loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید غلامرضا سعیدی

استاد سید غلامرضا سعیدی که در سال 1314 ه ق ؛ مطابق با 1276 ه.ش (5) در روستای نوزادِ مؤمن آباد بیرجند به دنیا آمد و تحصیلات خویش را در زادگاه و شهر بیرجند سپری کرد و به قول خود «از سال 1320 ش یکسره تهرانی شد».
پس از سالهای 1320 ه.ش در صحنه فرهنگ ایران به طور محسوسی ظهور مییابد. و با تألیف آثار ارزنده خوب میدرخشد. حتی آثارش در کشور الجزایر ترجمه شده و در روند مبارزات مردم الجزایر تأثیر بسیار بر جای میگذارد.
آثارش در افغانستان نیز طرفداران زیادی پیدا میکند تا آنجا که در خاطرات استاد میخوانیم : روزی سید ضیاء الدین به من گفت: شاه پس از دیدار با ظاهر شاه، از او شنیده است که آثار فارسی شما در افغانستان خوانندگان زیادی دارد و مایل است شما را ببیند و من در بادی امر، این دیدار را پذیرفتم، ولی روزی که سید ضیاء الدین به من خبر داد که در فلان تاریخ باید به دیدار شاه برویم، ناگهان جرقهای در روحم زد و با خود گفتم : مرا با شاه چه کار؟ پُست و مقام دنیا که نمیخواهم، آخرت هم که به دست او نیست و تاهز به اصطلاح «شرفیاب» شدم، باید به او تعظیم کنم و آن وقت در پیش جدم شرمسار خواهم شد که سعیدی، در برابر ناسیدی به تعظیم پرداختی ؟ و شعر اقبال باز به دادم رسید که :
آدم از بی بصری بندگی آدم کرد
گوهری داشت ولی نذر قباد و جم کرد
یعنی از خوی غلامی ز سگان پستتر است
من ندیدم که سگی پیش سگی سر خم کرد
به خود نهیب زدم، گوهر سیادت را نذر قباد و جم نمیکنم و به سید ضیاء الدین اطلاع دادم که از شرفیابی معذورم و نرفتم.

استاد سعیدی و اقبال لاهوری
استاد سعیدی تعدادی از آثار اقبال لاهوری را ترجمه کرد و در بسیاری از افکار خود تحت تأثیر وی قرار گرفته. او که خود از اقبال شناسان ایرانی است، میگوید : اقبال بنده را از غربزدگی نجات داد و گفت :
بیا که ساز فرنگ از نوا در افتاد است
درون سینه او نغمه نیست فریاد است
... خدا بر درجات اقبال بیفزاید. همانجور که او به ملای رومی میگوید : مرشد من اوست، بنده هم با افتخار تمام باید عرض کنم که اقبال حقی بزرگ ؛ بیش از هر کس دیگر به گردن من دارد. البته معلمین و پدران فکری ما خیلی زیاد بودند ولی بنای شکسته خورده و ترک برداشته را اقبال محکم و سیمان کاری کرد.
من به اقبال از این زاویه نگاه میکنم. خود او میگوید :
جز عشق حکایتی ندارم
پروای ملامتی ندارم
از جلوه علم بی نیازم
سوزم گریم تپم گدازم
یا اینکه :
چه میپرسی میان سینه دل چیست
خرد چون سوز پیدا کرد دل شد
دل از ذوق تپش دل بود، لیکن
چو یکدم از تپش افتاد گل شد
استاد سعیدی و احمد کسروی
حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسرو شاهی به نقل از استاد سعیدی مینویسد : در سال 1312 ه. ش در روزنامه «شفق سرخ» مقالاتی بر ضد اروپایی گری به قلم احمد کسروی خواندم که بسیار برایم جالب بود. از بیرجند نامهای به وی نوشتم و تأکید نمودم که برای نشر این قبیل اندیشهها، باید نشریه یا مجلهای مستقل منتشر گردد. کسروی در پاسخ ضمن ارسال یکی دو تا از کتابهایش، نوشت که به زودی مجله «پیمان» را منتشر خواهد ساخت و از من هم دعوت به همکاری کرد. پیمان در سال 1313 منتشر شد و من هم مقالاتی در زمینههای اسلامی، ترجمه و برای آن میفرستادم که چاپ میشد، تا آنکه من به تهران آمدم و او عاشقانه از اسلام صحبت میکرد و یک بار هم مرا برای افطار دعتو کرد، اما وقتی دو سال بعد انحرافاتی در مجله پیمان و پرچم و نشریات وی دیدم، روزی به سراغ وی رفتم و پس از مباحثاتی که دیدم تأثیری ندارد، به او اخطار کردم که «هذا فراق بینی و بینک» ... عضویت در انجمن علمی سلطنتی لندن، انجمن پطروگراد و انجمن علمی واشنگتن، او را سخت مغرور کرد، شذوذاتی هم خود داشت که دچار آن انحراف بزرگ شد و آن ظلم را بر اسلام و تشیع روا داشت و خداوند بیامر زد نواث صفوی را که جواب مردانه به او داد و او را از سر راه اسلام برداشت. چون واقعا راه دیگری براس اصلاح باقی نمانده بود. چقدر مرحوم حاج سراج انصاری و خود مرحوم نواب و دیگران با او بحث کردند، فایده نداشت و اگر کروی مانده بوده در افساد نسل جوان نقش خاصی را ایفا میکرد که خوشبختانه چنین نشد.
استاد سید غلامرضا سعیدی پس از عمری تلاش در راه تبلیغ و تبیین معارف اسلامی و با بر جای نهادن آثار ارزشمند و ماندگار، شمع وجودش به خاموشی گرایید و جامعه فرهنگی ما، یکی از خدمتگزاران صدیق خویش را از دست داد. البته نور افشانی آثار استاد سعیدی که نتیجه یک عمر تلاش و تکاپو در عرصه اندیشه دینی است و ایشان را در زمره نویسندگان دردمند و متعهد اسلام قرار داده، برای همیشه جویندگان حقیقت را راهما خواهد بود. پس از درگذشت استاد سعیدی، حضرت آیت الله العظمی خامنهای مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهوری اسلامی ایران بود، پیامی بدین شرح منتشر کرد.
بسم الله الرحمن الرحیم درگذشت نویسنده و مترجم نامدار مرحوم آقای سید غلام رضا سعیدی را به بازماندگان و دوستان و ارادتمندان ایشان و به جامعه علمی و فرهنگی کشور، تسلیت میگویم.
این عنصر صدیق و دلسوز و خدمتگزار اسلام، در طول سالهای با برکت عمر خویش، با فحص و تحقیق و نگارش و ترجمه، آثاری پدید آورد که بی شک در نشر افکار نوین اسلامی، دارای تأثیر بود و به خاطر همین آثار است که حقا باید او را در زمره پیشروان نهضت اسلامی در ایران شمرد. او همچنین انسانی وارسته و پاکدامن و متواضع و غیور و مبارز بود. به مسائل جهان اسلامی اهتمام میورزید و در راه تشکیل نظام اسلامی تلاش فرهنگی ارزندهای میکرد. عمر طولانی و پر برکت و پر ماجرای او با پاکی و پاکدامنی سپری شد، پاک ریست و پاک به جوار الهی پر گشود، رحمت خدا بر او و یاد او گرامی باشد.
سید علی خامنهای، رئیسجمهوریاسلامی ایران،24 آذرماه 1376تهران
بر سنگ مزار این نویسنده بزرگ قطعه شعری از آقای دکتر سید جعفر شهیدی داماد استاد سعیدی نگاشته شده است که چنین است.
اوستاد ماسعیدی، عالمی فرزانه بود
سالیانی درس دین در مکتب اسلام خواند
خامهاش جز در ره ارشاد بر کاغد نرفت
توسن فکرت مگر در راه حق هرگز نراند
تا به قرب صد، به پاکی برد عمری را بر
نور دانش بر هزاران طالب معنی فشاند
چون ز کج بازی دوران بد بسی افسرده دل
قامتش را چون گرانی محنت گیتی خماند
ز آسمانش دعوتی آمد که مشتاق توییم
پیک حق، دعوت به آذر مه مه به گوش او رساند
از خراب آباد دنیا لاجرم یک باره دل
بر گرفت و رخت را تا «جنةالمأوی» کشاند
جای او خالی چو دیدم مینبودی باورم
کاو ناگه این چنین خود را ز جمع ما رهاند
جستجو میکردمش ناگه سروش غیب گفت
چند میجویی زمن او را «دریغا او نماند»

سیری در آثار و افکار استاد سعیدی
1322 هجری شمسی

در این سال کتاب «اسلام و طب جدید یا معجزات علمی قرآن تألیف دکتر عبدالعزیز اسماعیل پاشا توسط استاد ترجمه شد،
تاریخ مقدمه کتاب بدین صورت است؛ تهران، آذر ماه 1322 ذی حجه 1362
در مقدمه کتاب، برای معرفی آن چنین آمده است علاوه از بحث در آنچه نام کتاب بدان ناطق است موضوعات مهم دیگری از قبیل اسرار وضو و روزه و مضرات شراب بحث کرده است.

سال 1326 هجری شمسی
در این سال کتاب «پاکستان» توسط استاد نگارش یافت. تاریخ مقدمه کتاب چنین است: تهران 10 آبان 1326، 18 ذی حجه 1366.
در مقدمه چنین آمده است: «نگارنده با توجه به سابقه نفوذ ممتد تاریخی مسلمین در هندوستان، تقریبا 25 سال پیش هنگام برخورد با نمونه هایی از آثار صنعتی و ادبی دوران درخشان حکومت اسلامی در موزه دهلی قطرات. اشکی فرو ریخته و بر فتای آن همه عظمت و زیبایی شرقی ندبهها کرده و عقده هایی در دل گرفته ا ست.
اینکه به شکرانه اینکه خوشبختانه تودهای از مسلمین آزادی از دست رفته خود را بدست میآورند و حکومتی به نام پاکستان تأسیس مینمایند، این کتاب را معرف مطاعه... قرار میدهیم»

سال 1334 هجری شمسی
کتاب «غذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن»
تألیف: جان دیون پورت ترجمه استاد این کتاب در سال 1338 به عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شد.
استاد در مقدمه آن که در اردیبهشت سال 1334 نگارش یافته، چنین آورده است، جان دیوت پورت، داشمند گرانمایه انگلیسی بعد از توماس کارلیل (تا جائی که نگارنده اطلاع دارد) بصیرترین و دقیقترین و منصفترین محققی است که با فکری روشن و قلبی پاک، خالی از شوائب تعصب... با کمال قدرت و جوانمردی از اسلام و شارع مقدس آن فاضلانه دفاع کرده است و این محقق عالی مقام قطعا مشمول همان مضمونی است که خدای متعال مفادا در قرآن مجید فرمود «اگر آنها در برابر نعمت تعلیمات اسلامی نا سپاسی کنند، اقوام دیگری را برای آن میگماریم که به این نعمت کفران نورزند»

سال 1335 هجری شمسی
«جنگ و صلح در قانون اسلام» تألیف: دکتر مجید خدوری ترجمه استاد سعیدی. «خطر جهود برای اسلام و ایران» که این کتاب از جمله کارهای فرهنگی و سیاسی استاد است.

شرمندگی اسدالله علم

استاد سعیدی در خاطرات خود درباره کتاب «خطر جهود برای جهان اسلام و ایران» مینویسد: وقتی آن را نوشتم و چاپ شد، توسط ساواک تحت تعقیب قرار گرفتم. «اسداله علم» که در مدرسه «شوکتیه» بیرجند، چند صباحی شاگرد من بود، به سراغم آمد و از من خواست که دیگر درباره جهود (یهود)! حرفی نزنم و من به او گفتم: من انتظار داشتم که در کشورم آزادانه بتوانم از خطراتی که ما را تهدید میکند، سخن بگویم و اگر امیر شوکت الملمک بوده، شاید چنین شرطی به من پیشنهاد نمیکرد و علم شرمسار شد و گفت: مشکلات ما را که میدایند؟
در مقدمه این کتاب که در تهران مورخه 14 دی ماه 1335 هجری شمسی رقم خورده است، میخوانیم: «تشکیل این دولت غارتگر به وسیله خطرناکترین عناصر قوم عنود و لجوج به نام «صهیونیست» نه فقط فاجعهای است که جهان اسلام را سوگوار نموده است؛ بلکه بلیهای بشری و مخمصهای است که برای جهان انسانیت به صورت علاج ناپذیری درآمده است»
کتاب دیگری که محصول این سال بود و در 7 آذر مقدمه آن رقم خورده است، «جنگ و صلح در قانون اسلام» است استاد در مقدمه آن چنین میآورد: «محتویات این تألیف با توجه به آن همه مآخذ و مدارکی که مؤلف مورد استناد قرار داده است، در حکم یک منحنی دقیق و روشنی است که در طی چهارده قرن صورت گرفته است.

1336 هجری شمسی
«رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در میدان جنگ»
تألیف: پرفسور دکتر محمد حمیدالله، ترجمه: استاد سعیدی.
استاد در مقدمه آن به تاریخ 1336 / 12 / 20 چنین نوشته است «... غلبه مشتی مظلوم بر گروهی ظالم و ستمکار در مدتی کوتاه از این لحاظ مورد اعجاب است که فرمانده کل قوای اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فقط در معرکه بدر دست تضرع و دعا به آسمان بلند کرد و با راز و نیاز از قدرت لایزال الهی استمداد نمود. ولی در سایر موارد با فکر و اندیشه و درایت و بصیرت و با شور و مشورت و زحمت و مشقت و طرح نقشه جنگی دقیق، آن همه موفقیت احراز کرد و راه اصلاح را به روی همه گشود، تا پیروان حضرتش با توجه به این سابقه بتوانند این طریق را دیده و دانسته طی کنند و نگویند «او پیغمبر بود و توانست و ما نمیتوانیم، آری به «قاب قوسین» آن را برد خدای که او سبک شمارد در چشم خویش وحشت غار...
محقق عالی مقام؛ دکتر محمد حمیدالله این اثر ابتکاری را در طی سه سفر به حجاز تهیه کرده بود .

سال 1337 هجری شمسی
«پیشرفت سریع اسلام»
مؤلف: دکتر لورا واکسیا واگلیری
ترجمه: استاد سعیدی. استاد در مقدمه، درباره کتاب و مؤلف آن نوشته است: «صرف نظر از تحقیقات فاضلانه و منصفانهای که در تنظیم این رسانه محسوس و مشهور است، این معنی بسی جالب است که در یکی از مهمترین مراکز علمی کاتولیکی (ایتالیا) به وجود آمده و باز این نکته بر اهمیت آن میافزاید که پرفسور نامبرده، خانمی است مسیحجی و محقق، و ای کاش خانمهای تحصیل کرده ایرانی به خانم عالی قدر تأسی کرده و از معارف قرآنی به حد کافی بهرهمند گردند .

سال 1338 هجری شمسی
اقبالشناسی، هنر و اندیشه علامه دکتر محمد اقبال مقدمه این کتاب به تاریخ اسفند ماه 1338 ش، رمضان المبارک 1379 هجری قمری در تهران ثبت شده است.

سال 1339 هجری شمسی
«زندگانی جحضرت محمد» یا بزرگترین مرد تاریخ جهان
«تاریخ مقدمه این کتاب اسفند ماه 1339، مطابق با رمضان المبارک 1380 هجری قمری است، استاد کتاب را به سبک رسانهای که به زبان انگلیسی بوده، با تصرفانی مختصر ترجمه کرده است، مخاطب وی در این کتاب کودکان هستند، به همین خاطر کتاب را به سبکی روان ترجمه نموده است .

سال 1340 هجری شمسی
«برنامه انقلاب اسلامی»
تألیف: علامه شهیر سید ابوالاعلی مودودی.
در اسفند ماه 1340، مطابق 1381 هجری قمری در تهران مقدمه آن رقم خورده است. استاد سعیدی ارتباط نزدیکی با مودودی داشته و کتابهای از وی ترجمه کرده است.

سال 1342 هجری شمسی
«مبادی اسلام و فلسفه احکام»
تألیف سید ابوالاعلی مودودی، ترجمه استاد سعیدی
مقدمه کتاب در بهمن ماه 1342 هجری شمسی، مطابق رمضان المبارک 1383 هجری قمری در زادگاه استاد «قریة النوزاد» به نگارش در آمده است.

سال 1345 هجری شمسی
در این سال سه اثر از تألیفات استاد به ثمر رسید.
1 - داستانهایی از زندگی پیغمبر ما، مؤلف: ممتاز احمد پاکستانی، ترجمه: استاد سعیدی
تاریخ مقدمه: تیر ماه 1345 هجری شمسی.
مخاطب اثر کدوکان هستند. کتابی است که مؤلف آن را به زبان انگلیسی تألیف کرده و استاد با تصرفاتی به فارسی ترجمه نمود.
2 - عمار یاسر پیشاهنگ اسلام و پرچمدار علی (علیه السلام).
مؤلف: صدرالدین شرف الدین. ترجمه: استاد سعیدی
تاریخ مندرج در مقدمه: تهران، تیرماه 1345 هجری شمسی.
مرحوم سعیدی در مقدمه کتاب درباره عمار یاسر چنین مینویسد: «این گوهر گرانبهای انسانیت یکی از هفت نفر پیشاهنگ نهضت مقدس اسلام و یکی از بزرگترین شخصیهایی است که تاریخ انسانیت همیشه به وجود او مفختر خواهد بود و این گوهر تابناک برای همیشه بر تارک انسانیت خواهد درخشید... کار این مرد نامدار به جایی رسید که شخصیت بی نظیری مانند، حضرت علی (علیه السلام) در سوگواری او اشک ریخت و در فراق او چکاکه دردناکی سرود و پس از شهادت این صحابی بزرگ مزگ خود را از خدا خواست.
3 - فرد و اجتماع: مؤلف: محمد قطب. ترجمه: استاد تاریخ مقدمه: بهمن ماه 1345 هجری شمسی.
مروم سعیدی در مقدمه چنین نگاشته است: «جنبشهای فکری عصر ما و تصادم اندیشههای گوناگونی که اجتماع بشری را متزلزل و بحرانی ساخته امری است محسوس و مشهود. در این میان ایدئولوژی یا طرز تفکر اسلامی که بدون تردید تنها طریق نجات بخش بشر است در برابر سیطره غرب مورد تعرض دستگاهههای مختلف سرمایه داری غرب و کلیسا قرار گرفته و چه بسا که افکار خام بسیار از افراد نسل جدید هر روز به نحوی از این رهگذر مسموم میشود.
از طرف دیگر فکر مخرب ما تریالیزم به عناوین دیگری جوانان ما را به وادی ضلالت و گمراهی سوق میدهد. با توجه به احساس همین خطرات مهیب است که در گوشه و کنار جوامع اسلامی رجال جهانشناس فکوری وامن همنت به کمر زده و میکوشند تا راه هدایت را به روی نسل جدید بر اساس منطق علمی و بحث دقیق بگشایند.

1346 هجری شمسی
منشور جهانی اسلام
تألیف: دکتر محمد رفیع الدین، ترجمه استاد سعیدی
در مقدمه کتاب میخوانیم:... شعاع تابش انوار قلب به طول لایتناهی است، بدین جهت یشوایان واقعی و رهبران حیقی بشر به این منبع بیشتر نظر دارند و از آن سرچشمه بیشتر بهرهمند میشوند و مردم را بهرهمند میسازند و انگیزه این منظور را ناشی از «حب» یا «عشق» میدانند و به عبارات گوناگون مردم را تشویق مینمایند تا از این عالم اصیل حیاتی هر چه بیشتر استفاده کنند. این مفهم در قرآن کریم به کلمه «حب» تعبیر شده و حکما و دانشمندان آن را به لفظ عشق تعبیر میکنند و نه فقط حیارت بشر؛ بلکه عالم وجود را مولود این عامل میداند.
خدایا سینهای ده آتش افروز
در آن سینه دلی و آن در همه سوز
هر آن دل را که سوزی نیست دل نیست
فرزند مرا عشق بیاموز و دگر هیچ
استاد در مصاحبه با مجله کیهان فرهنگی درباره این بیت میگوید «این شعر هم خیلی به درد کارم خورد» (19) و این از اشعاری بوده که استاد را به وچد میآورده است.

سال 1347 هجری شمسی
1 - «ماجرای سقیفه یا اولین توطئه در اسلام»
تألیف: علامه محمد رضا مظفر، ترجمه: استاد سعیدی
مرحوم سعید در مقدمهای کوتاه چنین میگوید: رساله حاضر که در زمینه مهمترین حادثه تاریخی اسلام نوشته شده، بدون تردید یکی از معجزات بلاغت است و هیچ مقدمهای در خور معرفی آ ننیست؛ زیرا شخصیت مؤلف آ نبسی بالاتر و والاتر از آن است که قلمهای معمولی قادر به معرفی ایشان باشد و مندرجات رساله نیز که درباره اساسیترین و مهمترین مباحث فرقهای در اسلام بحث میکند، صرف نظر از اینکه مستند است بر اساس دو علم روانشناسی و جامعهشناسی نوشته شده است و چون مشکی است که خود میبوید پس مستغنی از آن است که گویندهای بگوید.
تهران، اردیبهشت ماه 1377
2 - کتاب «اسلام و غرب»
تألیف: پرفسور دکتر احمد خورشید، ترجمه: استاد سعیدی.
این کتاب به ضمیمه دو مقاله دیگر تحت عنوان اسلام در برابر مسیحیت و تحریف تاریخ اسلام چاپ شد.
استاد سعیدی در قسمتی از مقدمه میگوید:
«... از خدای متعال توفیق میطلبیم تا ما را از خطا مصون نگاه داشته و به مبشرین و پدران روحانی مسیحی نیز انصای مکرمت کند تا به جای گمراه کردن جوانان مسلمان با بودائیان و گاوپرستاو ماده پرستان مبارزه کنند و این قدر نیرو و پول را در راه گمراه کردن خدا پرستان بیهوده مصرف نکنند ».

سال 1348 هجری شمسی
«نقش اسلام در برابر غرب»
مؤلف: مارگرت مارکوس، ترجمه: استاد سعیدی
استاد در مقدمه مینویسد: یکی از زشتترین آثار تمایلات مادی که از اروپا ناشی شد، همان حس ناسیونالیسم یعنی ملت پرستی بود که به تقلید از اروپائیان در جوامع اسلامی رواج گرفت. خطر این معنی بیشتر ناشی از آن است که موج این اندیشه از منابع طبیعی سرجشمه میگیرد و سپس در عشق به خانه و لانه و سپس به مفهوم وسیعتری، در عشق به وطن و آب و خاک جلوه گر شده و سپس قلوب مسلمانان را تبخیر کرده و در حقیقت این عشق جانشین عشق به خدا و عشق به اصول و اردکان ایمان گردید، در نتیجه وطن پرستی جانشین خدا پرستی شد و بسیار از مسلمانان در برابر «ناسیونالیسم» به سجده افتادند و به تدریج مراسم و شعائر ملی جانشین اصول و ارکان تعلیمات قرآنی گردید!...
... باید دانست که انحراف مسلمانان از رعایت آداب و شعائر کلی اسلامی و بسط موج ناسیونالیسم امر اتفاقی و تصادفی نبوده است، بلکه نتیجه فعالیتهای مستمر ماهرانه کشیشهای مسیحی در کشورهای اسلامی بوده، که به موجب امیر مفامات عالی کلیسا این برنامه به وسیله کشیشها در همه جا اجراء شده است. عدوات و تعصب قوم یهود نسبت به اسلام از قدیم الایام آفتابی روشن بوده و علاوه بر اینکه از آن همه احسان و محبت و تساهل و تسامح مذهبی که این قوم قرنها در مجامع اسلامی برخوردا بودهاند، قدرشناسی ننمودهاند، از هیچ گونه خصومت و تحریک و افساد خودداری نکردهاند و مخمصه فعلی خاورمیانه نتیجه همان مقدمات است. ».

سال 1350 هجری شمسی
1 - «فریاد فلسطین و حریق مسجد الاقصی» (در صفحات قبل درباره این کتاب بحث شد) 2 - «24 ساعت آخر زندگی جمال عبدالناصر»
تألیف: محمد حسنین هیکل، ترجمه: استاد سعیدی
استاد ترجمه مقدمه را در آبان ماه 1350، برابر با رمضان المبارک 1391 در قم به پایان برد.
استاد در مقدمه میگوید: «مصر سرزمین اهرام، طعمهای که بیش از یک قرن در چنگال استعمارگران فریا میکشید، به خود جنبید و اراده گروهی از رادمردان پیکارگر به رهبری «جمال عبدالناصر» ملت مصر را بیدار ساخت. به طوریکه در جایی خواندم در حدود یک میلیون نسخه از متن عربی آن در «قاهره» مصرف شده است.

سال 1351 هجری شمسی
«با روشنفکر مسلمان»
استاد سعیدی در مقدمه کتاب هدف از نگارش آن را تبلیغ فکر اسلامی و راهنمایی و ارشاد غربیها میداند.
تاریخ پایان کتاب و مقدمه ذی حجه 1393 - بهمن 1351 است.
سال 1352 هجری شمسی
«کمونیسم و اخلاق»
این کتاب در اردیبهشت سال 52 به پایان رسید، در مقدمه آن آمده است: «... نظر به اینکه حامل اصلی و انگیزه حقیقی ایدئولوژی کمونیستی در آغار امر اخلاق بود و موضوع علاقه و دلسوزی به حال کارگردان، پایه گذاران مکتب کمونیستی را وادار به قیام کرد تا آنها را نجات دهد»!
بعد از سوار شدن مرکب مراد، این معنی فراموش شد، بلکه به جنگ اخلاق برخاستهاند و به لحاظ اینکه از طرف دیگر مسأله اخلاق رکن اساسی حیات اجتماعی و وجدانی است؛ لذا این دو مبنا در رساله مورد بحث قرار گرفته است.

سال 1353 هجری شمسی
«اسلام به زبان ساده (برای کودکان و نوجوانان)
استاد مینویسد: از آنجا که این رساله برای عموم کودکان مسلمان مفید و آموزنده بود، ترجمه فارسی آن با اضافاتی در دسترس کودکان و نوجوانان ایرانی قرار داده میشود تا استفاده از آن برای همگان مقدور باشد، قم، ج 1395 / 1 هجری قمری

سال 1354 هجری شمسی
«مفخر شرق، سید جمال الدین اسدآبادی»
این کتاب با کوشش، مقدمه، پاورقی و توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خسرو شاهی به انجام رسیده است.
2 - تربیت از دیدگاه قرآن»
تألیف: دکتر محمد فاضل جمالی
ترجمه این کتاب در اسفند ماه 1354 هجری شمسی، مطابق با ربیع الاول 1396 انجام پذیرفت.
استاد در مقدمه آورده است: «... از آنجایی که با توجه به اعترافات دانشمندان غرب. وضع عمومی جهان به نقطه خطرناکی نزدیک شده و پژوهشگران با کمال نگرانی میکوشند تا راه نجاتی برای بشر کشف کنند، موقع آن فرا رسیده که مسلمانان از این فرصت بهتر استفاده نمایند و امر موقع آن فرا رسیده که مسلمانان از این فرصت بهتر استفاده نمایند و امر مبارک پیشوای انسانیت را به کار بندند که فرمود: «هر وقت پردههای تاریک بر اجتماع سایه افکند، به قرآن روی آورید و از راهنمایی آن بهرهمند شوید»

سال 1355 هجری شمسی
«داستانهایی از تاریخ اسلام»
ترجمه: استاد سعیدی
استاد در مقدمه کتاب میگوید: داستان سرایی در ادبیات همه ملتها چه شرقی و چه غربی یکی از ارکان مبادی ادب و یکی از ستونها تحکیم اخلاق شناخته شده است؛ بویژه برای طبقات عادی اجتماع این زمینه از سودبخشترین مباحث ذهنی و فکری شمرده شده است، تا جایی که قرآن کریم برای ارشاد مردم از این وسیله در موارد بسیار سود جسته و تصریح کرده است که «در داستانهای آنها (مردم قدیم) برای مردم صاحب عقل فهمیده درس و عبرتی وجود دارد».
مرحوم استاد سعیدی آثار فراوان دیگری دارد که در مصاحبه کیهان فرهنگی با ایشان آنها را نزدیک بر 60 جلد دانسته، بیش از 40 عنوان آنها را نام میبرد. تلاش برای یافتن آثار استاد سعیدی در اکثر کتاب خانههای شهر مقدس قم بیش از 25 اثر وی را در بر نداشت و آنچه معرفی شد، نتیجه همین تلاش و کوشش است. ضمنا تاریخ تالیف برخی کتابها به خاطر آنکه مقدمهای از استاد بر آنها نوشته نشده بود مجهول مانده است که به همراه کتاب هایی که فقط نامی از آنها داشتیم، و کتاب هایی که در کتاب خانههای قم یافت نشد در پی میآید.
1 - پیمان جوانمردان
که در سال 1344 هجری شمسی منتشر شد.
2 - مجموعه مقالات (1)
3 - مسأله کشمیر و حیدرآباد یا (مبارزه گاو پرستان با خداپرستان) در سال 1328 هجری شمسی منتشر شد.
4 - چهار مقاله درباره بزرگترین مرد تاریخ یا نجات دهنده بشر محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) تاریخ انتشار: 1397 هچجری قمری
این کتاب اثری است از سید ابوالأعلی مودودی که استاد آن را به فارسی ترجمه و در سال 1343 هجری شمسی توسط شرکت سهامی انتشار منتشر کرد.
6 - مقدمهای بر کتاب جاذبه اسلام
7 - اسلام و جاهلیت (مودودی)
9 - در جنگ پاکستان متجاوز کیست؟
10 - قائد اعظم محدم علی جناح (هکتور بولیتو)
11 - فلسفه و تربیت (پرفسور احسان الله)
12 - عایشه همسر پیغمبر (صلی الله علیه و آله و سلم) (نبیا ابوت)
13 - جلوه حق در اندونزی
14 - فلسفه اقبال
15 - الجزایر پیروز
16 - مسائل اسلامی
17 - انگیزیسیون یا محکمه تفتیش عقاید
18 - مبانی اخلاقی برای جنبش اسلامی
19 - توطئه خاورشناسان
20 - شالوده علوم جدید در اسلام
21 - مصاحبه (مجموعه گفتگوی محمود حکیمی با استاد)

استاد سعیدی و اهدای کتاب
استاد برخی از تألیفات خویش را به افرادی که به صورتی حقوقی برگردنش داشتند، هیده میکرد. این کتابها عبارتند از:
1 - اسلام و طب جدید
«ترجمه این کتاب را به روان پاک علامه جلیل مرحوم آیةالله سید حسن تهامی (رضوان الله علیه) تقدیم میکنم»
2 - رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در میدان جنگ
«اهداء کتاب: به روح پاک استاد فقید مرحوم آمیرزا محمد حسین بیرجندی مدرس مدرسه شوکتیه بیرجند که فکر نگارنده و محصلین ادوار اولیه آن مدرسه را به معارف اسلامی رهبری فرمود.»
3 - پیشرفت سریع اسلام
«به همسر عزیزم! که در تمام دوران زندگی مایه سکون خاطر و آرامش فکرم بوده است، اهداء میکنم»
4 - نقش اسلام در برابر غرب
«اهداء به جوانان تحصیلکرده مسلمانان به امید اینکه آنها را در تشخیص مبانی اسلام در برابر اندیشههای ویرانگر این عصر کمک کند.»
5 - جنگ و صلح در قانون اسلام
«به محضر استاد بزرگوار جلیل، حضرت آقای احمد مدیر نراقی، پایه گذار فرهنگ جدید و رهبر آزادی و استقلال فکر در شهرستان بیرجند اهداء میشود.»
6 - عمار یاسر
«به روان پاک اولین آموزگاری که الفبای قرائت و الفبای تعلیمات اسلامی را به من آموخت و به یاد مؤسس مدرسه شوکتیه بیرجند؛ مرحوم امیر شوکت الملک و استادان آن مدرسه در دوران اول تأسیس که روح تعلیمات اسلامی را در ما تزریق کردند و به جوانان غیور و فکوری که در این عصر گمشدنه خود را در ایدئولوژی (طرز فکر) اسلامی جستجو میکنند و از پیروی عمار یاسر به خود میبالند».
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 13 آذر 1393
  • شناسه
    20587
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط