loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محمد سعید رمضان البوطی

دکتر محمد سعید رمضان بوطی در سال 1308 هجری شمسی مطابق با 1929 میلادی در دهکده ای کوچک به نام جیلکا در جزیره ابن عمر در غرب آناتولی از یک خانواده ی دینی متولی شد. اصالت و نژاد ایشان از کرد های کشور ترکیه می باشد. خانواده ی ایشان به دلیل اهانت هایی که توسط آتاتورک نسبت به اسلام می شد و فشار و خفقانی که از سوی حکومت ضد دینی آن زمان ترکیه به خانواده های مسلمان شد در سال ۱۹۳۳ به همراه پدرش ملارمضان بوطی به دمشق مهاجرت کرد و تحصیلاتش را در آن جا پی گرفت. در مسجد جامع منجک از شیخ حسن حبنکه میدانی استفاده برد. در سال ۱۹۵۳ تحصیلاتش را در معهد التوجیه الاسلامی به نزد شیخ حسن حبنکه به پایان رساند و سال بعد به قاهره رفت تا تحصیلات دانشگاهیش را در الازهر کامل کند، در سال ۱۹۵۵ گواهی شریعت از دانشکده شریعت الازهر و در سال ۱۹۵۶ دیپلم تربیت از دانشکده ادبیات عربی الازهر را دریافت نمود. و مقطع دکتری، را نیز در دانشگاه الازهر در سال ۱۹۶۵ گذراند وموفق به دریافت دانشنامه دکتری در رشته ی اصول شریعت اسلامی شد.

وی سال ها به تدریس در دانشگاه دمشق اشتغال داشت و سرانجام به ریاست دانشکده شریعت دانشگاه دمشق رسید. ایشان در بسیاری از مؤسسات عضویت داشت و علاوه بر زبان عربی، به زبان های ترکی، کردی و انگلیسی آشنایی داشت. دکتر بوطی در سال 1426 جایزه بین المللی قرآن کریم را در دبی دریافت کرد. از معروف ترین آثار وی کتاب فقه السیرة النبویه است که بارها و بارها به چاپ رسیده است. از ایشان بیش از ۶۰ عنوان کتاب نیز به یادگار مانده است که مهم ترین آن ها عبارت اند از:
المرأة بین طغیان النظام الغربیّ ولطائف التشریع الربانیّ ـ ضوابط المصلحة فی الشریعة الإسلامیّة ـ لا یأتیه الباطل ـ فقه السیرة النبویة ـ شخصیات استوقفتنی ـ الحکم العطائیة شرح وتحلیل.
علامه بوطی علاوه بر تدریس و تألیف، برنامه هایی اسلامی در مساجد وکانالهای تلویزیونی و ماهواره ای نیز داشتند که مردم از آن استفاده میبردند. تمام دانشگاهای کشور سوریه تحت نظارت و مشاوره ی جناب دکتر بوطی اداره میشدند و جناب دکتر بارها از مجامع مختلف اسلامی و شخصیت های برجسته اسلامی به دلیل رساله ها و تحقیقات متخصصانه ی خود مورد تقدیر قرار گرفته اند و هر زمان که علمای بزرگ اهل سنت برای اجماع در مورد موضوع اساسی دین و جامعه ی اسلامی تصمیم میگرفتند نظر جناب دکتر بوطی وزنه ی سنگین اجماع بوده و نظر ایشان مورد توجه ترین نظر در بین علمای اهل سنت بود. سرانجام این عالم متدین در عملیاتی تروریستی به تاریخ 1 فروردین 1392 در مسجد الایمان در منطقه المزرعه در دمشق به شهادت رسید. شهید بوطی به حق صدای حقیقی اسلام بود و در محراب و منبری به شهادت رسید که در آن دین واقعی اسلام را برای مردم تبیین میکرد.
وی دارای آثار فراوانی است. او در طول حیات خود به خصوص در سال های پایانی عمرش برای تبیین انحراف فکری وهابیان بسیار تلاش نمود. متاسفانه وهابیان وی را در هنگام تدریس در مسجد به شهادت رساندند. بوطی یک عالم اصیل و سنی واقعی بود. شهادتش بهای سنگین مخالفت با وهابیت بود.
  • زادروز
    1308 هجری شمسی مطابق با 1929 میلادی
  • محل تولد
    دهکده ای کوچک به نام جیلکا در جزیره ابن عمر در غرب آناتولی
  • نام کامل
    علامه دکتر محمد سعید رمضان البوطی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    یکشنبه 6 اردیبهشت 1388
  • شناسه
    3272
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط