loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمود گلابدره ای

سید محمود قادری گلابدره ای متولد ۱۳۱۶ در گلابدره شمیران است. او از شاگردان جلال آل احمد و بعد ها از دوستان وی بوده است. از وی تاکنون ۳۳ کتاب منتشر شده است. نخستین کتاب او با عنوان "سگ کوره پز" در سال ۱۳۴۹ منتشر شد. وی در سال ۱۳۵۰ رمان "پر کاه" را نوشت و "بادیه" را در سال ۱۳۵۶ به چاپ رساند، رمانی که کیارستمی یک فیلم نامه اقتباسی از روی آن نوشت. گلابدره ای در مجموع ۶ کتاب قبل از انقلاب اسلامی دارد که یکی از آنها ترجمه ۶ داستان از نویسندگان روس است. "دال"، "حکومت نظامی"، "سنگ به مثقال"، "آقا جلال" و "سفر به حجله گاه عشق"، "اسماعیل اسماعیل" 1361، "حسین آهنی" 1362، "سرنوشت بچه شمرون" 1363، "پرستوها" 1364، "صحرای سرد" 1365، "آهوی کوهی" 1367، "چلچله ها" 1380، رمان "زن گم کرده همزاد"، رمان "گل گیلاس ایگرزدره" که به زندگی شهید محسن وزوایی می پردازد و رمان "چه گوارا، چریک چمران" از جمله آثار اوست. داریوش مهرجویی نیز از رمان "دال" وی فیلمنامه ای با نام صحرای سرد نوشته که موضوع آن در سوئد می گذرد و به زبان های خارجی مختلفی نیز برگردانده شده است.
گلابدره ای زبان انگلیسی را در لندن آموخته است. از شبانی در کوه های شمیران، گردو و بلال فروشی در سر پل تجریش، تا مترجمی زبان سوئدی، مسؤولیت انتخاب کتاب های ایرانی برای مهاجران ایرانی در سوئد، کارشناس ارشد مرکز پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، اپراتوری و فوتره گرامتری سازمان نقشه برداری و... را آزموده و 10 سال هم در هیات خانه به دوش ها در آمریکا زندگی کرده است. وی در این رابطه کتابی دارد با نام "ده سال هوم لسی در آمریکا" که به گفته خودش جزء درد آورترین تجربه هایش در زمینه چاپ و نشر شد. بنا بود تمام تجربه های خود را از ده سال زندگی در آمریکا بنویسد، اما تنها هشت ماه آن به صورت دو جلد چاپ شد و هنوز هم پخش نشده است. توزیع نشدن کتاب و مسائلی که پیش آمد، باعث شد که او دیگر نتواند بقیه کتاب را ادامه دهد. اصل قضیه این است که وی به عنوان یک نویسنده و روشنفکر ایرانی سراسر آمریکا را پای پیاده طی کرد و روابطی را با نویسندگان آمریکایی داشته است. برای مثال او سه ماه در خانه کن کیسی نویسنده رمان "پرواز بر فراز آشیانه فاخته" زندگی کرد و یا با وینستون گروم نویسنده رمان "فورست گامپ" همنشین و دو ماه هم مهمان پل مایر شد.
گلابدره ای معتقد است نویسندگی سرنوشت اوست چرا که برای آرام کردن این روح وحشی هیچ راهی جز قلم و کاغذ وجود ندارد...وقتی نویسنده ای بدون پیدا کردن زبان خاص نوشتاری اش، بنویسد، خواه ناخواه تمام آثارش تا قبل از تولد زبان و تکنیک خاص نویسنده به سیاه مشق تبدیل خواهد شد. او خود را میراث دار سه نویسنده می داند.از هدایت و نوع ادبیاتش، از ابراهیم گلستان به لحاظ نثر و تکنیک نوشتن و از جلال تنها به اعتبار مسائل اجتماعی و دغدغه هایی که به عنوان یک نویسنده از مسائل مبتلا به سیاسی داشته است.
گلابدره ای شاگرد جلال آل احمد در دبیرستان بود و دوستی دیرینه ای با او داشت لذا منبع خوبی برای شناخت بیشتر جلال است. وی در خصوص آثار جلال برخورد های لفظی نیز با او داشته و نقد های جدی را مطرح می کرده است که خود آنها را در کتاب داستانی "آقا جلال" نوشته است. اگر کسی بخواهد زندگی خصوصی جلال را در برخورد با اطرفیانش به طور دقیق ارزیابی کند می تواند با خواندن این کتاب، این برخوردها را درک کند. داستان "دال" مربوط به زندگی مهاجران ایرانی در سوئد بعد از انقلاب است. نبی نویسنده ای است که خانواده اش پنج سال پیش به سوئد مهاجرت کرده او نیز تصمیم می گیرد نزد آنان برود. همسر و دختر نبی پس از ورود او به سوئد وی را به کلاس زبان می فرستند و به تدریج تلاش می کنند نبی را با سرزمین متفاوت آشنا نموده و او را در آن دیار پایبند سازند.
گلابدره ای در داستان بلند "اسماعیل اسماعیل" شرح نوجوانی اهوازی است که به انتقام قتل پدر، ستون پنجم عراقی ها را می کشد و موجب نجات جان عده ای از رزمندگان می شود. "اسماعیل اسماعیل" به عنوان نمونه های برجسته رمان مثبت نگر است که شخصیت های آنها برای رضای خدا می جنگند و همسو با دولت و انقلاب و توده های عظیم مردم هستند و مرگ را در این جنگ شهادت می دانند. در داستان "چلچله ها" عزیز آقا جوانی است اهل شمیران که با شروع جنگ تحمیلی عراق به جبهه می رود، اما پس از چندی سر از عراق در می آورد و مقیم کربلا شده خادم حرم امام حسین (ع) می شود. او که در ایران به تازگی با پونه ازدواج کرده بود در کربلا نیز با خانواده ای آشنا می شود که نام دختر آن خانواده پونه است. سرانجام این آشنایی به ازدواج این دو می انجامد. سال ها بعد عزیز آقا به همراه پونه به ایران باز می گردد و درمی یابد همسر اولش صاحب فرزندی از اوست.
بیشتر ویژگی های قهرمانان داستان های گلابدره ای متعلق به شمیران است. قهرمانان وی در این کوچه و پس کوچه ها زندگی می کنند و این نشان از دلبستگی خاص این نویسنده به شمیران دارد. رمان "پرکاه" در سال 1352 منتشر شد و همان سال هم مورد تایید اهالی قلم قرار گرفت. در این رمان پسری به نام شهرام از شمال شهر حرکت می کند و سفری را از شمال شهر تا میدان اعدام و بالعکس آغاز می کند. خط اصلی رمان مسائل و مشکلات موجود در جامعه شهری است. اسم او در هر منطقه بر مبنای رویکردهای متفاوت محله های تهران عوض می شود. سیمین دانشور گفته بود واقعاً نمی دانم چطور می شود در بیست و چهار ساعت یک رمان 600 صفحه ای به نام "پرکاه" نوشت.
استخوان بندی داستان "پرکاه" برخورد و تلاقی دو خانواده از دو طبقه متفاوت است. اول: خانواده مستکبر که روستایی بریده از زمینی است، و اکنون در کارخانه مونتاژ اتوموبیل نزدیک شهر بزرگ کارگر است. خانواده پر از بچه های قد و نیم قد است؛ که کارگر، دوره گرد، بلیط فروش یا دانش آموز هستند و بهر حال هر یک باید گوشه ای از مخارج خانواده را بهر طریق که می دانند، تأمین کنند. مادر (خانم آقا) نیز کلفتی می کند. خانواده در یک اتاق اجاره ای متغفن و مفلوک زندگی می کنند. در این اتاق تندخویی، خشونت، خودپرستی، بی فرهنگی و بد دهنی صفت عمومی است. خانواده نمونه پرولتاریای فرومایه است. دوم : خانواده جهانگیرخان که از نظر امکانات مادی درست در نقطه مقابل اولی قرار دارد، جهانگیرخان مقام اداری مهمی دارد، و چندین سمت یا مقام در موسسات دیگر. با همسری بی بند و بار و خوشگذران (منیژه بانو). خانواده تک فرزندی (شهرام). با تفرعن و بی ریشگی مرسوم. بی فرهنگی، غربزدگی و عدم تعلق، در خانه ای مجلل که در آن ملال و نفرت از یکدیگر حکمرواست. خانواده، نمونه بورژوای منحط است.
  • زادروز
    1316
  • محل تولد
    گلابدره شمیران
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 13 آبان 1387
  • شناسه
    2008
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط