loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید مهدی شجاعی

سیدمهدی شجاعی در شهریور ماه سال 1339 در تهران به دنیا آمد. در سال 1356 پس از اخذ دیپلم ریاضی، به دانشکده هنرهای دراماتیک وارد شد و در رشته ادبیات دراماتیک به ادامه تحصیل پرداخت. هم زمان، به دانشکده حقوق دانشگاه تهران رفت و پس از چند سال تحصیل در رشته علوم سیاسی، پیش از اخذ مدرک کارشناسی، آن را رها کرد و به طور جدی کار نوشتن را در قالب های مختلف ادبی ادامه داد.
حوالی سال های 58 و 59 یعنی حدود 20 سالگی، اولین آثار او چه در مطبوعات و چه در قالب کتاب منتشر شدند.
حدود هشت سال مسؤولیت صفحه های فرهنگی و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیری ماهنامه صحیفه را به عهده داشت. سال های متمادی مسؤولیت سردبیری مجله رشد جوان را برعهده داشت و هم زمان در سمت مدیر انتشارات برگ به انتشار حدود 300 کتاب از نویسندگان و هنرمندان و محققان کشور همت گماشت.
مسؤولیت داوری چند دوره از جشنواره فیلم فجر، جشنواره تئاتر فجر، جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان و جشنواره مطبوعات از فعالیت های هنری و فرهنگی او طی سال های 65 تا 75 به شمار می روند.
اگرچه رشته تحصیلی اش ادبیات نمایشی بوده و چند نمایش نامه هم به دست چاپ سپرده، اما بیش تر بر روی داستان نویسی متمرکز شده و مجموعه هایی از داستان های کوتاه و بلند مانند «سانتاماریا» و «غیر قابل چاپ» را منتشر کرده است.
از دیگر آثار هنری سید مهدی شجاعی، قطعه های ادبی اوست که در قالب چند کتاب به بازار نشر روانه شده اند.
فیلم نامه های «بدوک»، «دیروز بارانی» و «پدر» کارهای سینمایی مشترک او با مجید مجیدی هستند و فیلم نامه «چشم خفاش» و «قلعه دبا» کارهای سینمایی مشترک او با بهزاد بهزادپور. از دیگر فیلم نامه های سیدمهدی شجاعی، می توان به «کمین» و « آخرین آبادی» اشاره کرد که توسط کانون پرورش فکری کودکان ساخته شده اند.
هم چنین کتاب های «کشتی پهلو گرفته»، « پدر، عشق و پسر»، « آفتاب در حجاب»، « از دیار حبیب»، « شکوای سبز»، « خدا کند تو بیایی» و « دست دعا، چشم امید» حاصل تجربه های او در زمینه ادبیات مذهبی هستند.
ادبیات کودک و نوجوان بخش دیگری از فعالیت های ادبی جدی و مستمر سیدمهدی شجاعی به شمار می رود. او در این زمینه تاکنون به تالیف و ترجمه بیش از 100 کتاب مبادرت ورزیده است.
سرپرستی دایرة المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود که اولین مجلدهای آ ن منتشر شده است.
او هم اکنون نگارش فیلمنامه سریالی شهید چمران را به پایان برده و فیلمنامه سریال حضرت یوسف (ع) را در 26 قسمت نوشته است.
شجاعی ضمن عضویت در هیات مدیره کانون پرورش فکری، هم اکنون مدیر مسوول انتشارات کتاب نیستان است.
او از حدود سه سال پیش به راه اندازی انتشارات کتاب نیستان اقدام کرده است. می گوید انگیزه اش از راه اندازی این مرکز انتشارات این بوده که بهترین آثار نویسندگان و شاعران معاصر خود را در قالب آلبومی چاپ و منتشر کند. اکنون بیش از 200 جلد از این مجموعه اعم از شعر، داستان، نمایش نامه و نثر ادبی - با عنوان گزیده ادبیات معاصر - منتشر شده و پیش بینی می شود که تعداد این مجموعه، در آینده ای نزدیک به 250 عنوان برسد.
آخرین اثر او در هجدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب، « آیینه زار» نام دارد که چند تابلوی نمایشی است.
وی هم چنین فیلمنامه سینمایی « مسافر کربلا» را به سفارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نوشته و داستان بلند «طوفانی دیگر» را در دست چاپ دارد.
آثار شجاعی در زمینه تالیف بزرگسالان
«کشتی پهلو گرفته»، «دست دعا، چشم امید»، «بر محمل بال ملائک»، «بوی سبز پونه ها»، «از دیار حبیب»، «شکوای سبز»، «پدر، عشق، پسر»، «متقین»، «آفتاب در حجاب»، «صمیمانه با جوانان وطنم»، «ضیافت»، «ضریح چشم های تو»، «دو کبوتر، دو پنجره، یک دیوار»، «امروز بشریتم، «عشق به افق خورشید»، «خار و دل»، «رسم بر این است»، «بدوک»، «گزیده ادبیات معاصر» (مجموعه داستان)، «سانتاماریا» (مجموعه داستان)، «شکوای سبز»( 2)، «مردان و رجزهایشان»، «زیارت عاشورا»، «غیرقابل چاپ»، «رزیتاخاتون» و «آیینه زار».
در زمینه تالیف کودکان نیز این کتاب ها
ایمان و گندم، برای همه برای همیشه، جای پای خون، اندوه برادر، والعادیات، درراه مانده، قصه دو گنج، کاری باید کرد، حکایت آن سر، وقتی او بیاید، کشتی نوح، وای تشنگی...، سلام بر وحی، فصل خوب پیوستن، خورشید نیمه شب، یک اسب و دو سوار، خیانت یهودا، با تو سخن گفتن، همسفر آفتاب، پشت پنجره، اولین زمستان جوجه ها، قصه پلنگ سفید، راهی که می ماند، مشورت با حیوانات، و قصه میمون کوچولو.
در زمینه ترجمه کتاب هایی برای کودکان
برای این که ماهی ها نمیرند، پرنده و شکارچی، در قصر ملک خاتون، فرار... فرار، خانه خودمان، قهر اسباب بازی ها، مموش! کجا بودی؟، سفر خرس کوچولو، آرزوهای فیلی، دیدنی نیست، مروارید، آموزش هنرهای تجسمی 1 و 2، دوست قهوه یی، ملخ ها در شهر (بازنویسی)، دو پرنده کوچک، گربه خودخواه، ماهی رنگین کمان، چهارپا، خداوند شبان من است، بزرگ ترین نام روی زمین، خدا مرا می شناسد، موش خواب آلود، اسب شاخ طلایی، جغد کوچک ترسو، دختر چینی، ما گرگ هستیم، ما خرس هستیم، راهت را انتخاب کن، اول تو، دوم من، خواب بهار، بهار کجاست؟، پیشی و ببری، موشی و جزایر اسرارآمیز، هرگز به سنجاب اعتماد نکن، روباه نقره یی، قو، جغد، کاری برای مادر، آدم برفی مهربان، درخت افرا، ما دلفین هستیم، پرواز پنگوئن، بچه شیر تنها نمی ماند، درخت گیلاس، هفت موش کور، و میمونی که ماه را می خواست.

سابقهٔ فعالیتهای فرهنگی 

مدیر انتشارات برگ
سردبیر مجله رشد جوان
عضو هیأت مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
مدیر بخش فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی
معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
معاون امور بین الملل کانون پرورش
مدیر مسؤول و سردبیر مجله نیستان (آغاز انتشار از ۱۳۷۴)
عضو هیأت داوران جشنواره بین المللی تئاتر

 
 
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1874
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط