loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید قطب

سید قطب که نام اصلی وی سید بن قطب بن ابراهیم است، در سال 1906 در خانواده ای فرودست در روستایی در مصر متولد گردید. منزل سیدقطب همواره محل برگزاری جلسات سیاسی پدر او و دوستانش بود و همین باعث گردید تا وی از همان دوران نوجوانی با مسائل سیاسی آشنا شود.
سیدقطب در سال 1921 به قاهره و نزد عموی روزنامه نگارش رفت و در سال 1925 وارد دانشکده تربیت معلم گردید. او در سال 1928 در مؤسسه دارالعلوم ثبت نام کرد و همین باعث آشنایی او با حسن البنّاء - مؤسس جمعیت اخوان المسلمین- گردید.
سیدقطب شانزده سال در وزارت معارف عمومی مصر خدمت کرد و در کنار تدریس به نوشتن نقدهای ادبی نیز می پرداخت. سید بیش از همه به شاعری و نوشتن داستان های کوتاه و بلند علاقمند بود. حداقل سه اثر از او به نام های «بچة دهکده» (طفل القریه)، «رؤیاهای چهارگانه» (الاطیاف الاربعه)، که به کمک برادرش محمد و خواهرانش ـ حمیده و امینه ـ نوشته؛ و «خارها» (الاشواک) که به شرح زندگی خود او مربوط می شد، شناخته شده است.
سید قطب نشریه «الفکر الجدید» را با کمک یکی از دوستانش منتشر می کند. سیدقطب در مقالات خود از اطرافیان ملک فاروق، سرمایه داران، رجال احزاب، امیران ارتش و مزدوران انگلیس انتقاد می کرد. تلاشهای سیدقطب آنچنان بود که ملک فاروق به وحشت افتاد و سرانجام پس از انتشار دوازده شمار، امتیاز آن باطل شد.
حکومت مصر در سال 1948 سیدقطب را برای مدت نامحدودی به آمریکا فرستاد. سیدقطب در مسیر رفتن به آمریکا در کشتی به اقامة نماز جمعه پرداخت.
سیدقطب سفرش را نیمه تمام می گذارد و در 1950 به مصر بر می گردد و به همین خاطر مجبور به استعفا از وزارت معارف می شود. کتاب «آمریکا آنگونه که دیدم» اثر وی، نیز به طرز مشکوکی ناپدید می شود.
ارتباط سیدقطب پس از بازگشت به مصر با اخوان المسلمین بیشتر می شود و سرانجام در چهل وپنچ سالگی به عضویت این جمعیت در می آید. او در این باره می گوید: «من در سال 1951 متولد شدم»2.
 سیدقطب در سال 1952 به عضویت شورای رهبری اخوان المسلمین در آمد و رئیس ادارة تبلیغات شد. او در سال 1954 نیز سر دبیری روزنامه اخوان المسلمین را به عهده گرفت. حادثه ترور جمال عبدالناصر بهانه ای به دست رژیم داد تا کار اخوان المسلمین را یکسره کند و سیدقطب نیز به همراه یارانش زندانی شد. او در سال 1962 کتاب «معالم فی الطریق» را در زندان نوشت؛ کتابی که «زینت الغزالی» دربارة آن می گوید:
«اگر می خواهید بدانید چرا سیدقطب به دار آویخته شد، کتاب معالم فی الطریق را بخوانید»3.
به هر حال سید در روز 29 اوت 1966 اعدام شد؛ روزی که الکسی کاسیگین -نخست وزیر وقت شوروی- قاهره را پس از یک دیدار ده روزه ترک کرد.
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 12 آبان 1387
  • شناسه
    1973
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

علی کتانی

مرد بسیار بزرگیست کسی که تأثیر زیادی در احیای اسلام سیاسی داشت
امام خامنه ای هم چند کتابش رو ترجمه کرده
امیدوارم کتاب های بیشتری رو از سید قطب اینجا قرار بدین

5 اسفند 1394

اخبار مرتبط