژیم سفاک پهلوی توسط رییس اوقاف زنجان از مسند امامت جماعت در زنجان برکنار و مجبور به ترک آن شهر شد و از آن تاریخ تاکنون در مشهد اقامت نمود و در حوزه علمیه مشهد مقدس به تدریس دروس خارج فقه و اصول و تفسیر و تربیت شاگردان بسیار اشتغال دارد.

از این استاد حوزه علمیه مشهد تاکنون آثار و تالیفاتی زیادی از جمله رساله عملیه، راه رستگاری در اخلاق

تفسیر سوره حمد، شرح زیارت عاشورا، شرح خطبه حضرت زهرا (س)، زندگی نامه علامه شیخ محمد جواد بلاغی و مطارحات حول معیار الشرک فی القرآن و ترجمه ان با نام معیار شرک در قرآن از ایشان منتشر شده است.

از دیگر تالیفات آیت الله زنجانی می توان به تقریرات اصول و فقه مرحوم آیه الله العظمی حجت کوه کمره ای(رض) و مرحوم آیه الله العظمی بروجردی، فیض العلیم فی شرح تحفه الحکیم شرح زیارت آل یاسین، تعلیقه بر وسیله النجاه آیت الله العظمی اصفهانی و رساله فی حقیقه الایمان اشاره کرد.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1769
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط