loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابوالفضل بهرام پور

ابوالفضل بهرام پور، متولد ۱۳۲۰ شمسی در شهر زنجان است. کارشناسی ارشد ادبیات و علوم قرآنی از دانشکده الهیات دانشگاه تهران دارد. ایشان مدرس روش ترجمه و تفسیر بوده، موسس دفتر ترجمه و تفسیر دار القرآن و سازمان تبلیغات اسلامی تهران است. ایشان از قرآن پژوهان کوشای معاصر است که از سالهای پیش از انقلاب در تالیف کتب درسی با شهید آیت الله محمد حسین بهشتی و شهید باهنر در زمینه ی مسائل قرآنی و دینی همکاری داشته است. همچنین محمد اسماعیل صائنی و عز الدین زنجانی از اساتید برجسته ایشان بوده اند. کوشش و هدف اعلای ایشان ناظر به آسان سازی فهم قرآن برای عامه ی مردم است.
ایشان یک سلسله تفسیرهای تک سوره ای آموزشی کم حجم دارد. از جمله ی سوره ی محمد ، سوره ی فتح ، سوره ی حجرات ، سوره ی « ق » ، سوره ی ابراهیم ، سوره ی ملک ، سوره ی جمعه ، سوره ی منافقون و سوره ی حجر . این آثار به نحوی تدوین شده که علاوه بر قابلیت مطالعه ی فردی ، جنبه ی درسی و خودآموزی هم دارد. در هر بخش ، اول لغتها ، سپس ترجمه ی آیات و بعد از آن تفسیر و برداشتها ، و در آخر بعضی ریزه کاریهای لفظی و نکات زبانی و ادبی به دست داده شده است.
آثار قلمی دیگر استاد استاد بهرام پور:
 
تفسیر یک جلدی مبینتفسیر قرآن در یک جلد مجلد مشتمل بر تفسیر کوتاه آیات هر صفحه در دو ستون، به همراه لغتنامه صفحه مورد نظر به علاوه ترجمه دقیق آیات (تحت اللفظی) و زیرنویس آیات به طوری که در تمام قرآن ترجمه با پایان آیه به اتمام می رسد که امتیاز منحصر به فردی در ترجمه های زیرنویس است.
تفسیر 30 چلدی نسیم حیاتدارای بیانی قابل فهم عموم و خواص پذیر استاین مجموعه بر مبنای هر جلد یک جزء طراحی شده و از نظر محتوایی کاملا روشمند می باشد و در تمام مجلدات روش یکسانی حاکم است. از جمله قطعه بندی مفهومی آیات، یبان مفهوم کلی برای هر قطعه و ترجمه روان آیه و توضیح لغت و در ادامه تفسیر به بیان ساده و روان که تمامی قشرهای مردم را اغنا می کند
تفسیر 8 جلدی نسیم حیاتتفسیر 30 جلدی با تصحیح نهایی در قطع وزیری و در هشت جلد ارائه گردیده است. حجم هشت جلد با هم برابر بوده و هر جلد از سوره ای شروع شده و به سوره ای ختم می شود
ترجمه قرآن با واژگاناین کتاب به صورت ترجمه مقابل می باشد و در حاشیه هر صفحه قرآنی لغات همان صفحه با شرح ریشه لغت آمده است. این کتاب در دو قطع وزیری و جیبی با خط عثمان طه چاپ شده است.
حق با کیست؟ مناظره مذاهب اسلامی با وهابیت
قالب این کتاب به صورت مناظره است و قابل فهم برای عموم مردم می باشد و مشتمل بر طرح شبهات وهابیت و پاسخ آنهاست. همچنین تفاوت آرای موجود در مذاهب اهل سنت با فرقه وهابیت نیز آشکار می شود. مطالعه این کتاب خصوصا به جوانان و دانشجویان توصیه می شود.

سایر آثار
1 - اخلاق و عرفان در سوره حجرات
2 - تفسیر سوره لقمان
3 - نگاهی به سوره محمد (ص)
4 - یس قلب قرآن
5 - سوره ملک نماد قدرت
6 - تفسیر سوره کهف
7 - تفسیر سوره هل اتی
8 - آموزش ترجمه قرآن و نکات تقسیری در 5 ترم (جزء 1 و 30)
9 - ستون خیمه (در مورد اهمیت نماز)
10 - تفسیر عرفانی مناجات تائبین
11 - مناظره علی و سعید (پس او را که آفریده؟)

مقالات:
مفردات اعتقادی؛ اولیاء و مربیان
توکل؛۱۳۶۹ و ۱۳۷۳؛ پیوند (آموزش و پرورش)
احسن عمل چیست؟؛۱۳۶۹ و ۱۳۷۳؛ پیوند
فرق مخلِص و مخلَص؛۱۳۶۹ و ۱۳۷۰؛ پیوند
تزکیه مقدم است یا تعلیم؟/؛ بینات
ترجمان غیر چرا؟/؛ بینات (۱۸ و ۱۶)
سیستم توبه؛ بینات
 
کانال رسمی استاد بهرام پور در تلگرام:
https://telegram.me/bahrampur_ir

اینستاگرام:
@bahrampur_ir
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 22 دی 1388
  • شناسه
    5378
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط